• 0

Nieuwe KOR 2020 en intracommunautaire verwerving

(aangepast)

Goedemorgen,

 

Vanaf 1 januari gaat de nieuwe kleine ondernemersregeling in werking (KOR). Zie ook hier (KOR info belastingdienst)


Nu kopen wij goederen vanuit België een zogenaamde Intracommunautaire verwerving, en hier kom ik nu net niet helemaal uit.

De ene site zegt dat zodra je goederen importeert je altijd aangifte moet doen en dus niet mee kan doen aan de regeling, zie bijvoorbeeld altijd aangifte bij import
Maar ik vind ook informatie dat ondernemers die vrijgesteld zijn (wat je dan zou zijn met de nieuwe regeling) een drempelbedrag mogen hanteren tot aan waar ze geen aangifteplicht hebben (Drempelbedrag info), maar dan lijkt mij dat de belgische ondernemer btw moet heffen op zijn factuur.

Kortom ik weet nu niet precies wat waar is, heeft iemand misschien meer informatie? Of weet iemand hoe je de regels nu moet interpreteren?

 


 

aangepast door Mike78
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt volgens mij wel meedoen met de regeling maar moet dan wel "incidenteel btw-aangifte" doen.

En aangezien je dan bij vraag 4 wel btw moet betalen en bij 5 niet af mag trekken, betaal je dus toch die btw.

 

Zie bijvoorbeeld het hulpmiddel Incidentele btw-aangifte:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/btw-aangifte-welke-wanneer-en-hoe/incidentele_btw_aangifte

 

Wat betekent meedoen met de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR)?



U doet geen btw-aangifte meer. Behalve in een aantal gevallen, dan moet u toch incidentele aangifte doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling

 

Link naar reactie
  • 0

Met mijn beperkte werkzaamheden voor bedrijven kwam ik niet aan de €1450 niet af te dragen BTW. Ik ontvang aldus mijn uurloon en de BTW. Kan ik dit blijven doen (oude KOR)? Zoniet dan moet ik btw weglaten in mijn uurloon en word mijn inkomsten ruim 20% lager! Anders moet ik aan de bedrijven 21% hoger bedrag vragen, daar zij BTW niet terug kunnen vragen, omdat er geen btw gevraagd mag worden in de nieuwe regeling. Mijn vraag is aldus: kan ik oude regeling blijven voortzetten?

Link naar reactie
  • 0

Nee je kan de oude regeling niet voortzetten. Die regeling vervalt. 

Je kunt wel kiezen gewoon btw ondernemer te blijven, maar je moet berekende btw dan wel afdragen. Dat kan handig zijn als je ook veel inkoopt of dicht tegen de 20.000 euro omzet zit

 

Kortom als je omzet vooral van bedrijven komt heb je inderdaad een dilemma met je tarieven.

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Roel J zei:

Kortom als je omzet vooral van bedrijven komt heb je inderdaad een dilemma met je tarieven.

Groei van de onderneming en meer omzet genereren is ook een optie ... als IB-ondernemer heb je (nog steeds) een paar aantrekkelijke fiscale voordelen.
 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Rik · zei:

Ok dan zou ik incidenteel aangifte moeten, maar moet ik elke keer het formulier schriftelijk opvragen bij de belastingdienst. :flushed-face:

 

Maar als ik de Belgische ondernemer btw laat berekenen dan val ik onder het drempelbedrag en scheelt mij dat deze handeling? Qua kosten blijft het voor mij gelijk of ik nu 21% in Nederland betaal of 21% extra aan de Belgische ondernemer? Het scheelt mij dan nog in ieder geval de tijd tot het doen van de incidentele aangifte. :slightly-smiling-face:

 

Zie onderstaande quote van MEMORIE VAN TOELICHTING modernisering kor


Voor nieuwe KOR-ondernemers blijft wel een aangifte- en administratieplicht bestaan voor btw op ingekochte goederen en diensten, wanneer deze ondernemers verantwoordelijk zijn voor de voldoening van deze btw. Te denken valt aan btw op ingekochte goederen en diensten die naar de ondernemer verplicht is verlegd (bijvoorbeeld de aankoop in Nederland van een buitenlandse leverancier) of btw die hij is verschuldigd voor intracommunautaire goederenverwervingen in Nederland. Intracommunautaire goederenverwervingen door een ondernemer die de nieuwe KOR toepast, zijn belast in Nederland als deze in het lopende of vorige kalenderjaar meer bedragen dan € 10.000. Beneden deze grens van € 10.000 betaalt de ondernemer die de nieuwe KOR toepast buitenlandse btw over de aankoop van goederen in andere lidstaten en heeft hij ter zake in Nederland geen btw-verplichtingen. Accijnsgoederen, margegoederen en nieuwe vervoermiddelen tellen niet mee voor de berekening van het drempelbedrag van € 10.000.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Mike78 zei:

Maar als ik de Belgische ondernemer btw laat berekenen dan val ik onder het drempelbedrag en scheelt mij dat deze handeling?

Die vlieger gaat niet op. Want als de leverancier een btw-nummer van jou heeft, is hij verplicht tegen 0% btw te leveren (of de btw te verleggen i.g.v. dienst). Hij heeft dus geen keuze. Of het moet een nieuwe leverancier zijn aan wie jij geen btw-nummer verstrekt.

 

Je ziet het trouwens ook staan in dat stukje tekst wat je quote.

"die naar de ondernemer verplicht is verlegd"

 

(En dan heb je onder die drempel misschien dus nog meer rompslomp)

 

Verder is het verstandig echt heel goed uit te rekenen of die nieuwe KOR wel zo voordelig is. Zeker met inkoop. Je wint er dan alleen de btw op je marge mee bij leveringen aan consumenten. Daar moet je de btw van je overhead facturen nog vanaf halen en ook de btw van inkoopfacturen voor leveringen aan ondernemers. Dat wat je overhoud moet de moeite waard zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-10-2019 om 10:02, Cosara zei:

Groei van de onderneming en meer omzet genereren is ook een optie ... als IB-ondernemer heb je (nog steeds) een paar aantrekkelijke fiscale voordelen.
 

 

FonsCo geeft aan dat hij altijd onder de grens voor het afdragen van de btw blijft. Hij voldoet hoogst waarschijnlijk niet aan het urencriterium en kan dus de zelfstandigenaftrek niet toepassen. Zijn btw-inkomsten, voor hem nu inkomen,  vallen weg en dus gaat hij er zeker op achteruit. De zogenaamde verlichting van zijn administratieve lasten, die bij zo’n geringe btw-omzet waarschijnlijk niets voorstellen, wordt duur betaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.