• 0

Klant betaalt facturen onder de 1000 euro niet

(aangepast)

Ik heb een klant die volgens het door mij ingeschakelde incassobureau facturen onder de 1000 euro niet betaald en facturen boven de 1000 euro betaald tot aan die 1000 euro.

Het idee erachter is dat het voeren van een rechtszaak ongeveer 1200 euro kost.

 

Het incassobureau, kan eigenlijk niets doen. Zij adviseren nu om het of voor de rechtbank te laten komen of een  faillissement aan te vragen.
Beide manieren zorgen ervoor dat ik flink moet investeren in rechtszaak en dat ik slechts een gedeelte terug krijg.

Het voordeel van het faillissement is dat ik de markt bescherm tegen deze VOF en dat de kans op geld groter is na een positieve uitspraak van de rechter.
De advocaten rekenen echter wel hoge bedragen en moeten een steunvordering zien te vinden.

Wat zouden jullie doen?
Hij heeft letterlijk tegen mij gezegd dat hij toch niet hoeft te betalen omdat de kosten van een rechtszaak toch hoger liggen dan de vordering.
Dus ik zou vanuit principe wel het tegendeel willen laten zien.
Het incassobureau wil natuurlijk erg graag dat ik een rechtszaak begin, daar verdienen hun collega's namelijk hun brood mee.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een vraag voor iedereen die iets meer verstand heeft van verzekeringen: Kan een rechtbijstandverzekering in een situatie zoals deze hulp bieden? Als iemand bewust op zo'n manier werkt moet deze persoon toch juridisch aangepakt kunnen worden?

De volgende vraag (indien de klant een zakelijke klant betreft): Hoe zit het belastingtechnisch met de onbetaalde facturen? Word de BTW wel door die klant terug gevorderd (= oplichten van de belastingdienst)?

En het lijkt mij ook wel de hoogste tijd om anderen te vinden waarbij dit zelfde geintje is geflikt. En dan met z'n allen die klant op de juiste wijze aan pakken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is een VOF en ik heb een eenmanszaak

Iedereen roept steeds andere verzamelen, maar waarom teveel mensen verzamelen, ok je kunt de kosten delen, maar ook de opbrengsten.
De meeste schuldeisers zullen immers nooit weten dat hij failliet gaat.

 

Maar het grootste doel van de aanvraag is de hoogst mogelijke druk uitoefenen, als hij  dan niet betaald, betaald hij nooit. Want dan boeit het hem niet dat alles verkocht gaat worden.

Maar inmiddels denk ik dat ik niet deze weg ga bewandelen, ik schiet er maar weinig mee op en ik weet wel dat ik de markt ermee help, maar daar koop ik uiteindelijk weinig voor.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Perry76 zei:

De volgende vraag (indien de klant een zakelijke klant betreft): Hoe zit het belastingtechnisch met de onbetaalde facturen? Word de BTW wel door die klant terug gevorderd (= oplichten van de belastingdienst)?

 

Wat die wanbetalende klant betreft: die zou inderdaad het lid op de neus kunnen krijgen als hij wel de btw als voorbelasting opgaf zonder ooit de factuur te betalen. 

 

Als leverancier kun je eventueel wel een creditnota maken als je denkt dat het een compleet kansloze zaak is geworden. Feitelijk scheld je daarmee de schuld kwijt om in ieder geval de BTW daarover nog terug te kunnen krijgen. Ik denk niet dat het een enorm probleem is als je 'vergeet' deze creditfactuur aan de klant te sturen ;)

Link naar reactie
  • 0

Wel grappig dat je de conclusie trekt dst de wanbetaler het lid op de neus kan krijgen inzake btw teruggaaf.

En dan in de volgende zin voor te stellen een creditnota te maken maar deze niet te versturen zodat je de btw terug kunt halen.

Daarmee breng je jezelf in problemen..

 

Je kunt de btw op oninbare vorderingen al terugvragen zelfs zonder te crediteren aan de debiteur. 

 

Dus ogen op de bal houden en kiezen om de incasso wel of niet door te zetten. En de evt gevolgen voor de btw af te handelen zoals het hoort..

Link naar reactie
  • 0

Voor een vordering van € 1000 is er geen advocaat nodig. Veel deurwaarders bieden, voor een schappelijke prijs, de mogelijkheid dat zij de procedure voeren. Als de vordering inhoudelijk niet wordt betwist, is dit een relatief eenvoudig traject. Ook sommige incassobureau's doen dit, maar een incassobrief sturen is wel iets anders dan een gerechtelijke procedure starten en voeren. Niet ieder incassobureau doet deze service.

 

Na de veroordeling door de rechter, inclusief kosten, kan dit vonnis gewoon uitgevoerd worden: oftewel de deurwaarder gaat het geld halen. Mij is niet bekend dat de deurwaarder dat niet mag omdat de bedrijfsvoering dan in gevaar komt. Dat is anders bij een beslag voorafgaande aan de gerechtelijke procedure (conservatoir beslag). Maar als ik de feiten lees, lijkt me er geen reden om conservatoir beslag te leggen.

 

In het geval je weet wie er nog meer een vordering hebben, dan kun je deze vordering misschien overnemen (cederen). Jij wordt dan de schuldeiser en hebt ineens een vordering van een aantal keer € 1000. Dit kan winstgevend zijn, en voor de schuldenaar zorgt dit ervoor dat het voor hem minder lonend is om de laatste € 1000 niet te willen betalen. Dit is alleen wel een ander soort business-model voor jou. Dit zou ik daarom ook niet direct aanraden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Frank v C zei:

Ook sommige incassobureau's doen dit, maar een incassobrief sturen is wel iets anders dan een gerechtelijke procedure starten en voeren.

 

Heb in het verleden zowel incasso bureau's gebruikt die een echte jurist in dienst hadden die een heel verhaal schreef, en alle communicatie die ik ooit met de klant heb gehad apart noemde, en netjes als productie toe had gevoegd.

 

Alsmede incasso bureau's waarin de werkwijze niet zoveel afweek van hun normale brieven verstuur werk.
Die hadden een standaard dagvaarding template met zeer algemene bewoordingen liggen (in de trend van "Eiser heeft van gedaagde ingevolge een overeenkomst te vorderen X EUR") waar ze alleen de namen van partijen invulde, de bedragen, en klaar.
En ook dat werd door de rechter gewoon geaccepteerd.

 

Er zullen aan de laatste werkwijze ongetwijfeld meer risico's zitten op het moment dat je een keer een wanbetaler hebt die opeens wel uitgebreid verweer voert.
Maar als het om een klein bedrag gaat dat je anders zou afschrijven dan kan dat best een acceptabel risico zijn...
 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Roel J zei:

En dan in de volgende zin voor te stellen een creditnota te maken maar deze niet te versturen zodat je de btw terug kunt halen.

Daarmee breng je jezelf in problemen..

 

Dit is uiteraard geen optimale situatie, maar een mogelijk het 'op te geven' en zo tenminste nog de misgelopen cq teveel afgedragen BTW terug te krijgen. Er zijn nettere methoden voor, maar die zijn minder gemakkelijk. 

 

Overigens zou ik er zeker geen gewoonte van maken of iets dergelijks. Zelf heb ik het wel een keer gedaan omdat uitzichloos leek, en pakweg een jaar later ook bleek toen de partij in kwestie failliet ging met schulden aan belastingdienst en uwv  de ver boven de waarde van de boedel uitkwamen. 

 

Ik moet daarbij wel zeggen dat de betreffende klant de waarde/kwaliteit van de dienst betwistte, zei het in zeer vage bewoordingen. Naar mijn idee zeker onvoldoende om onder betaling uit te komen indien een procecure gevoerd zou worden, maar wel geschikt voor een 'niet goed, niet betalen' beleid. Of ze die creditnota ooit gezien hebben weet ik eigenlijk niet, 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dit is uiteraard geen optimale situatie, maar een mogelijk het 'op te geven' en zo tenminste nog de misgelopen cq teveel afgedragen BTW terug te krijgen. Er zijn nettere methoden voor, maar die zijn minder gemakkelijk.

Tegenwoordig kun je de BTW van oninbare vorderingen in de gewone BTW-aangifte terugvragen.
Vroeger moest je daar een apart verzoek voor doen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.