• 0

beroepsfout advocaat

Ik heb een vraag over het incasseren van schadevergoeding na een beroepsfout van een advocaat.

 

De deken heeft mijn klacht gegrond verklaard. 

Ondanks (de pressie van) het doorzetten naar de Raad van Discipline negeert de advocaat zijn fout en de gevolgen daarvan.

Hij wil slechts de zaak voortzetten, dat is zinloos omdat ik inmiddels een vervanger heb en omdat er zicht is op afronding.

 

-Hoe krijg ik mijn schade vergoed?

-Is een civiele procedure de enige route?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De Raad van Discipline heeft maar heel beperkte mogelijkheden een schadevergoeding onderdeel van een uitspraak te laten zijn. Maar als de fout vaststaat, zal de advocaat toch zijn verzekeraar in moeten schakelen en is het in de regel geen probleem met die verzekeraar de schade af te handelen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de schade bepaalbaar is en daarnaast o.a. dat je aan je schadebeperkingsplicht hebt voldaan. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

-Is een civiele procedure de enige route?

Over een gegrond verklaarde klacht mag je misschien wel met naam en toenaam (online) publiceren of media-aandacht zoeken zolang je het maar feitelijk houdt?

 

Waarom maakt de vervanger hier geen korte metten mee?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je de reacties.

 

StevenK

Ik ben bekend met de (on)mogelijkheden van de Raad van Discipline.

De schade is bepaalbaar en actief beperkt.

De advocaat weigert zijn verzekering in te schakelen.

-Staat de fout reeds vast met een dekenoordeel, of doelde je op een oordeel van de RvD?

 

Highio

Het vermoeden was dat een klacht bij de deken en dreigement inzake RvD voldoende zou zijn.

Ik denk dat de vervanger niet staat te springen om een zaak tegen zijn beroepsgenoot, maar ik ga het vragen.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik denk dat de vervanger niet staat te springen om een zaak tegen zijn beroepsgenoot, maar ik ga het vragen.

Ik bedoel dat hij of zij kan melden dat de zaak al enige tijd overgenomen is na opdrachtverlening door cliënt en dat deze inmiddels afgerond lijkt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Dank voor je de reacties.

 

StevenK

Ik ben bekend met de (on)mogelijkheden van de Raad van Discipline.

De schade is bepaalbaar en actief beperkt.

De advocaat weigert zijn verzekering in te schakelen.

-Staat de fout reeds vast met een dekenoordeel, of doelde je op een oordeel van de RvD?

 

Highio

Het vermoeden was dat een klacht bij de deken en dreigement inzake RvD voldoende zou zijn.

Ik denk dat de vervanger niet staat te springen om een zaak tegen zijn beroepsgenoot, maar ik ga het vragen.

dreigen is altijd een teken van zwakte in een onderhandeling. Dat dreigement had een aankondiging moeten zijn en dus had dat doorzetten naar de RvD een feit moeten zijn.

 

De fout staat met een dekenoordeel nog niet vast. Daar voor heb je toch echt RvD / HvD nodig; voor het inschakelen van de verzekering is dat alles niet nodig en je zou dus voor het inschakelen van de verzekeraar een kort geding kunnen aanspannen.

 

Voor het procederen tegen een andere advocaat is het overigens vaak praktisch een advocaat van buiten zijn/haar regio te benaderen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Hij wil slechts de zaak voortzetten, dat is zinloos omdat ik inmiddels een vervanger heb en omdat er zicht is op afronding.

en

Quote

Dat is gedaan.

Dan kun je in theorie en naar eigen inzicht opnieuw een klacht indienen op dit punt.

 

Groet,

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.