• 0

Hybride ondernemer

Ik werk full time en ben een jaar geleden gestart met mijn eigen bedrijf. De bedoeling is natuurlijk om het te laten groeien, maar de full time baan zit in de weg. Nou heeft mijn baas een vaststellingsovereenkomst voorgesteld, maar mijn bedrijf is nog lang niet van dien aard dat ik er van kan leven. Heb ik met die vaststellingsovereenkomst alsnog recht op (een deel) ww uitkering of vervalt deze omdat ik mijn eigen onderneming al ben gestart? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja je kunt je ww rechten behouden als je al een onderneming hebt voordat je ontslagen. Wordt.

 

Je krijgt een vrijstelling voor de uren die je al onderneemt. Zie deze link https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ik-ben-zelfstandige-en-word-werkloos

 

Wel belangrijk om even de vaststellingstellingsovereenkomst te toetsen aan de eisen van het uwv

 

https://www.uwv.nl/particulieren/ontslag/ik-word-ontslagen/detail/ontslag-met-wederzijds-goedvinden-of-instemming/ontslag-met-wederzijds-goedvinden

Link naar reactie
  • 0

Beste Quitte,

 

Allereerst hartelijk welkom op Higherlevel!

 

In aanvulling op bovenstaande reacties: wat is de bedoeling: contract helemaal ontbinden of minder uren in loondienst gaan maken zodat je meer als ondernemer kunt gaan werken dan je nu doet?  In dat laatste  geval (dus: minder uren in loondienst, maar evenveel of meer extra uren als zelfstandige) heb je wel WW rechten, maar geen WW uitkering. Mocht je dan je bedrijf volledig moeten staken binnen de termijn van je WW rechten (bijv : 24 maanden) , dan kunnen je WW rechten weer volledig herleven, en heb je alsnog recht op een uitkering.

 

Stop je helemaal in loondienst met een goede vasstellingsovereenkomst, dan wordt je op de WW alleen gekort voor de extra uren die je dan als zelfstandige gaat werken ten opzichte van de door Roel genoemde vrijgestelde uren. 

 

Een voorbeeld: 

Je  werkt nu 40 uur in loondienst en 15 uur als zelfstandige. UWV  ga na opgave akkoord met jouw vaststellingsovereenkomst en - na opgave  - 15 vrijstellingsuren.  Je gaat vervolgens 35 uur werken als zelfstandige.

Dan ben je voor 40-(35-15) = 20 uur beschikbaar voor de arbeidsmarkt en wordt je WW uitkering daarop gebaseerd.

 

Houd overigens wel rekening met het volgende: 

  • Als jouw baas alleen een vaststellingsovereenkomst opstelt zodat jij meer als zelfstandige wilt gaan werken, dan is dat op zich natuurlijk geen legitieme reden om WW aan te (kunnen) vragen: het initiatief of de oorzaak ligt dan bij jou. Hopelijk ligt de feitelijke situatie iets anders en wordt het wel goed omschreven in de vaststellingsovereenkomst.  
  • Geen loondienst betekent ook geen arbeidsvoorwaarden zoals pensioen en loondoorbetaling en vangnet bij ziekte meer. Dat soort zaken moet je goed afwegen in de keuze voor wel of niet full time ondernemerschap 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.