• 0

Vragen over en voorbeeld van een managementfee factuur?

Ik had even een vraagje over een factuur van het mangement fee.

Mijn zoon is pas overgegaan van zzp'er naar een bv en holding bv. 

Nu is hij enigste aandeelhouder en gaat zichzelf dus ook een management fee en salaris toekeren.

Nu had ik begrepen dat je dan voor het management fee een factuur moet maken incl.  BTW.

 

Dat hebben we dus nog nooit eerder gedaan en de boekhouder zegt dat dit heel simpel hoeft te zijn.

 

Zijn hier ook voorbeelden van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sannie, allereerst welkom op Higherlevel!

 

16 minuten geleden, sannie1972 zei:

Nu is hij enigste aandeelhouder en gaat zichzelf dus ook een management fee en salaris toekeren.

Nu had ik begrepen dat je dan voor het management fee een factuur moet maken incl.  BTW.

Is hij ook enig aandeelhouder van de werk-BV?  In dat geval is het meestal handiger om een fiscale eenheid te vormen, en is er geen BTW verschuldigd over de managementfee.  

 

16 minuten geleden, sannie1972 zei:

Dat hebben we dus nog nooit eerder gedaan en de boekhouder zegt dat dit heel simpel hoeft te zijn.

En die boekhouder geeft vervolgens  geen voorbeeld?

Maar het is inderdaad heel simpel: het is gewoon een factuur van holding aan werkmij met daarop omschrijving managementfee. het bedrag en eventueel BTW. Dus niet bijzonderder dan of afwijkend van een willekeurige factuur aan een klant. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, sannie1972 zei:

Zijn hier ook voorbeelden van?

Management fee [periode]

 

15 minuten geleden, sannie1972 zei:

Dat hebben we dus nog nooit eerder gedaan en de boekhouder zegt dat dit heel simpel hoeft te zijn.

Dat kan uw boekhouder toch ook wel vertellen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Boekhouder heeft dit ook verteld maar vind vind het lastig om dit te snappen zonder een voorbeeld te kunnen zien.

 

Ik heb het er inderdaad ook over gehad over de fiscale eenheid. Mijn zoon is enigste aandeelhouder in de werk bv. 

Hij gaf aan dat je het inderdaad kan aanvragen maar dat het niet standaard is en dat er ook nadelen aan vast zitten.

 

Nu vinden we het niet erg om een factuur te maken, dat is natuurlijk ook zo gebeurd alleen vraag ik mij af hoe die dan er precies uit moet komen te zien :-)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt zonder fiscale eenheid natuurlijk wel een extra btw-aangifte in de holding.

 

En natuurlijk de salaris-afhandeling van min. €45.000 in de holding. Dat lijkt me allemaal spannender dan dat factuurtje voor man.fee. die zoals al aangegeven is, hetzelfde is als een factuur naar een klant, maar dan van holding naar werk-bv. Dus op 'briefpapier' van de holding.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.