• 0

Maximaal opzegtermijn op basis van een half jaar contract?¿!

Beste lezers,

 

Ik zit in een groot dillema, ik ben op dit moment in een dienstverband van bepaalde tijd, en heb een contract van 4 x 6 maanden, mijn contract is ingegaan per 22-01-04.

 

In mijn contract staat vermeldt dat ik een opzegtermijn van 2 maanden heb (per half jaar) wat idioot veel is. Het enige probleem is dat ik hiervoor getekend heb (stom natuurlijk, maar toen die tijd had ik het niet nauwkeurig gelezen).

 

Ik ben opzoek naar een nieuwe baan, maar nu is het probleem die 2 maanden (dat maakt het mij echt super moeilijk).

 

Is er een manier hoe ik hier onder uit kan komen? (1 of andere wet die dit ongeldig verklaart) want op basis van een half jaar is 2 maanden idioot veel kwa opzegtermijn.

 

Wie o wie kan mij hiermee helpen of advies geven?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste lezers,

 

Ik zit in een groot dillema, ik ben op dit moment in een dienstverband van bepaalde tijd, en heb een contract van 4 x 6 maanden, mijn contract is ingegaan per 22-01-04.

 

In mijn contract staat vermeldt dat ik een opzegtermijn van 2 maanden heb (per half jaar) wat idioot veel is. Het enige probleem is dat ik hiervoor getekend heb (stom natuurlijk, maar toen die tijd had ik het niet nauwkeurig gelezen).

 

Ik ben opzoek naar een nieuwe baan, maar nu is het probleem die 2 maanden (dat maakt het mij echt super moeilijk).

 

Is er een manier hoe ik hier onder uit kan komen? (1 of andere wet die dit ongeldig verklaart) want op basis van een half jaar is 2 maanden idioot veel kwa opzegtermijn.

 

Wie o wie kan mij hiermee helpen of advies geven?

 

Alvast bedankt!

 

Ik weet niet wat voor soort werk je doet. Het was mijn gewoonte om werknemers die wilden vertrekken direct te laten vertrekken, zeker in geval van werknemers die zoals jij pas korte tijd en op een contract voor bepaalde tijd bij mij werkten.

 

Als jouw werkgever er anders over denkt dan moet je tegen de werkgever zeggen dat je met een van zijn concurrenten in gesprek bent over een job. Ik denk dat je dan wel direct weg mag.

 

Bevat jouw huidige contract een concurrentiebeding? Zo ja, dan kan jouw werkgever je daar in principe voor een periode van maximaal 1 jaar aan houden, maar dan moet hij/zij gedurende dat jaar je salaris doorbetalen. Tenzij jij over bijzonder waardevolle kennis en/of vaardigheden beschikt, zal hij dit er niet voor over hebben.

 

Suc6

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Ik had net toevallig iemand van personeelszaken van een groot bedrijf aan de lijn. Ze kon me over jouw situatie niet veel positiefs vertellen. Wat ze wel zei is dat ze bij haar op het werk iemand gewoon weg lieten gaan als die weg wilde, omdat de persoon anders toch te ongemotiveerd werkt. Ondanks een opzegtermijn van 3 maanden.

 

Nu is mijn vraag aan jou: wat vindt jouw werkgever ervan? Misschien vindt hij het wel helemaal geen punt?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik altijd ervaren dat een concurrentiebeding pas een probleem opleverd op het moment dat je bij een concurrent hetzelfde werk gaat uitoefenen, met andere woorden, krijg je een nieuwe werkgever in dezelfde branche en een andere betrekking dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.

 

Over die opzegtermijn zal ik me ook niet zo'n zorgen maken.

Je hebt ook misschien nog wel vrije dagen over, stel dat het ervan komt dat je bij een nieuwe baas komt en die wil je echt graag hebben dan kun je die ook nog gebruiken. Maar in je contract staat met een maximum van 3 weken, maar het zijn er toch weer 3.

 

Ik wil wel benadrukken dat ik uit ervaring spreek en niet vanuit de juridische kant, daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten.

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem maar even weggehaald.

 

Maar wat ik dus van jullie begrijp, zou t dus niet zon heel groot probleem moeten zijn?

 

Ik verwacht namelijk wel, omdat we al een persooneelstekort hebben, en er is al uitloop (omdat de arbeidsomstandigheden gewoon bijna middeleeuws zijn).

 

Maar als een ander bedrijf intresse in mij zou hebben, zou 2 maanden toch niet zo heel erg veel moeten uitmaken?

 

De meeste mensen hebben nl. een kalendermaand, en als je dan de 2e of 3e opzeg, dan is dat bij elkaar ook bekant 2 maanden.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het nu met die opzegtermijn?

 

In principe geldt er voor de werknemer altijd een opzegtermijn van 1 maand.

Deze periode mag jouw werkgever in het contract met jou verlengen, maar dan moet de opzegtermijn die jouw werkgever in acht moet nemen minstens het dubbele (dus vier maanden) bedragen. Zo niet, dan geldt er gewoon een opzegtermijn van 1 maand. Natuurlijk geldt ook hier weer een uitzondering: Als de opzegtermijn van jouw werkgever in de CAO is opgenomen, dan geldt de eis dat die het dubbele van die van jou moet zijn niet.

 

Trouwens, vier contracten van 6 maanden, dat betekent wel dat je nu een vast contract hebt (als die contracten elkaar opgevolgd hebben zonder onderbreking van langer dan drie maanden).

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.