• 0

Product beschermen bij benaderen klant

Beste mensen,

 

Mijn naam is Frank, 21 jarige student en nieuw op dit forum.

Ik ben bezig met het ontwikkelen en het vinden van een fabrikant van mijn eigen product, een zelf opblaasbaar rugkussen welke is ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten.

Het design is zo goed als af en ik ontvang binnenkort een representatief sample uit China.

 

Mijn doel is om met dit sample alvast partijen te benaderen en orders binnen te halen zodat ik niet zelf grote hoeveelheden hoef te investeren. Straks blijf ik met honderden kussentjes zitten, bij wijze van..

Binnenkort ga ik mijn neef opzoeken in San Francisco en ik wil dit combineren met zaken. Ik ben van plan een grote franchise keten te benaderen om hier de kussens aan te verkopen als retailer. Echter hoe voorkom ik dat deze mijn idee/design kopieert? Ik ben van plan om op den duur mijn design te beschermen met modellenrecht binnen Europa en een design patent binnen Amerika. Alleen vind ik dat op het moment mijn tijd niet waard en kan ik dit niet betalen. Ik wil eerst ondernemen en eens kijken of het product daadwerkelijk aanslaat.

 

Zal het laten tekenen van een NDA (die ik zelf opstel) met de retailers mij genoeg beschermen?

Heeft iemand andere ideeën? Een patent aanvragen is geen optie nu aangezien het een langdurig en duur proces is.

 

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt.

 

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Frank, allereerst welkom op Higherlevel!

 

18 minuten geleden, FranciscusNL zei:

Zal het laten tekenen van een NDA (die ik zelf opstel) met de retailers mij genoeg beschermen?

 

Nee, niet genoeg.  De intentie is meestal goed, maar het gaat meestal mis bij de  juridische inhoud en de omschrijving van wat je nu precies wilt beschermen. Als die omschrijving  te vaag is tekent de  afnemer niet, en is het te strikt dan is het makkelijk om met een geringe aanpassing de hele overeenkomst te omzeilen.  

 

Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden het wel te proberen!  Mocht je idee namelijk onverhoopt niet aanslaan, dan heb je ook weinig kosten gemaakt.  Ondernemen is risico lopen, en dit is wellicht een van die risico's die je moet accepteren.... 

 

18 minuten geleden, FranciscusNL zei:

Ik ben van plan om op den duur mijn design te beschermen met modellenrecht binnen Europa en een design patent binnen Amerika.

 

Als je je model of concept niet gelijk van begin af aan beschermd, is het vogelvrij zodra je het op de markt brengt. Je kunt dan niet  op een later moment je intellectueel eigendom alsnog gaan claimen. Je zult die bescherming dus moeten regelen voordat je product in de winkel ligt. 

 

18 minuten geleden, FranciscusNL zei:

Heeft iemand andere ideeën? Een patent aanvragen is geen optie nu aangezien het een langdurig en duur proces is.

 

2 alternatieven: 

  1. Het hele  idee/concept of de exclusieve rechten voor VS of buiten EU verkopen (bijvoorbeeld aan de grote franchiseketen ) 
  2. De grote franchiseketen laten participeren (gedeeltelijke verkoop /gedeeld eigendom) en daarmee model binnen Europa en design patent binnen VS regelen. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-10-2019 om 16:22, Norbert Bakker zei:

Nee, niet genoeg.  De intentie is meestal goed, maar het gaat meestal mis bij de  juridische inhoud en de omschrijving van wat je nu precies wilt beschermen. Als die omschrijving  te vaag is tekent de  afnemer niet, en is het te strikt dan is het makkelijk om met een geringe aanpassing de hele overeenkomst te omzeilen. 

 

Bovendien zijn veel mensen niet bereid een dergelijke NDA te tekenen, enerzijds omdat ze niet mogen van hun baas zonder eerst langs de bedrijfsjurist geweest te zijn, anderzijds omdat ze gewoon geen zin hebben in het gedoe, en derderzijds omdat ze niet willen dat ze ideeen die ze misschien al hadden niet meer mogen uitvoeren omdat jij toevallig hetzelfde idee had en ze een NDA getekend hebben .

Op 22-10-2019 om 16:22, Norbert Bakker zei:

Als je je model of concept niet gelijk van begin af aan beschermd, is het vogelvrij zodra je het op de markt brengt. Je kunt dan niet  op een later moment je intellectueel eigendom alsnog gaan claimen. Je zult die bescherming dus moeten regelen voordat je product in de winkel ligt.

 

Dat is inderdaad correct voor een octrooi, dus een 'utility patent'.

 

Voor een model heb je in Europa een jaar na openbaarmaking de tijd, als je zelf de ontwerper bent. In de US, voor een 'design patent', weet ik niet hoe het zit.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Let op wat een 'design patent' is naar Amerikaanse wetgeving. Of bedoel je een 'registered design'? Of beide?

 

Dat zijn nl. twee verschillende beschermingsmiddelen naast bijvoorbeeld 'trade marks'.

 

Wat voor beschermingsmaatregelen heb je in China getroffen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Highio zei:

Wat voor beschermingsmaatregelen heb je in China getroffen?

 

Ze zeggen wel eens dat ik "een vis nog watervrees kan aanpraten", maar jij kan er ook wat van zeg! :winking-face-with-tongue:

 

Even serieus: op deze manier kan niemand ooit meer iets ontwikkelen.

Beschermingsmaatregelen in China:  plak er een sticker van Winnie de Poeh op! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Euh, misschien is het gewoon niet zo verstandig om je prototyping direct in China te doen als je geen binding hebt met een zeker productiebedrijf?

 

M.b.t. internationaal modelrecht: https://www.rvo.nl/onderwerpen/innovatief-ondernemen/octrooien-ofwel-patenten/octrooi-anders-beschermen/tekeningen-modellenrecht

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Highio zei:

Euh, misschien is het gewoon niet zo verstandig om je prototyping direct in China te doen als je geen binding hebt met een zeker productiebedrijf?

 

Ah, nu pas valt het kwartje... het gaat jou hier niet om productie  China, maar de prototyping. 

Corrected I stand, alle beetjes helpen 

 

Maar eh... zou het echt veel schelen qua namaakrisico? 

Stel dat je het prototype niet in China laat maken, en zelfs als je het niet in China laat produceren: als het echt een grote hit is. hoe lang duurt het dan voordat de copycats op Alibaba te koop zijn?  

 

In dit kader: Ik moest onbedoeld lachen om de toevoeging "Ze bellen zelfs vanuit China". 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-10-2019 om 16:22, Norbert Bakker zei:

2 alternatieven: 

  1. Het hele  idee/concept of de exclusieve rechten voor VS of buiten EU verkopen (bijvoorbeeld aan de grote franchiseketen ) 
  2. De grote franchiseketen laten participeren (gedeeltelijke verkoop /gedeeld eigendom) en daarmee model binnen Europa en design patent binnen VS regelen. 

Bedankt voor je reactie Norbert! Sorry voor de late reply.

 

Ik denk dat een NDA een leuke mogelijkheid is voor nu en zeker het proberen waard. Als mijn product eenmaal op de markt is kan iedereen het kopiëren als ik geen patent heb. Ik ga me eens goed verdiepen in de kosten hiervan en wanneer ik dit moet doen, aangezien jij zegt dat het voor je product launch moet en kuifje dat het nog tot een jaar later kan.

 

Bedankt voor je suggesties.

Bij suggestie 1: Wat is de meerwaarde van dit voorstel, maak ik mijn potentiële afzetmarkt niet een stuk kleiner door dit te doen? 

Bij beiden suggesties blijf ik met de vraag zitten, hoe voorkom ik dat zij niet het product zelf gaan produceren en mij buitensluiten? Ik laat immers mijn hele businessplan en tekeningen zien. Zodra ik nog niet op de markt te zien ben zal niemand ooit weten dat het gejat is. Gebeuren dergelijke dingen vaak in de realiteit?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2019 om 19:45, kuifje zei:

 

Bovendien zijn veel mensen niet bereid een dergelijke NDA te tekenen, enerzijds omdat ze niet mogen van hun baas zonder eerst langs de bedrijfsjurist geweest te zijn, anderzijds omdat ze gewoon geen zin hebben in het gedoe, en derderzijds omdat ze niet willen dat ze ideeen die ze misschien al hadden niet meer mogen uitvoeren omdat jij toevallig hetzelfde idee had en ze een NDA getekend hebben .

 

Dat is inderdaad correct voor een octrooi, dus een 'utility patent'.

 

Voor een model heb je in Europa een jaar na openbaarmaking de tijd, als je zelf de ontwerper bent. In de US, voor een 'design patent', weet ik niet hoe het zit.

Bedankt voor de info!

Niet geschoten is altijd mis. Kan een NDA altijd proberen.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2019 om 19:50, Highio zei:

Let op wat een 'design patent' is naar Amerikaanse wetgeving. Of bedoel je een 'registered design'? Of beide?

 

Dat zijn nl. twee verschillende beschermingsmiddelen naast bijvoorbeeld 'trade marks'.

Als ik heel eerlijk ben zou ik het niet weten. Moet me nog goed verdiepen in Amerikaanse patentenmarkt. Welk soort patent zou het makkelijkst en goedkoopst zijn denk je?

 

 

Op 23-10-2019 om 19:50, Highio zei:

Wat voor beschermingsmaatregelen heb je in China getroffen?

 

Groet,

 

Highio

Geen.. haha. Bijna elk artikel dat ik vind op google vertelt me dat het praktisch onmogelijk is om je designs te beschermen in China. 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-10-2019 om 22:13, Highio zei:

Euh, misschien is het gewoon niet zo verstandig om je prototyping direct in China te doen als je geen binding hebt met een zeker productiebedrijf?

Goeie tip.

Op 23-10-2019 om 22:13, Highio zei:

Ga hier naar kijken. Bedankt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.