• 0

Garantie?: verkoop aan handelaar, na garantie periode

(aangepast)

Wij zijn een handelsonderneming in machineverkoop.

Importeren machines vanuit de EU en leggen deze op voorraad.

De meeste machines gaan  (binnen enkele weken/maanden) direct naar eindverbruiker, bedrijven. Dus B2B verkoop.

Ook gaan machines naar enkele handelsondernemingen in NL maar ook in EU.

 

Nu hebben we probleem met een EU machine welke bij ons midden 2017 op voorraad is gelegd.

Verkocht aan handelaar in EU, eerste heeft 2018.

De EU handelaar heeft deze machine verkocht aan eindgebruiker (B2B) midden 2019.

Garantie van ons naar handelaar is verstreken, zover wij het zien. Meer dan 12 maanden.

 

Nu claimt de eindgebruiker garantie bij de EU handelaar, welke op zijn beurt weer garantie bij ons claimt en wij weer bij de EU leverancier.

Leverancier verwerpt de garantie aanvraag. Beroept zich op verkoop van 2017, 12 maanden garantie is allang voorbij.

 

Dus de vraag is nu wanneer gaat wettelijk de garantie in en wie is daar verantwoordelijk voor?

 

aangepast door dms2992
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante vraag..

 

Europees recht stelt dat een product bij aankoop 2 jaar garantie heeft , waarbij er na 6 maanden bewijslast ligt bij de consument, maar.. dit is consumenten recht ( zie voor bron: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm)

 

Bij zakelijke verkoop/B2B is garantie anders opgebouwd, hierin zijn onder andere de overhandigde algemene voorwaarden bepalend in hoe garantie wordt afgehandeld.
In deze voorwaarden kunnen ook clausules zijn opgenomen over hoe om te gaan, met welke intentie het product is gekocht etc, hierin kan door de fabrikant ook gesteld worden dan het de garantieclaim tot x termijn na aankoop klakkeloos accepteert, maar na dit termijn de risico's verlegd zijn naar de distributeur.

Zoals ik het verhaal lees, zijn zowel de partij welke verkocht aan de consument als jijzelf een tussenpartij tussen de fabrikant en de consument.

 

Gezien de 2x b2b verhandeling, neem ik aan dat hierin ook in de algemene voorwaarde is opgenomen hoe men garantie zaken afhandelt onderling, is dat in geen van de overeenkomsten het geval, dan komt het neer op het conformiteitsbeginsel, waarbij elke partij de claim binnen de juridische kaders zal indienen bij de partij welke aan hem/haar heeft geleverd.

Let wel de fabrikant is in een b2b niet verplicht ook garantie te bieden voor een eventuele b2c verkoop, dit ligt in volledige handen van distributeurs ( vaak middels contractuele clausules vastgelegd in de overeenkomst tussen fabrikant en distributeur).

Mijn aller eerste stap zal dus zijn, om alle overeenkomsten door te nemen, in hoeverre er hier zaken over zijn vastgelegd.
Hierna, indien er geen zaken zijn overeengekomen, ben je in mijn optiek als distributeur dan alsnog eindverantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie conform het consumentenrecht. De EU handelaar wordt hierin gezien als een beknelde detaillist en heeft zijn claim terecht gedaan.

 

 

Let wel, dit is hoe ik de wetgeving tot mij neem, ik ben geen jurist hierin en kan het dus ook fout hebben

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, whoeier zei:

Zoals ik het verhaal lees, zijn zowel de partij welke verkocht aan de consument als jijzelf een tussenpartij tussen de fabrikant en de consument.

 

Beter lezen dan:winking-face: Er staat duidelijk dat de eindverbruikers van deze machines bedrijven zijn, geen consumenten .

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Beter lezen dan:winking-face: Er staat duidelijk dat de eindverbruikers van deze machines bedrijven zijn, geen consumenten .

 

 

 

Je hebt helemaal gelijk! I stand corrected.

 

Het consumentendeel vervalt dan volledig en geldt de onderliggende afspraak rondom garantie tussen de partijen indien dit in de voorwaarde is opgenomen, is dat er niet.. tja dan is het een leuke discussie.

 

Dan komt het neer op de laatste verhandeling en de afspraken daaromtrent, hierin is de laatste aankoper bewijsplichtig voor fabrieksfouten en de laatste handelaar verantwoordelijk voor de garantie ( en potentieel aantonen van incorrect gebruik).

 

Wederom naar mijn weten, ik ben geen jurist en leer ook dagelijkse bij

aangepast door whoeier
typo's en stuk toegevoegd
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, whoeier zei:

Je hebt helemaal gelijk! I stand corrected.

 

Het consumentendeel vervalt dan volledig en geldt de onderliggende afspraak rondom garantie tussen de partijen indien dit in de voorwaarde is opgenomen, is dat er niet.. tja dan is het een leuke discussie.

 

Dan komt het neer op de laatste verhandeling en de afspraken daaromtrent, hierin is de laatste aankoper bewijsplichtig voor fabrieksfouten en de laatste handelaar verantwoordelijk voor de garantie ( en potentieel aantonen van incorrect gebruik).

 

Wederom naar mijn weten, ik ben geen jurist en leer ook dagelijkse bij

Stukje aanvulling

Zoals TS al stelt is er tussen hen en de EU handelaar een garantie termijn van 12 maanden, welke al verlopen is. Hiermee lijkt mij dan ook dat de garantieplicht volledig ligt bij de EU handelaar, voor zover deze garantie heeft geboden op het product ( weet niet in welk land de verhandeling heeft plaatsgevonden, dus kan enkel zeggen dat mogelijk lokale wetgevingen voor B2B verhandeling ook een verplicht garantie termijn stellen, wederom is alsnog de EU handelaar hieraan verbonden en niet de TS).

aangepast door whoeier
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, TwaBla zei:

 

De klant kocht echter mid-2019.

Betreft een volledige reeks aan b2b verkopen:
- van fabrikant naar Distributeur ( hier biedt de fabrikant 12 maanden garantie op de verkoop naar de distributeur).
- van distributeur naar EU handelaar ( hier wordt 12 maanden garantie geboden op de verkoop naar de EU handelaar).
- van EU handelaar naar eindgebruiker zakelijk ( onbekend of hier überhaupt garantie wordt geboden).

Producten zijn voor zakelijk gebruik, waarbij er geen dekking is voor garantie bij ingebruikname vanuit de fabrikant, maar per verkoop.

 

 

19 minuten geleden, Rik · zei:

Is het ook niet normaal dat een garantieperiode pas begint bij ingebruikname?

 

Zo zou er dan in de voorwaarden, onder artikel "Garanties", iets moeten staan van:

"Deze garantie geldt voor een periode van twee kalenderjaren na feitelijke ingebruikneming door Afnemer."

 



Mits dat er staat vanuit 1 van de 3  verkopende partijen, maar in b2b is dat niet direct gebruikelijk ( tenzij de producten inderdaad voor consumenten handel bestemd is).
Is het wel in 1 van de voorwaarde aanwezig dan kan daar inderdaad een claim op ingediend worden.
 

aangepast door whoeier
Link naar reactie
  • 0

Heren bedankt voor de snelle reacties.

 

Deze hele handels structuur vraagt voor de toekomst aanpassingen in onze leveringsvoorwaarden.

Iets dergelijks moet worden opgenomen: "Deze garantie geldt voor een periode van 12 maanden, doch niet langer dan 24 maanden na feitelijke ingebruikneming door EINDGEBRUIKER”.

 

Maar daar hebben we nu niets meer aan.

Dus we gaan proberen een schikking te regelen met onze EU handelaar, financieel voorstel.

 

Tenzij er nog vergelijkbare ervaringen zijn.

 

GR.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, drécht zei:

Iets dergelijks moet worden opgenomen: "Deze garantie geldt voor een periode van 12 maanden, doch niet langer dan 24 maanden na feitelijke ingebruikneming door EINDGEBRUIKER”.

Als jullie dat opnemen betekent dat nog niet dat je die garantie ook kunt verhalen op jullie leverancier, toch?

 

Dat blijft betekenen dat je risico loopt voor producten die je niet direct doorverkoopt.

 

Als je zelf iets al 11 maanden op voorraad hebt liggen en je verkoopt het, dan zou je er dus bij moeten zetten dat de garantie nog maar een maand geldig is ;) Niet echt handig (of legaal) natuurlijk.

 

Eigenlijk moet je met de leverancier (of fabrikant) rond de tafel gaan zitten om ervoor te zorgen dat de garantie vanaf ingebruikname is, en niet vanaf verkoop vanuit die leverancier/fabriek.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Eigenlijk moet je met de leverancier (of fabrikant) rond de tafel gaan zitten om ervoor te zorgen dat de garantie vanaf ingebruikname is, en niet vanaf verkoop vanuit die leverancier/fabriek.


Klopt helemaal, wij nemen dan enig risico.

Wij moeten natuurlijk zorgen voor snellere doorstroming.

 

En met de leverancier gaan wij natuurlijk hierover praten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
23 uur geleden, drécht zei:

Dus de vraag is nu wanneer gaat wettelijk de garantie in en wie is daar verantwoordelijk voor?

 

Als je in je voorwaarden / overeenkomst een garantie afgesproken hebt, heb je met die wettelijke garantie (conformiteit) niets te maken, omdat die alleen van dwingend recht is voor consumenten. Dus de vraag is: wat heb je precies afgesproken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.