Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
drécht

Garantie?: verkoop aan handelaar, na garantie periode

Recommended Posts

Wij zijn een handelsonderneming in machineverkoop.

Importeren machines vanuit de EU en leggen deze op voorraad.

De meeste machines gaan  (binnen enkele weken/maanden) direct naar eindverbruiker, bedrijven. Dus B2B verkoop.

Ook gaan machines naar enkele handelsondernemingen in NL maar ook in EU.

 

Nu hebben we probleem met een EU machine welke bij ons midden 2017 op voorraad is gelegd.

Verkocht aan handelaar in EU, eerste heeft 2018.

De EU handelaar heeft deze machine verkocht aan eindgebruiker (B2B) midden 2019.

Garantie van ons naar handelaar is verstreken, zover wij het zien. Meer dan 12 maanden.

 

Nu claimt de eindgebruiker garantie bij de EU handelaar, welke op zijn beurt weer garantie bij ons claimt en wij weer bij de EU leverancier.

Leverancier verwerpt de garantie aanvraag. Beroept zich op verkoop van 2017, 12 maanden garantie is allang voorbij.

 

Dus de vraag is nu wanneer gaat wettelijk de garantie in en wie is daar verantwoordelijk voor?

 

Edited by dms2992

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante vraag..

 

Europees recht stelt dat een product bij aankoop 2 jaar garantie heeft , waarbij er na 6 maanden bewijslast ligt bij de consument, maar.. dit is consumenten recht ( zie voor bron: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm)

 

Bij zakelijke verkoop/B2B is garantie anders opgebouwd, hierin zijn onder andere de overhandigde algemene voorwaarden bepalend in hoe garantie wordt afgehandeld.
In deze voorwaarden kunnen ook clausules zijn opgenomen over hoe om te gaan, met welke intentie het product is gekocht etc, hierin kan door de fabrikant ook gesteld worden dan het de garantieclaim tot x termijn na aankoop klakkeloos accepteert, maar na dit termijn de risico's verlegd zijn naar de distributeur.

Zoals ik het verhaal lees, zijn zowel de partij welke verkocht aan de consument als jijzelf een tussenpartij tussen de fabrikant en de consument.

 

Gezien de 2x b2b verhandeling, neem ik aan dat hierin ook in de algemene voorwaarde is opgenomen hoe men garantie zaken afhandelt onderling, is dat in geen van de overeenkomsten het geval, dan komt het neer op het conformiteitsbeginsel, waarbij elke partij de claim binnen de juridische kaders zal indienen bij de partij welke aan hem/haar heeft geleverd.

Let wel de fabrikant is in een b2b niet verplicht ook garantie te bieden voor een eventuele b2c verkoop, dit ligt in volledige handen van distributeurs ( vaak middels contractuele clausules vastgelegd in de overeenkomst tussen fabrikant en distributeur).

Mijn aller eerste stap zal dus zijn, om alle overeenkomsten door te nemen, in hoeverre er hier zaken over zijn vastgelegd.
Hierna, indien er geen zaken zijn overeengekomen, ben je in mijn optiek als distributeur dan alsnog eindverantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie conform het consumentenrecht. De EU handelaar wordt hierin gezien als een beknelde detaillist en heeft zijn claim terecht gedaan.

 

 

Let wel, dit is hoe ik de wetgeving tot mij neem, ik ben geen jurist hierin en kan het dus ook fout hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, whoeier zei:

Zoals ik het verhaal lees, zijn zowel de partij welke verkocht aan de consument als jijzelf een tussenpartij tussen de fabrikant en de consument.

 

Beter lezen dan:winking-face: Er staat duidelijk dat de eindverbruikers van deze machines bedrijven zijn, geen consumenten .

 

 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Beter lezen dan:winking-face: Er staat duidelijk dat de eindverbruikers van deze machines bedrijven zijn, geen consumenten .

 

 

 

Je hebt helemaal gelijk! I stand corrected.

 

Het consumentendeel vervalt dan volledig en geldt de onderliggende afspraak rondom garantie tussen de partijen indien dit in de voorwaarde is opgenomen, is dat er niet.. tja dan is het een leuke discussie.

 

Dan komt het neer op de laatste verhandeling en de afspraken daaromtrent, hierin is de laatste aankoper bewijsplichtig voor fabrieksfouten en de laatste handelaar verantwoordelijk voor de garantie ( en potentieel aantonen van incorrect gebruik).

 

Wederom naar mijn weten, ik ben geen jurist en leer ook dagelijkse bij

Edited by whoeier
typo's en stuk toegevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, whoeier zei:

Je hebt helemaal gelijk! I stand corrected.

 

Het consumentendeel vervalt dan volledig en geldt de onderliggende afspraak rondom garantie tussen de partijen indien dit in de voorwaarde is opgenomen, is dat er niet.. tja dan is het een leuke discussie.

 

Dan komt het neer op de laatste verhandeling en de afspraken daaromtrent, hierin is de laatste aankoper bewijsplichtig voor fabrieksfouten en de laatste handelaar verantwoordelijk voor de garantie ( en potentieel aantonen van incorrect gebruik).

 

Wederom naar mijn weten, ik ben geen jurist en leer ook dagelijkse bij

Stukje aanvulling

Zoals TS al stelt is er tussen hen en de EU handelaar een garantie termijn van 12 maanden, welke al verlopen is. Hiermee lijkt mij dan ook dat de garantieplicht volledig ligt bij de EU handelaar, voor zover deze garantie heeft geboden op het product ( weet niet in welk land de verhandeling heeft plaatsgevonden, dus kan enkel zeggen dat mogelijk lokale wetgevingen voor B2B verhandeling ook een verplicht garantie termijn stellen, wederom is alsnog de EU handelaar hieraan verbonden en niet de TS).

Edited by whoeier

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, dms2992 zei:

Leverancier verwerpt de garantie aanvraag. Beroept zich op verkoop van 2017, 12 maanden garantie is allang voorbij.

 

De klant kocht echter mid-2019.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het ook niet normaal dat een garantieperiode pas begint bij ingebruikname?

 

Zo zou er dan in de voorwaarden, onder artikel "Garanties", iets moeten staan van:

"Deze garantie geldt voor een periode van twee kalenderjaren na feitelijke ingebruikneming door Afnemer."

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden, TwaBla zei:

 

De klant kocht echter mid-2019.

Betreft een volledige reeks aan b2b verkopen:
- van fabrikant naar Distributeur ( hier biedt de fabrikant 12 maanden garantie op de verkoop naar de distributeur).
- van distributeur naar EU handelaar ( hier wordt 12 maanden garantie geboden op de verkoop naar de EU handelaar).
- van EU handelaar naar eindgebruiker zakelijk ( onbekend of hier überhaupt garantie wordt geboden).

Producten zijn voor zakelijk gebruik, waarbij er geen dekking is voor garantie bij ingebruikname vanuit de fabrikant, maar per verkoop.

 

 

19 minuten geleden, Rik · zei:

Is het ook niet normaal dat een garantieperiode pas begint bij ingebruikname?

 

Zo zou er dan in de voorwaarden, onder artikel "Garanties", iets moeten staan van:

"Deze garantie geldt voor een periode van twee kalenderjaren na feitelijke ingebruikneming door Afnemer."

 



Mits dat er staat vanuit 1 van de 3  verkopende partijen, maar in b2b is dat niet direct gebruikelijk ( tenzij de producten inderdaad voor consumenten handel bestemd is).
Is het wel in 1 van de voorwaarde aanwezig dan kan daar inderdaad een claim op ingediend worden.
 

Edited by whoeier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan was de garantie die ergens onderweg was overeengekomen al afgelopen op het moment van de eerste verkoop aan een eindgebruiker.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren bedankt voor de snelle reacties.

 

Deze hele handels structuur vraagt voor de toekomst aanpassingen in onze leveringsvoorwaarden.

Iets dergelijks moet worden opgenomen: "Deze garantie geldt voor een periode van 12 maanden, doch niet langer dan 24 maanden na feitelijke ingebruikneming door EINDGEBRUIKER”.

 

Maar daar hebben we nu niets meer aan.

Dus we gaan proberen een schikking te regelen met onze EU handelaar, financieel voorstel.

 

Tenzij er nog vergelijkbare ervaringen zijn.

 

GR.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, dms2992 zei:

Iets dergelijks moet worden opgenomen: "Deze garantie geldt voor een periode van 12 maanden, doch niet langer dan 24 maanden na feitelijke ingebruikneming door EINDGEBRUIKER”.

Als jullie dat opnemen betekent dat nog niet dat je die garantie ook kunt verhalen op jullie leverancier, toch?

 

Dat blijft betekenen dat je risico loopt voor producten die je niet direct doorverkoopt.

 

Als je zelf iets al 11 maanden op voorraad hebt liggen en je verkoopt het, dan zou je er dus bij moeten zetten dat de garantie nog maar een maand geldig is ;) Niet echt handig (of legaal) natuurlijk.

 

Eigenlijk moet je met de leverancier (of fabrikant) rond de tafel gaan zitten om ervoor te zorgen dat de garantie vanaf ingebruikname is, en niet vanaf verkoop vanuit die leverancier/fabriek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Rik · zei:

Eigenlijk moet je met de leverancier (of fabrikant) rond de tafel gaan zitten om ervoor te zorgen dat de garantie vanaf ingebruikname is, en niet vanaf verkoop vanuit die leverancier/fabriek.


Klopt helemaal, wij nemen dan enig risico.

Wij moeten natuurlijk zorgen voor snellere doorstroming.

 

En met de leverancier gaan wij natuurlijk hierover praten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestaan er geen service-contracten in deze branche? Die zijn zelfs verzekerbaar.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, dms2992 zei:

 "Deze garantie geldt voor een periode van 12 maanden, doch niet langer dan 24 maanden na feitelijke ingebruikneming door EINDGEBRUIKER”

Mist hier toevallig een komma?

Dat maakt een wezenlijk verschil...

 

Waarom ben jij de schakel die de garantie lasten volledig wil gaan dragen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uur geleden, dms2992 zei:

Dus de vraag is nu wanneer gaat wettelijk de garantie in en wie is daar verantwoordelijk voor?

 

Als je in je voorwaarden / overeenkomst een garantie afgesproken hebt, heb je met die wettelijke garantie (conformiteit) niets te maken, omdat die alleen van dwingend recht is voor consumenten. Dus de vraag is: wat heb je precies afgesproken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 212 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept