• 0

Mag mijn partner een zaak beginnen die concurreert met mijn werkgever?

(aangepast)

Goedemiddag dames en heren,

 

Ik heb de volgende juridische vraag:

Mijn partner wilt graag een eigen onderneming starten in dezelfde branche als waar in ik (bij een werkgever) werkzaam ben.  Kan dit zonder problemen? Of kan mijn werkgever mij verantwoordelijk houden (voor oa de kennis etc) ?

 

Hoor graag hoe jullie hier over denken. 
Akvast bedankt. 
 

Mvg,

Floor

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

 Zo lijkt het toewijzen van klanten een systematische zaak. Daarbij speelt actieve werving van de dienstverlener geen of een beperkte rol. Haar werkgever heeft toewijssysteem A ingeruild voor systeem B, en nou wil haar partner met A aan de slag.

 

Volgens Floor gaat het om activiteiten in de export branche, in het bijzonder het opmaken van uitvoerdocumenten.  Haar partner gaat dus feitelijk optreden als douane-vertegenwoordiger. Gezien de juridische en commerciële verhoudingen tussen vertegenwoordiger en vertegenwoordigde kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat actieve werving niet van toepassing is, laat staan hoe dat systeem dat klanten aanbrengt zou moeten werken........

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Bert. zei:

Gezien de juridische en commerciële verhoudingen tussen vertegenwoordiger en vertegenwoordigde kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat actieve werving niet van toepassing is....

 

Leg eens uit. De documentenopmaker gaat er op uit om klanten te werven en wijst hen op systeem A of B. Als hij overstapt naar een nieuw systeem, is het voor klanten simpel om ook van systeem te wisselen? Of zijn er klanten die liever met systeem A doorgaans als hun vertegenwoordiger op systeem B is overgestapt? De marktkans ontstaat door een wijziging bij de leverancier, dus daar kunnen andere leveranciers op inspringen.

 

Vraag blijft uiteraard of het kosher (en juridisch verdedigbaar) is dat die kans benut wordt door een partner bij een werkgever van de eerste leverancier. Maar wellicht kan ook beargumenteerd worden dat het nadeel oftewel de schade veroorzaakt wordt door het veranderen van systeem door de leverancier, en dat de nieuwkomer slechts gebruik maakt van de marktkans die zo ontstaan is.

 

Het wordt uiteraard wel heel preciar wanneer die ex-klanten benaderd kunnen worden dankij de kennis van je partner die tevens werknemer is bij de voormalige leverancier. Dat zal vast ontoelaatbaar zijn. Maar vraagsteller suggereerde dat het systeem klanten aanbrengt... :thinking-face:

aangepast door TwaBla
is het werving of geautomatiseerde toewijzing?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Leg eens uit.

Uitvoerdocumenten opmaken voor een klant mag alleen als vertegenwoordiger. De vertegenwoordiger moet door de opdrachtgever gemachtigd zijn om hem te vertegenwoordigen. Ik snap even niet hoe zo'n toewijssysteem zou moeten werken? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.