• 0

1e contract niet verlengd; werknemer weigert werk resterende periode

Wij hebben ruim 6,5 week voor het einde van een tijdelijk contract aangezegd dat we niet gaan verlengen. Helaas is de medewerker gelijk naar huis gegaan en ruim 4 dagen thuisgebleven om dit te kunnen verwerken, nu is de medewerker op gesprek geweest met een vriendin, zij geeft aan dat ze niet in staat is om te werken omdat dit emotioneel veel van haar vergt, en ze thuis haar problemen heeft, hypotheek die doorgaat etc. Wij hebben haar aangegeven dat we haar al hebben vrijgegeven op onze kosten, haar bij willen staan om een andere baan te zoeken en uiteraard een getuigschrift met positieve referenteis meegeven. Ze blijft volhouden dat dit erg respectloos is, en dat ze niet kan werken hierdoor. Ondanks dat we hebben aangegeven dat de medewerker ook nog een contract moet uitzitten weigert deze om te komen werken onder het mom dat het teveel doet, en dat er gesolliciteerd moet worden, wij zullen alle ruimte geven om de sollicitaties/gesprekken te voeren maar helaas lopen we tegen een muur van boosheid en niet mee willen werken...wat is het beste in deze?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Shardevi, allereerst welkom op Higherlevel!

 

9 minuten geleden, Shardevi zei:

wat is het beste in deze?

 

Je hebt de redelijke manier al geprobeerd via een gesprek, nu wordt het tijd voor de formele route: als medewerker niet komt is er sprake van werkweigering, en kan de loondoorbetaling worden gestopt (geen werk = geen loon). Werkweigering kan  zelfs  een reden zijn voor ontslag op staande voet.

 

Helaas is loon stopzetten wel een route met valkuilen  en raad ik je daarom sterk aan dat je hiervoor de hulp inschakelt van een goede bedrijfsjurist of advocaat: dat verkleint ook de kans dat de werkweigering  verandert in een ziekmelding.

 

Misschien dat er hier ook nog reactie volgt van juristen of advocaten zoals UwJurist of StevenK

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Aansluitend op Norbert:

 

Zorgvuldig aanfietsen zo'n kwestie. Zaak is dat alles vanaf het begin goed vastgelegd wordt t.b.v. dossieropbouw.

 

Er kan vanuit gegaan worden dat de aanzegging wel schriftelijk is gedaan?

 

Voor het thuisblijven kun je ook eerst verlof afschrijven en dit aan de medewerker schriftelijk laten weten. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Shardevi,

Wat een vervelende situatie! Zorg dat je snel de formele acties neemt zodat je niet deze medewerker nog een maand moet doorbetalen.

Ik merk ook een welwillende houding. Dus naast de formele brief die best hard mag zijn kun je de medewerker ook (informeel) voorzien van hulp

1. adviseer haar naar het Juridisch loket te gaan of te bellen www.juridischloket.nl

daar kan zij ook horen wat haar "rechten" zijn, als ze het eerlijke verhaal vertelt zullen zij haar ook vertellen dat je niet zomaar weg kunt blijven omdat je iets respectloos vind en emotioneel bent.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoe kun je zo iemand positieve referenties meegeven? Pas maar op dat je daar later niet aansprakelijk voor wordt gehouden!

 

Waarom allerlei toezeggingen als je afscheid van iemand wil nemen?

 

Keuze blijkt overigens een goede.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een verzuimmelding hoeft je ook niet zomaar te accepteren. Ik begrijp dat je de medewerker nog aan het werk wilt hebben en de medewerker dit weigert.  Sta dan als tegemoetkoming alsnog verlof toe en deel mee dat bij verdere (werk)weigering de loondoorbetaling mogelijk wordt stopgezet. Laat je hierin bijstaan, ga niet teveel zelf hobbyen, leg alles vast en zorg ook dat de medewerker alle relevante brieven daadwerkelijk ontvangt (in handen is soms beter dan aangetekend)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad zeker niet zelf hobbyen hiermee.

Vanochtend nog een artikel over een watersportmonteur gelezen die na op staande voet ontslagen te zijn (na anderhalve week werk) alsnog een 'billijke vergoeding' van €25.000 meekreeg omdat in de formele opzegging een opzegtermijn genoemd werd. Zo zie je dat een klein 'foutje' tot grote gevolgen kan leiden.

 

https://www.accountant.nl/artikelen/2019/10/dure-onmiddellijke-opzegging/

https://smartnewz-arbeidsrecht.wolterskluwer.nl/nieuwsberichten/werkgever-die-onduidelijke-ontslagbrief-schrijft.536642.lynkx

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2019:10056

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.