• 0

Verboden prijsafspraak

Beste,

 

Ik zit met een situatie in mijn gedachten waar ik niet volledig uitkom.

 

Ik wil in mijn webshop merk X verkopen. De Nederlandse importeur wil niet aan mij leveren. Ik pas niet in zijn 'geselecteerde retailers' profiel. Er leeft heel erg de angst bij de importeur (volledig onterecht) dat ik met lage prijzen ga stunten. De importeur probeert de prijzen gelijk te houden.

 

Ik kan het merk, volgens de importeur, wel krijgen bij webshop Y. Deze webshop Y is mijn grootste concurrent en wij hebben geen goede verstandhouding. Deze webshop Y wil het product leveren maar wel tegen een vrij forse inkoopprijs en ik moet met mijn verkoopprijs minimaal 1 euro duurder zijn. 

 

Mijns inziens is dit een verboden prijsafspraak. Immers hij mag mij niet verplichten een hogere verkoopprijs te hanteren. Volgens de webshop Y mag dit wel. Hij heeft namelijk maar een beperkt gedeelte van de markt. Het overige gedeelte ligt bij de importeur. Achteraf kom ik erachter dat de webshop Y en importeur zeer goede vrienden zijn. Andere webshops worden allemaal bevoorraad door de webshop Y en zijn allemaal min. 1 euro duurder in verkoopprijs.

 

Klopt het dat je bij een beperkte omzet wel een prijsafspraak kan maken?

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

Die juridische vraag is vanuit ondernemersperspectief niet zo interessant. Je hebt wel gelijk misschien, maar het kost je jaren en veel geld aan juristen om eventueel je gelijk te halen. Zoek maar eens naar Atag Etna Pelgrim en dual pricing (hier bijvoorbeeld) en je beseft dat je praktisch moet denken. Of lees Twinkle. En neem contact op met Thuiswinkel.org.

 

Je hoeft niet bij de Nederlandse importeur in te kopen, de Duitse of de Deense is ook goed. En anders kan je samenwerken met een andere winkelier door bij hem in te kopen.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, TwaBla zei:

 

Die juridische vraag is vanuit ondernemersperspectief niet zo interessant. Je hebt wel gelijk misschien, maar het kost je jaren en veel geld aan juristen om eventueel je gelijk te halen. Zoek maar eens naar Atag Etna Pelgrim en dual pricing (hier bijvoorbeeld) en je beseft dat je praktisch moet denken. Of lees Twinkle. En neem contact op met Thuiswinkel.org.

 

Je hoeft niet bij de Nederlandse importeur in te kopen, de Duitse of de Deense is ook goed. En anders kan je samenwerken met een andere winkelier door bij hem in te kopen.

 

Dank voor de informatie. Zeer verhelderend. 

 

Ik blijf steken in het halen van gelijk en dat moet ik niet doen. 

Link naar reactie
  • 0

De zaak rond Atag Etna Pelgrim is een klassieker in de Nederlandse rechtspraak rond webwinkels. De Europese Regels bevorderen weliswaar vrije handel, maar in Nederland vinden rechters en de mededingingsautoriteit steeds uitzonderingen waardoor leveranciers toch aan kanaaldiscriminatie kunnen doen. De Nederlandse politiek neigt naar vrijhandel, maar de rechtspraak kiest vaak de kant van de merkeigenaar. In Duitsland treden mededingingsautoriteiten strenger op tegen merkeigenaars die vrijhandel frustreren.

 

Quote

Rob Groen versus AEP. Groen had een aparte webwinkel opgezet, internetshop.nl waar je tegen zeer aantrekkelijke prijzen keukenapparatuur kon aanschaffen. AEP gaf hem vervolgens minder marge met als argument dat hij ook minder toegevoegde waarde bood via zijn online winkel. De rechter heeft AEP daarin gelijk gegeven. Fabrikanten kunnen dus differentiëren in de marge die ze hun retailers geven.

 

Deze auteur praat in Twinkle over fabrikanten die marge geven. Dat is een andere discutabele praktijk. De consumentenprijs moet door de retailer bepaald worden, niet door de merkeigenaar. AEP verhoogde de inkoopprijzen. Maar goed. :thinking-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, TwaBla zei:

De zaak rond Atag Etna Pelgrim is een klassieker in de Nederlandse rechtspraak rond webwinkels. De Europese Regels bevorderen weliswaar vrije handel, maar in Nederland vinden rechters en de mededingingsautoriteit steeds uitzonderingen waardoor leveranciers toch aan kanaaldiscriminatie kunnen doen. De Nederlandse politiek neigt naar vrijhandel, maar de rechtspraak kiest vaak de kant van de merkeigenaar. In Duitsland treden mededingingsautoriteiten strenger op tegen merkeigenaars die vrijhandel frustreren.

 

 

Deze auteur praat in Twinkle over fabrikanten die marge geven. Dat is een andere discutabele praktijk. De consumentenprijs moet door de retailer bepaald worden, niet door de merkeigenaar. AEP verhoogde de inkoopprijzen. Maar goed. :thinking-face:

 

In mijn situatie wil de importeur niet leveren omdat ik niet in zijn 'strategie' pas. Alle webshops moeten bij webshop Y (die wel geleverd krijgt) kopen. Webshop Y maakt dus wel een prijsafspraak of levert jou niet meer. 

 

Het probleem met dit merk is dat zij zeer beschermend zijn. Zij treden fel op tegen partijen die aan parallelhandel doen. Ik ga proberen via verschillende partijen het merk toch te krijgen. En dan ga ik met een euro onder de prijs van webshop Y zitten. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, patmaniak zei:

Het probleem met dit merk is dat zij zeer beschermend zijn. Zij treden fel op tegen partijen die aan parallelhandel doen. Ik ga proberen via verschillende partijen het merk toch te krijgen. En dan ga ik met een euro onder de prijs van webshop Y zitten. 

 

De merkeigenaar kan alleen optreden tegen parallelhandel van buiten de ER (Europese Ruimte), niet tegen import vanuit andere Europese landen. Misschien is de merkeigenaar wel een heel andere partij dan de Nederlandse importeur. Je kan dus vrijelijk inkopen bij een andere groothandel (mits die meewerkt) of samen met een andere detaillist, al dan niet in het buitenland. MediaMarkt doet dat voortdurend!

 

aangepast door TwaBla
mist = mits

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2019 om 00:02, TwaBla zei:

 

Je hoeft niet bij de Nederlandse importeur in te kopen, de Duitse of de Deense is ook goed. En anders kan je samenwerken met een andere winkelier door bij hem in te kopen.

 

zodra ze daar achter komen krijgt jouw winkelier dus ook niet meer geleverd .. :winking-face:

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2019 om 13:20, TwaBla zei:

 

De merkeigenaar kan alleen optreden tegen parallelhandel van buiten de ER (Europese Ruimte), niet tegen import vanuit andere Europese landen. Misschien is de merkeigenaar wel een heel andere partij dan de Nederlandse importeur. Je kan dus vrijelijk inkopen bij een andere groothandel (mits die meewerkt) of samen met een andere detaillist, al dan niet in het buitenland. MediaMarkt doet dat voortdurend!

 

Dank voor je reactie. De NL importeur is anders dan de merkeigenaar. De merkeigenaar is zeer beschermend over zijn merk. Producten mogen alleen verstrekt worden de de importeur van het desbetreffende land. Gaat een importeur over de scheef en levert deze aan een ander land dan pakt men dit aan. De importeurs zijn redelijk bang daarvoor. Het product zie je daarom ook niet liggen bij een partij zoals MediaMarkt. 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Bazzio zei:

zodra ze daar achter komen krijgt jouw winkelier dus ook niet meer geleverd .. :winking-face:

 

Dat hangt ervan af of ze in staat zijn om dat te controleren. Er zijn jarenlang rechtszaken gevoerd tussen Nike (enerzijds) en Makro, V&D, Schoenenreus en andere retailers over al-dan-niet valse Converse Allstars. Daarbij werd toegestaan dat de inkoopadressen geopenbaard werden aan een accountant, om te voorkomen dat Nike daarvan op de hoogte zou komen.

 

Er bestaan van sommige productgroepen enorme parallelstromen, met name vanuit de taxfree-sfeer. Kijk maar eens naar Van Caems Klerk of Holland Trading Group .Bij andere weer niet. Dit soort oorfoontjes is wel typisch iets voor airportshops!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.