• 0

KOR 2020 en btw-id

De afgelopen tijd heb ik overal en nergens informatie gezocht over de KOR 2020. De linkjes naar de bronnen had ik verzameld.
En toen bleek, na een spontane herstart van m'n laptop, dat ik de laatste aanvullingen nog niet (goed) had opgeslagen.

Het meeste heb ik kunnen terugvinden, maar de info als antwoord op deze vraag (kreeg ik van een klant) niet:
"Waarom krijg tóch een btw-id als ik meedoe met de nieuwe KOR??"

Na veel zoeken kwam ik op één site iets tegen met deze strekking:
Als je aan een andere EU-ondernemer een dienst levert die, anders dan onder de nieuwe KOR, NIET is vrijgesteld van BTW, dan moet je
• de BTW verleggen EN
• een incidentele BTW-aangifte doen EN
• een opgaaf ICP doen.

Dat zou inderdaad een plausibele reden kúnnen zijn, maar ik kan deze info dus niet meer terugvinden - op de website van de BD al helemaal niet.
Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt!

Groeten, Renée

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Volgens mijn informatie wordt er altijd! Een omzetbelastingnummer toegekend aan elke ondernemer. Ook om vrijstellingen aan te koppelen.

Ik denk dat je deze info zoekt. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/btw_nummers_controleren/uw_btw_nummer

 

Bij eenmanszaken is

 blijft het omzetbelasting nummer het BSN+volgnr. 

Het btw-id wordt nieuw toegekend.

 

Vroeger, tot een paar jaar geleden, kreeg elke onderneming alleen een omzetbelastingnummer en moest je een btw-id aanvragen als je dat nodig had.

 

Sinds enige jaren werd dat btw-id al automatisch aangemaakt en vanaf nu id voor eenmanszaken het een totaal ander nummer.

 

Voor andere ondernemingsvormen is het enige verschil tussen obnummer en btw-id de toevoeging NL0 voor aan het obnummer

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je snelle reactie, Roel! En leuk om je na zoveel tijd weer een keertje te 'spreken'. :smiling-face:

Ik begrijp hoe het nieuwe ib-id werkt, heb 'm inmiddels zelf ook binnen (gisteren/de 22e pas).

Wat ik niet begrijp is, waarom deelnemers aan de nieuwe KOR zo'n nummer ook krijgen.
Aangezien je bij de nieuwe KOR (anders dan bij de huidige KOR) bij deelname volautomatisch vrijgesteld bent van de administratieve verplichtingen (voor de BTW).
Maar ze krijgen 'm toch en zijn zelfs verplicht om 'm, net als de BTW-plichtige ondernemers, op facturen en op de website te vermelden.

Ik ben dus heel benieuwd naar de motivatie daarachter.
(Nee, ik ben echt geen (hele erge) nerd - ik begrijp dingen gewoon graag :winking-face: )

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 1

Zeker leuk :slightly-smiling-face:

 

Dat heten de bijwerkingen vam een in allerhaast opgetuigde maatregel.

 

Elke onderneming, vrijgesteld of niet heeft altijd een omzetbelatingnummer.

Btw-id was altijd een kwestie van NL0 ervoor en je had een btwid. 

 

Nu heeft de belastingdienst een dwingende opdracht gekregen om de bsn vam emz af te schermen.

Helaas zijn de 30+ jaar oude systemen niet zo felxibel dat bij een nieuwe inschrijving bij de kvk eerst nog een vastgesteld kan.worddn of een btwid nodig is.

 

Dus wordt nu bij inschrijving van emz automatsch 2 nummers gegenereerd 

1 obnummer op basis van bsn

1 btwid op basis.

Ook  een vrijgestelde ondernemer kan met incidentele btw aangiften te maken krijgen of met de vermeldingsplicht van het btwid ib sonmige situaties.

 

Dus hoe onlogisch het lijkt voor een vrijgesteld ondernemer, voor de belastingdienst is dit de enige manier waarop privacy van ondernemers gewaarborgd kan worden

 

Door 1 nummer voor intern gebruik.

En 1 nummer voor publiek gebruik direct bij inschrijving te verstrekken.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
16 minuten geleden, lyonesse zei:

Aangezien je bij de nieuwe KOR (anders dan bij de huidige KOR) bij deelname volautomatisch vrijgesteld bent van de administratieve verplichtingen (voor de BTW).

Je moet hem ook gebruiken voor leveringen UIT het buitenland zodat de btw naar jou verlegd kan worden. In dat geval dien je ook incidenteel aangifte te doen. Eigenlijk stelt die administratieve ver(p)lichting voor btw niets voor want elk fatsoenlijk programma doet dit automatisch met de rest van de administratie (en die blijft verplicht).

 

Tevens is het een identificatie dat bij controle te zien is van 'wie' de facturen afkomen (van jou dus) en dat jij inderdaad zonder btw mag factureren.

 

Misschien dat het nieuwe nummer daarom ook btw-id heet :)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Rik · zei:

1 - Je moet hem ook gebruiken voor leveringen UIT het buitenland zodat de btw naar jou verlegd kan worden. In dat geval dien je ook incidenteel aangifte te doen.

 

2 - Eigenlijk stelt die administratieve ver(p)lichting voor btw niets voor want elk fatsoenlijk programma doet dit automatisch met de rest van de administratie (en die blijft verplicht).

 

Dankjewel voor je reactie, Rik · ! 👍

 

Ad 1 - Ah, dus inderdaad 'iets met het buitenland'!

 

  Is er een online plek waar ik dit kan terugvinden (zodat ik ernaar kan verwijzen)?

  Bedoel je dat verleggen zowel nodig is bij verkoop als bij inkoop (en dan alleen EU of ook buiten-EU?)?
Of alleen bij inkoop?

Ad 2 - Precies! Kwestie van (tijdelijk) even een andere BTW-code gebruiken. Ik snap om die reden die volautomatische koppeling tussen KOR en 'vrijstelling' niet. En al helemaal niet omdat bij overschrijding van de omzetgrens de hele regeling, inclusief ontheffing, PER DIRECT vervalt. Dat treft de KOR-deelnemer die een simpele Excel-administratie (of nog minder) bijhoudt het hardste. Die mag dan per direct flink aan de bak ...

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
36 minuten geleden, lyonesse zei:

  Is er een online plek waar ik dit kan terugvinden (zodat ik ernaar kan verwijzen)?

Alles staat op deze EN vervolgpagina's

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/nieuwe-kleineondernemersregeling

 

36 minuten geleden, lyonesse zei:

Bedoel je dat verleggen zowel nodig is bij verkoop als bij inkoop (en dan alleen EU of ook buiten-EU?)?
Of alleen bij inkoop?

Zowel bij inkoop als verkoop buitenland moet je incidenteel aangifte doen. Zie

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/kleineondernemersregeling-verandert/#targetText=De kleineondernemersregeling (KOR) in de,je in elke rechtsvorm gebruiken.

 

Bij inkoop uit buitenland krijg je dus 0% op de factuur maar moet je wel aangifte doen. Je moet dan de btw betalen/afdragen en mag dit niet verrekenen als voorbelasting. Al je inkoopfacturen (binnen- en buitenland worden dus duurder).

 

36 minuten geleden, lyonesse zei:

Ik snap om die reden die volautomatische koppeling tussen KOR en 'vrijstelling' niet.

Wat bedoel je met volautomatische koppeling tussen KOR en 'vrijstelling'?

 

Ja, als je buiten de regel valt zul je weer btw aangiftes moeten doen.

 

Heb je je er overigens al in verdiept of de KOR interessant voor jou is? Heb je zakelijke klanten of hoofdzakelijk particuliere klanten? Je mag de voorbelasting niet meer aftrekken (ook niet van buitenlandse inkoop waar je wel btw over gaat betalen omdat je niets meer bij 5b in mag vullen). Zorg voor een goede doorrekening voordat je je aanmeldt.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Rik · zei:

 

Als ik alle hulpmiddelen inschakel, dan kán ik tot de conclusie komen dat je bij deelname aan de nieuwe KOR een incidentele aangifte moet doen als je zaken doet met een andere EU-ondernemer (wereldwijd heb ik nog even niet bekeken ).
Ik hoopte eigenlijk op een duidelijker verwijzing anders dan dat ik zelf iets moet concluderen.  :winking-face:

 

Maar bedankt voor het checken. 👍

 

10 uur geleden, Rik · zei:

Zowel bij inkoop als verkoop buitenland moet je incidenteel aangifte doen. Zie

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/kleineondernemersregeling-verandert/#targetText=De kleineondernemersregeling (KOR) in de,je in elke rechtsvorm gebruiken.

 

Bij inkoop uit buitenland krijg je dus 0% op de factuur maar moet je wel aangifte doen. Je moet dan de btw betalen/afdragen en mag dit niet verrekenen als voorbelasting. Al je inkoopfacturen (binnen- en buitenland worden dus duurder).

 

Ik haal die info niet uit deze specifieke pagina (heb de podcast niet geluisterd).
Maar het lijkt me duidelijk dat het dan beter is om de inkoop niet als bedrijf te doen.

De BTW compleet moeten afdragen is namelijk duurder dan de VAT aan de kosten toerekenen, lijkt me ...

 

10 uur geleden, Rik · zei:

Wat bedoel je met volautomatische koppeling tussen KOR en 'vrijstelling'?

 

Ja, als je buiten de regel valt zul je weer btw aangiftes moeten doen.

 

Heb je je er overigens al in verdiept of de KOR interessant voor jou is? Heb je zakelijke klanten of hoofdzakelijk particuliere klanten? Je mag de voorbelasting niet meer aftrekken (ook niet van buitenlandse inkoop waar je wel btw over gaat betalen omdat je niets meer bij 5b in mag vullen). Zorg voor een goede doorrekening voordat je je aanmeldt.

 

 

 

Vrijstelling is in dit geval ontheffing (van administratieve verplichtingen).
Dus waar je die tot nu toe apart kon aanvragen, is die in de nieuwe KOR onderdeel van het hele pakketje, zeg maar.

 

Ja, ik heb me er serieus in verdiept, vandaar dat ik op dit soort vragen uitkom. Dus ik ben me er nog steeds in aan het verdiepen.

En omdat ik op meerdere (online) plekken onduidelijke tot zelfs foutieve informatie tegenkwam en andere ZZP'ers deze tijdrovende uitzoekklus wil besparen, heb ik nu al mijn bevindingen gebundeld en deel ik die gebundelde info met andere ZZP'ers.

 

Zodat ze de best mogelijke keus kunnen maken voor hun bedrijf.

En voorbereid kunnen zijn op allerlei andere (mogelijke?) gevolgen van de regeling.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! 👍👍👍

 

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 1
23 minuten geleden, Mims!! zei:

Als ik een factuur naar België stuur ben ik dan vrijgesteld van BTW? Mijn boekhouder zegt van niet. En ik dacht begrepen te hebben van wel.

Dat hangt er vanaf wat en hoeveel je verkoopt.

 

- Ondernemers die buiten Nederland zijn gevestigd en hier geen vaste inrichting hebben komen niet in aanmerking voor toepassing van de nieuwe KOR.

- Verder komt een ondernemer alleen in aanmerking voor de vrijstellingsregeling, indien zijn omzet in het onderhavige kalenderjaar in Nederland niet meer bedraagt dan € 20.000. Het bedrag van de btw wordt daarbij niet in de omzet begrepen.

- De vrijstelling is niet van toepassing op belastbare handelingen die de ondernemer buiten Nederland verricht.

- De nieuwe KOR is niet van toepassing voor de met 0% btw-belaste intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen die door of voor rekening van de verkoper of de afnemer worden verzonden of vervoerd naar een plaats in een andere lidstaat.

- De vrijstelling is voorts niet van toepassing op de levering van onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen en die de ondernemer in zijn bedrijf heeft gebruikt.

 

Voor grensoverschrijdende goederenleveringen naar een andere lidstaat tussen ondernemers geldt op basis van de BTW-richtlijn 2006 dat, indien de verkoper een vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen toepast, geen intracommunautaire levering plaatsvindt die belast is tegen het 0%-tarief. Anderzijds verricht de afnemer ook geen belaste intracommunautaire verwerving in de lidstaat waar de goederen worden geleverd. Als gevolg hiervan wordt de intracommunautaire levering behandeld als een in Nederland belaste – en tegelijkertijd door de nieuwe KOR van btw ontheven – levering. De levering hoeft dus ook niet als intracommunautaire levering in een btw-aangifte te worden aangegeven of in de Opgaaf ICP opgenomen. Ook de afnemer heeft ter zake van de aankoop geen btw-verplichtingen.

 

Voorbeeld grensoverschrijdende transactie met nieuwe KOR

Een in Nederland gevestigde ondernemer die de nieuwe KOR toepast, levert vanuit Nederland in het betrokken jaar naar verwachting voor € 15.000 (exclusief btw) aan goederen aan een in Duitsland gevestigde ondernemer en verricht geen andere prestaties. Deze leveringen zijn belastbaar in Nederland en de vergoeding voor de levering telt mee voor de omzetgrens van de nieuwe KOR. De vrijstelling van de nieuwe KOR kan worden toegepast op deze leveringen. De ondernemer is voor de leveringen ontheven van aangifte- en administratieve verplichtingen en heeft geen recht op aftrek van voorbelasting. De afnemer hoeft geen intracommunautaire verwerving aan te geven in de lidstaat van aankomst van de goederen.

 

Artikel I, onderdeel F (artikel 37a Wet op de omzetbelasting 1968)

Voor de toepassing van artikel 37a Wet OB 1968 zijn ondernemers, die de nieuwe KOR toepassen, uitgezonderd, omdat grensoverschrijdende leveringen die worden verricht door deze ondernemer niet als intracommunautaire leveringen in de Opgaaf ICP worden opgenomen.

 

bron:

Wet modernisering kleineondernemersregeling - 35033 3 MEMORIE VAN TOELICHTING.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.