• 0

Grond met huis + commerciële bestemming financieren

Ik zal me even kort voorstellen aangezien dit mijn eerste topic is hier.

Ik ben 38 jaar en ben ondernemer. Tot een jaar geleden bezat ik 50% van een succesvol bedrijf (compagnon andere 50%) en een jaar geleden hebben we 60% van het bedrijf verkocht aan een investeerder, waardoor ik nu nog 20% in handen heb. Bij deze transactie was een goeie zak geld gemoeid waardoor ik in één klap flink vermogend ben geworden.

Ik heb direct de hypotheek op mijn huis in één keer afgelost.

Nu zijn mijn vrouw en ik tegen ons droomhuis aangelopen, maar de financiering wordt een uitdaging.

Het gaat om een lap grond van 33.000m2 met hierop een woonhuis, een manege en een grote garage (60m2) plus bovenverdieping (ook 60m2) welke compleet ingericht is voor bijv verhuur aan particulieren. Daarnaast blijft een flinke lap grond over, waarop paarden kunnen grazen. 

Wij willen graag de manege gaan verhuren aan mensen in de buurt die uit hun huidige manege moeten.

Dit levert dus een X bedrag per maand op.

De garage en bovenverdieping willen we niet als woonruimte gaan aanbieden, maar renoveren, en verhuren als cursusruimte.

Mijn vrouw en ik willen dan zelf cursussen gaan aanbieden in deze ruimte, plus deze ruimte commercieel verhuren.

 

Nu komt de vraag. Hoe kan ik dit het beste financieren?

 

Verwachte opbrengst van de verkoop van ons huis is 750k.

De vraagprijs van de verkoper is 2.875M, we verwachten voor max 2.7M te kunnen kopen.

Privé liquiditeit is ~100k.

Zakelijke liquiditeit is ~2.2M.

Ik heb géén schulden.

Aangezien we een groot deel van de grond commercieel willen "uitbuiten" lijkt het me mogelijk om fiscaal iets slims te doen.

Voorbeeld 1:

De financiering gebeurt deels zakelijk, deels privé. Bijvoorbeeld wordt er privé 750k betaalt aan mijn BV voor de koop van het huis, en de BV schaft vervolgens alles aan (2.7M).

Voorbeeld 2:

De financiering gebeurt privé, maar de BV betaalt maandelijks huur aan privé. In dit geval zal ik een hypotheek bij mijn BV afsluiten met mogelijk nog een hypotheek bij de bank, en vervolgens betaalt de BV dan dus huur aan privé. Kan dit?

De opbrengst uit verhuur van de manege en van de garage en bovenruimte zouden in bovengenoemde voorbeelden door de BV ontvangen worden.

 

Wat is fiscaal het meest verstandig om te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste morrenbv, 

 

Je gaat 2,7 miljoen uitgeven aan vastgoed met gemengde bestemming, deels privé, deels BV. Je hebt eigen liquide middelen, kunt lenen van de bank en de BV en er is een optie tot dividend. 

 

Wat fiscaal het beste is, valt onmogelijk te zeggen zo. Wat je als opties noemt, kan allemaal. Ik kan er ook nog wel 8 nieuwe opties aan toevoegen. Elk met een eigen uitwerking, zowel fiscaal als juridisch. 

 

Denk je niet dat je beter een financieel adviseur kunt raadplegen? Bij dit soort bedragen, kun je letterlijk voor tienduizenden euro's miskleunen als de informatie niet compleet is. Niets voor een forum dunkt mij. 

 

Wat niet wil zeggen dat ik hier oproep om mij te contacten, want dit is mijn expertise niet. 

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al contact opgenomen met mijn accountant en die heeft me eigenlijk al gezegd wat ik wilde horen.

Dat het mogelijk is om met mijn BV te kopen.

Wat allemaal het verstandigst is, dat ga ik inderdaad laten uitzoeken door een fiscaal adviseur, maar ik wilde eigenlijk eerst even peilen óf ik wel in deze opties kan denken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoe dik ben je met de gemeente?

 

Wat voor verplichtingen heb je nog binnen de 'verkochte' onderneming en wat is op termijn het idee met het resterende belang?


Allemaal financiële en ondernemingsplanning eigenlijk. De meeste succesvolle ondernemers delen dit soort informatie niet publiek, maar dan kan natuurlijk altijd dit vraagstuk openstaan. ;+)

 

Privéliquiditeit lijkt mij eerder richting het miljoen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.