• 0

Nieuw btw-identificatienummer

Goedemiddag,

Vandaag een brief ontvangen van de Belastingdienst dat ik een nieuw BTW-identificatienummer krijg. Ik wil dit helemaal niet.

Het gaat me veel teveel tijd kosten om dit allemaal (weer) goed aan te leveren bij mijn buitenlandse toeleveranciers. Met het ondertekenen van verklaringen, indienen belastingdocumenten. Opstellen en ondertekenen van nieuwe dealer-contracten etc. etc. etc.  Dat levert allemaal problemen op. Dit is helemaal niet handig. En er is een reële mogelijkheid dat ik straks in de eerste week van januari niet meer kan e-mailen of zelfs adverteren...

Ik heb er geen probleem mee dat mijn BSN in mijn BTW-nummer staat. Helemaal nul. 

Kan ik hier iets tegen doen? Kan ik mijn eigen BTW-identificatie-nummer blijven gebruiken, of kan ik bezwaar maken tegen de wijziging?

Met vriendelijke groet,

Robbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Robbert

 

Ik vrees van niet. Dit is je nieuwe externe nummer dat straks ook in VIES te vinden zal zijn. Lijkt me niet handig om dat te negeren als je internationaal zaken doet. 

 

Overigens verplicht niemand je om contracten hierom opnieuw af te sluiten! Je kunt toch gewoon vanaf 2020 je nieuwe nummer noteren op je externe communicatie? Je bedrijf blijft je bedrijf. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, ABC-Boek zei:

En er is een reële mogelijkheid dat ik straks in de eerste week van januari niet meer kan e-mailen of zelfs adverteren...

Waarom is die kans er? Dit staat, lijkt mij, los van je BTW-id.

 

Wel moet je inderdaad nieuw briefpapier laten maken (leuk, extra kosten). Ik had ook graag gezien dat beide nummers actief zouden blijven voor de buitenwereld.

 

En inderdaad zoals Joost aangeeft, lijken mij de contracten gewoon nog geldig (als daar al een oud BTW-nummer in zou staan). Meestal wordt daarvoor het KvK nummer gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, ABC-Boek zei:

Kan ik hier iets tegen doen? Kan ik mijn eigen BTW-identificatie-nummer blijven gebruiken, of kan ik bezwaar maken tegen de wijziging?

 

De belastingdienst is door de Autoriteit Persoonsgegevens gedwongen om deze aanpassing in te voeren omdat ze daarmee de privacy wetten rondom BSN nummers overtraden.

Dit is geen keuze of voor bezwaar vatbare beslissing, het is een aanpassing om een overtreding van de wet op te lossen.

 

Dus je zult er aan moeten geloven, vrees ik.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het levert best wat ongevraagd werk op en vragen met onduidelijkheden bij Europese leveranciers merk ik. Wat is het juiste moment van communiceren?

 

Het lijkt mij de kunst om dit op facturen vanaf 1 januari 2020 te krijgen. Niet op die van 2019 of dat die van 2020 aangepast moeten worden.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Oké. Er is dus niets aan te doen merk ik. Vervelend. En behoorlijk onzinnig. Net alsof ik niets beters te doen heb.

Even de toelichting...

Wij kopen in bij verschillende Zwitserse bedrijven. En die beschouwen ons BTW-identificatie nummer als onze bedrijfsidentiteit. Als dit verandert, moeten er nieuwe contracten komen. Contracten met contractuele verplichtingen, die dan opnieuw gecontroleerd moeten worden. Door iemand uit Zwitserland, die dan bij ons langs komt.... Tot die tijd liggen leveringen stil.

Dit gaat stress opleveren.

En ik moet ook maar zien hoe leuk Google het gaat vinden. Want daar is het BTW-nummer ook onderdeel van je (Adwords-)account. Maar die zullen wel een oplossing beschikbaar gaan maken...

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Highio zei:

Het levert best wat ongevraagd werk op en vragen met onduidelijkheden bij Europese leveranciers merk ik. Wat is het juiste moment van communiceren?

 

 


Ja... Nu al melden bij externe partijen? Of per 1 januari iedereen informeren? Want dat levert vertragingen op aan de leverancierkant, verwerkingstijden, en ondertussen ligt de bedrijfsvoering stil.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Instanties wijzen altijd naar andere instanties als maatregelen inspanningen of kosten met zich meebrengen. Heeft de Rijksoverheid of Belastingdienst misschien ergens een toelichting op deze maatregel in alle (Europese) talen beschikbaar gesteld? Ik zoek alvast een Duits, Zweeds en Frans exemplaar.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, ABC-Boek zei:

En ik moet ook maar zien hoe leuk Google het gaat vinden. Want daar is het BTW-nummer ook onderdeel van je (Adwords-)account. Maar die zullen wel een oplossing beschikbaar gaan maken...

Die kun je op 1 januari zelf online wijzigen bij Google.

 

Quote

Uw btw-nummer wijzigen
U kunt uw btw-nummer zelf wijzigen. Klik op onderstaande link om te zien hoe u dit kunt doen.

 

4 minuten geleden, ABC-Boek zei:

Ja... Nu al melden bij externe partijen? Of per 1 januari iedereen informeren? Want dat levert vertragingen op aan de leverancierkant, verwerkingstijden, en ondertussen ligt de bedrijfsvoering stil.

Indien leveringen vertraging op zouden kunnen leveren zou ik bij die leveranciers nu al informeren dat er per 1 januari een ander nummer is. Je zou in een brief/mail aan kunnen geven dat dit per 1 januari ingaat en dat als zij nog handelingen moeten verrichten om een soepele overgang plaats moet vinden dat ze dit voor die tijd kunnen doen. Echter zal de controle via VIES natuurlijk pas na 1 januari mogelijk zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af hoe snel dit nummer in databanken wordt aangepast. Onlangs controleerde een buitenlandse leverancier mijn BTW nummer in een systeem. Daar kwam een foutmelding uit omdat mijn oude bedrijfsnaam nog gekoppeld stond aan mijn BTW nummer. Dat vroeg om tekst en uitleg, pleegde ik BTW fraude oid in die richting.

Deze bedrijfsnaam is al twee jaar niet meer in gebruik.

 

Ergens had ik hier ooit al van gehoord en daarom mijn oude bedrijfsnaam als handelsnaam geregistreerd gelaten. Met een uittreksel KvK kon ik er een mouw aanpassen.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Highio zei:

Instanties wijzen altijd naar andere instanties als maatregelen inspanningen of kosten met zich meebrengen. Heeft de Rijksoverheid of Belastingdienst misschien ergens een toelichting op deze maatregel in alle (Europese) talen beschikbaar gesteld? Ik zoek alvast een Duits, Zweeds en Frans exemplaar.

 

Het lijkt erop van niet... en dat is inderdaad wel een beetje een gemiste kans gezien het voornamelijk van belang is voor handelsverkeer binnen de EU. 

 

Overigens vind ik het an sich wel een goede maatregel om het BTW nummer  los te koppelen van het BSN. Het zal wel even duren voor die BSN's overal verdwenen zijn van contactinformatie en dergelijke, maar uiteindelijk denk ik dat het identiteitsdiefstal moeilijker zal maken: Als eenmanszaak openbaar je domweg veel informatie, meestal je adres, bankrekening, waarschijnlijk ook je naam in de normale omgang, en met een BSN nummer erbij geef je daarbij een setje gegevens af waarmee iemand vrij gemakkelijk fraude kan plegen. Dit scheelt 1 essentieel stukje informatie - lastig voor sommigen, maar een stuk veiliger voor de meesten. 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

. Daar kwam een foutmelding uit omdat mijn oude bedrijfsnaam nog gekoppeld stond aan mijn BTW nummer

 

Dat soort wijzigingen moet je wel zelf doorgeven.. hoe moet de belastingdienst anders weten wat de oude of nieuwe handelsnaam is.

Link naar reactie
  • 0

Oké. Ik merk uit de reacties dat ik er maar mee te dealen heb en dat ik er niets tegen kan doen om mijn (oude) reguliere BTW-nummer te behouden.

Maar dan een nieuwe vraag.

Want hoe zit dit dan met mijn EORI-nummer? Dit is in principe mijn BTW-Nummer (Dus BSN) alleen dan zonder B01 erachter. Blijft dit Douane-nummer wel gewoon intact? Zo ja, dan is het natuurlijk allemaal pure kolder wat er nu gebeurd.

Want ik heb straks 3 nummers. 1) voor OB-aangifte 2) ter identificatie in de EU 3) voor de douane

waarbij de derde nog immer mijn BSN bevat. En aangezien zowel mijn identificatie-nummer als mijn EORI-nummer op een exportfactuur staat. Ben ik er per saldo geen snars mee opgeschoten. Qua bescherming van mijn persoonsgegevens dan. 

 

Link naar reactie
  • 0

Goeie vraag - ik vermoed dat de douane ook zal gaan werken met het nieuwe nummer, maar ik zou dat zeker even navragen!

 

Qua bescherming van persoonsgegevens: het zou kunnen dat eenmanszaken die internationaal werken er niet altijd bij gebaat zijn. Dat is echter een minderheid, en wellicht een gat dat nog gedicht moet worden. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, ABC-Boek zei:

En aangezien zowel mijn identificatie-nummer als mijn EORI-nummer op een exportfactuur staat.

 

Maar dat hoeft niet. Althans volgens de omzetbelastingwetgeving bestaat er geen verplichting om EORI-nummer op de factuur te vermelden.

 

Het mag wel natuurlijk. En het moet wel gebruikt worden richting de douane.

 

En...: gedoe is het zeker, maar blijkbaar voor een 'hoger doel'. Om ons te beschermen tegen onheil of zoiets.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.