• 0

Stichting als eigenaar B.V.

Hallo allemaal,

 

Ik heb de volgende situatie:

 

De gemeente heeft een zwembad welke zij exploiteren. Deze willen ze echter van de hand doen. Ik wil (samen met aan aantal anderen) het zwembad overnemen om te behouden voor de gemeenschap. Nu zal de overdracht plaatsvinden aan een stichting welke we reeds hebben. Per 1 januari 2019 is er echter nieuwe regelgeving voor sportstichtingen en verenigingen welke zegt dat de activiteiten van deze rechtspersonen niet langer met BTW belast zijn. Nu is het zo dat het zwembad voorheen ongeveer 16.000 euro per jaar meer aan BTW ontving dan dat het betaalde. Dit voordeel vervalt nu dus als de exploitatie in een stichting terecht komt. Daarom de volgende vraag: kan dit verlies worden voorkomen?

 

Ik zit zelf aan het volgende te denken, maar weet niet of dit mogelijk is:

 

- Overdracht pand van gemeente aan stichting

- Oprichten Zwembad B.V. om de exploitatie te verzorgen. In de B.V. zal ook nieuw personeel worden aangenomen. (het oude personeel wordt door de gemeente gedetacheerd aan de B.V.)

- Stichting is 100% eigenaar van de B.V.

- B.V. mag natuurlijk winstuitkeringen doen aan de eigenaar, echter de Stichting mag geen winstuitkeringen doen aan het bestuur, dus het maatschappelijke belang lijkt me zo gewaarborgd.

- B.V. betaald huur aan stichting voor gebruik pand. 

- Stichting verhuurt idealiter met BTW (voordeel van btw teruggaaf op investeringen, onderhoud en energielasten)

- Stichting ontvangt jaarlijks een subsidie van de gemeente om voort te kunnen bestaan.

 

Misschien is het wat teveel van het goede om alle voordelen te willen hebben, maar als het op een juridisch juiste manier kan en het levert wat op, dan graag natuurlijk!

 

Ik hoor graag jullie visie.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

(Commerciele) exploitatie van een zwembad is belast met 9% aan de verkoop kant (abonnementen en dagkaartjes) maar veel kosten worden belast met 21% btw.

 

Daardoor zie je bij veel organisaties die "verkopen" tegen 9% maar inkopen tegen 21% btw per saldo btw terugkrijgen.

Daarnaast is er bij een zwembad in een relatief klein verzorgingsgebied vrij grote kans dat de exploitatie verliesgevend was, die werd opgelost met subsidies vanuit de gemeente.

 

zo kan het voor een Zwembad dus vrij eenvoudig zijn meer btw op inkopen terug te krijgen dan ze moet betalen aan btw over de verkoop

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Waarom was dat zo?

 

Groet, Joost

 

Wat Roel J inderdaad zegt:

 

Recreatie gaat tegen 9% en de kosten zijn vrijwel allemaal tegen 21%. Waarbij energiekosten al snel richting de 50.000 euro excl. BTW.

Vandaar de jaarlijkse teruggaaf.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Je kan zelfs het onroerend goed in de BV onderbrengen!

 

Dat zou kunnen, alleen dat ondermijnt het maatschappelijk belang dan wel. Het 'gevoel' is dan anders.

We gaan o.a. werken met vrijwilligers en daarbij werk je liever vrijwillig voor een stichting dan een B.V.

 

Daarnaast is het niet de bedoeling dat er winst wordt uitgekeerd aangezien we afhankelijk zijn van subsidies.

 

Ook wil ik het vermogen liever gescheiden houden van de exploitatie.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, TwaBla zei:

 

 

Best een leuke puzzel, omdat er ook zoiets als een sportvrijstelling bestaat. Misschien kunnen sport-arrangementen vanuit de stichting geregeld worden, terwijl het recreatie-aanbod vanuit de BV gaat. 

 

Veel gedoe om een zwembad te beheren. :anxious-face-with-sweat:

 

 

Het is zeker een hoop gedoe, maar het is voor een goed doel blijf ik maar denken.

 

We gaan in principe gewoon een bedrijf runnen tegen nul vergoeding, maar je moet wat over hebben voor een zwembad in een dorp :)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 25-10-2019 om 18:05, Wilbert91 zei:

We gaan o.a. werken met vrijwilligers en daarbij werk je liever vrijwillig voor een stichting dan een B.V.

 

Ander puntje waar je wellicht over na moet denken: als je de exploitatie in de BV stopt, kun je dan wel zomaar de vrijwilligers toch in de stichting houden ;-)

aangepast door CyberMarco
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.