• 0

Een Belgisch avontuur beginnen

Beste mensen,

 

Ik ga samen met mijn business partner een productiebedrijf starten waarbij we ons richten op de Belgische markt, voor Belgische bedrijven.

 

We willen doen hoofdzakelijk de verkoop telefonisch met een aantal zzp'ers vanuit een kantoor in Nederland.

Uiteraard gebeurt het filmen op locatie bij de bedrijven. Daarvoor zullen wij werken met zzp'ers die wonen en werken vanuit NL.

 

Mijn vraag is hoe wij dat juridisch en commercieel het beste kunnen vormgeven. Commercieel lijkt het ons een pré om een BVBA op te richten omdat dit betrouwbaarder overkomt richting onze Belgische klanten. Een Belg doet eerder zaken met een Belgische entiteit dan een Nederlandse BV dunkt ons. Daarom neigen wij om een BVBA op te richten, ondanks dat we hoofdzakelijk onze bedrijfsvoering vanuit Nederland runnen met uitzondering van de camaramensen die over de grens filmen.

 

Een fysiek kantoor in België is, in dit stadium, nog niet echt noodzakelijk. Misschien later wel om ook klanten op locatie in België te ontvangen. Als goedkoop alternatief denken wij aan een zeteladres met postbus in een coworkingspace of businesscenter in België. Is dat een legitieme oplossing? En bijgaand, zullen onze Belgische klanten dat niet onprofessioneel vinden zo'n bussisscenter?

 

Qua structuur, hoe zouden wij dit het beste kunnen vormgeven. Een Holding BV voor mijn business partner en ik. Daaronder een Nederlandse BV, waaruit we onze zzp'ers betalen? En daarnaast dus een BVBA voor facturatie richting onze Belgische klanten?

 

Bedankt alvast voor jullie input.

 

Groetjes Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, Erik_32 zei:

We willen doen hoofdzakelijk de verkoop telefonisch met een aantal zzp'ers vanuit een kantoor in Nederland. […] Commercieel lijkt het ons een pré om een BVBA op te richten omdat dit betrouwbaarder overkomt richting onze Belgische klanten.

 

Denk je niet dat al gelijk aan de telefoon opvalt dat je geen Vlaming bent, nog voordat iemand de rechtsvorm ziet?

 

Welkom op Higherlevel!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
57 minuten geleden, Ward van der Put zei:

 

Denk je niet dat al gelijk aan de telefoon opvalt dat je geen Vlaming bent, nog voordat iemand de rechtsvorm ziet?

 

Welkom op Higherlevel!

Uiteraard willen we ons niet voordoen als Belgen. Wat ik wel denk is dat je vanuit hun perspectief hun markt serieuzer neemt als je een BVBA hebt. 

 

 

aangepast door Erik_32
correctie
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Eerst holding BV in NL oprichten.

Met die holding BV als rechtspersoon een Belgische BV (BVBA is per 1-5-19 ook BV in BE, wetgeving is aangepast) oprichten in BE. Kantoor in Regus-achtige omgeving nemen waar je ook zetel kunt hebben (rond de € 200 maand) en evt kunt werken, met vast kantoor wat duurder ca vanaf € 400/mnd.

En dan kun je van start (uiteraard kost je dat wat tijd, ca. 2-4 weken).

Je kunt vanuit NL factureren aan de BE werkBV en vanuit BE BV naar BE klant voor  de werkzaamheden.

Gaat prima. Heb ik ook gedaan.

 

grt en succes

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2019 om 13:08, bvba zei:

Hallo,

 

Eerst holding BV in NL oprichten.

Met die holding BV als rechtspersoon een Belgische BV (BVBA is per 1-5-19 ook BV in BE, wetgeving is aangepast) oprichten in BE. Kantoor in Regus-achtige omgeving nemen waar je ook zetel kunt hebben (rond de € 200 maand) en evt kunt werken, met vast kantoor wat duurder ca vanaf € 400/mnd.

En dan kun je van start (uiteraard kost je dat wat tijd, ca. 2-4 weken).

Je kunt vanuit NL factureren aan de BE werkBV en vanuit BE BV naar BE klant voor  de werkzaamheden.

Gaat prima. Heb ik ook gedaan.

 

grt en succes

 

Dank voor je reactie. We zitten nog wel de afweging te maken of de voordelen om een BVBA op te richten voor onze Belgische klanten afwegen tegen de eventuele nadelen. We kunnen natuurlijk ook gewoon onze BE klanten vanuit een NL BV factureren. De voornaaste reden voor ons is dat wij denken dat een BVBA meer betrouwbaarheid uitstraalt en dat een NL BV mogelijk klanten weerhoudt om zaken met ons te doen.

 

Wat waren jullie redenen om een belgische BV op te richten?

Link naar reactie
  • 0

Reden was dat er altijd een drempel kan zijn om met een NL partij zaken te doen. Hoeft niet maar het blijft "over de grens". Laat ook zien dat je moeite doet je aan te passen en niet te makkelijk het "even" uit NL doet. In wat wij doen gaan we een werkrelatie aan die makkelijk >10 jaar kan duren en dan doet men dat toch liever met partij die in België aanwezig is/kantoor houdt ook al is het eerst alleen een zetel/office.

Bij het oprichten van een BV in België (voorheen BVBA) hoef je net als in NL geen startkapitaal meer in te brengen. Maakt het nog makkelijker. Je (financeel) plan moet uiteraard wel in orde zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.