• 0

Inspecteur eist winst?

Ik verhuur een appartement en wij hebben een camperplaats. De eerste jaren veel kosten gemaakt om alles verhuurklaar te maken. De inspecteur eist  nu winst. Wij hebben in 2018 een heel klein verlies gedraaid en zoals het nu lijkt een winst van rond de 10.000 euro (afschrijving betreft 5000 euro).  Omzet is 30.000 euro. Nu willen wij een elektrische auto op de zaak kopen i.v.m. de lage bijtelling en deze gaan leasen ( om liquiditeiten te behouden). Deze zal rond eind december gelevert worden. Oude auto op de zaak wordt begin 2020 verkocht en staat dan voor 2200 op de balans (marge auto). In 2020 verwacht ik max 10.000 euro kosten en zal mijn winst hoger zijn dan in 2019. Daarnaast willen we uitbreiden en nog 3 appartementen bii gaan bouwen. Zodat wij over een paar brleide onze partime baan kunnen opzeggen. Mijn concrete vraag. Kan de inspecteur moeilijk gaan doen over de aankoop van een nieuw voertuig? En wat is in de ogen van de belastingdienst een goede winst?  Ik hoop dat ik het zo wat duidelijk heb uitgelegd. 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 minuten geleden, Roel J zei:

De levering van de auto in december leidt niet tot lagere winst. De auto moet geactiveerd worden en pas vanaf 2020 afgeschreven. Dus de aankoop heeft nagenoeg geen invloed op de winst van 2019

Wordt er dan in 2019 helemaal niets afgeschreven. Meende dat het naar rato was? 

 

En weer jij toevallig ook wat over de voorschreven winst van de inspecteur? Hoe serieus zoiets is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naar rato klopt dus het zou nog een paar honderd euro kunnen zijn afhankelijk van het aantal dagen dat de auto daadwerkelijk gereden wordt. Maar als het zou penibel is met de winst moet misschien pas in 2020 gaan afschrijven. Formeel start je pas met afschrijven na ingebruikname, als je

 

De inspecteur eist nooit een bepaald bedrag aan winst.

 

De inspecteur heeft, kennelijk na een aantal verlies jaren en lage omzetten aangegeven dat wel sprake moet zijn van uitzicht op structurele winst om van een onderneming voor de inkomstenbelasting. Kortom het moet na een aantal opstartjaren wel winstgevend worden. Maar ik kan onmogelijk inschatten wat de inspecteur doet als je dit jaar toch een klein verlies maakt door de afschrijving.

 

Link naar reactie
  • 0

De afschrijving komt neer op 2700 per jaar voor dit voertuig . Die paar dagen in december valt qua afschrijving wel mee.  Dan blijft de winst een kleine 10.000 euro.  

 

De inspecteur heeft gezegd dat er wel sprake moet zijn van uitzicht op structurele winst.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een bekende formulering en dan is een winst van 10000 helemaal prima.

 

uitzicht op structurele winst betekent vooral dat je niet eindeloos verlies kunt blijven maken jarenlang.

en soms ook dat ze niet in een "trucje" trappen dat je in 1 jaar opeens winst hebt en alle jaren daarna opeens weer wel verlies.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Of ze zetten vraagtekens bij het zakelijk karakter van de kosten van een camperplaats, een vakantiewoning en een auto om naar zulke bestemmingen te rijden…

 

Wat heeft de inspecteur letterlijk en schriftelijk nou precies meegedeeld?

Ik heb even een deel van de brief gekopieerd:

 

Beoordeling bron van inkomen voor de inkomstenbelasting 
Volgens vaste jurisprudentie is per activiteit sprake van een bron van inkomen 
indien aan de volgende voorwaarden is voldaan: 
a) deelname aan het economische verkeer; 
b) 6n voordeel moet zijn beoogd (subjectieve winstverwachting); 
c) 6n voordeel dient redelijkerwijs te verwachten te zijn (objectieve 
winstverwachting) . 
Bij situaties zoals deze (verbouwing boerderij tot Bed & Breakfast) is dit vaak een 
heikel punt. Door de hoge verbouwingskosten wordt aan de hier bovengenoemde 
derde voorwaarde niet voldaan en zal het resultaat ook in de toekomst negatief 
blijven door de hoge kosten (financiering, afschrijving e.d.). 
Volgens uw informatie zal in 2019 zal weer een verbouwing plaats gaan vinden. 
Dan wordt een deel van het hoofdgebouw verbouwd tot meerdere appartementen. 

lk heb ook de reeds ingediende aangifte 2017 bekeken. Ook hier is sprake van 
een negatief resultaat. 

U heeft tevens de voorlopige cijfers van 2018 meegestuurd. Ook hier is weer 
sprake van een negatief resultaat. 
lk ben van mening dat er tot en met 2018 in ieder geval geen sprake is van een 
bron van inkomen. 
Graag ontvang ik uw motivatie, waarom wel sprake zou zijn van een bron 
van inkomen. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Gurdy123 zei:

Volgens uw informatie zal in 2019 zal weer een verbouwing plaats gaan vinden.

En heeft die verbouwing al plaatsgevonden?

Zitten die kosten dan ook al in 2019 (en vandaar een winst van 10.000)?

 

Je verwacht dus in 2019 winst en voor 2020 een nog hogere winst. Waarom zou je niet gewoon voor de komende drie jaar je prognose (winst, hogere winst en nog hogere winst) op papier zetten? Dan kunnen ze zien hoe jij de toekomst ziet en dat er dus wel sprake is van een bron van inkomsten. (Daar vragen ze immers om.)

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

En heeft die verbouwing al plaatsgevonden?

Zitten die kosten dan ook al in 2019 (en vandaar een winst van 10.000)?

 

Verbouwing gaat waarschijnlijk in 2021 plaatsvinden. Dan kunnen we eerst nog wat sparen.

 

Alle kosten zijn daarin meegenomen. 

1 minuut geleden, Rik · zei:

 

Je verwacht dus in 2019 winst en voor 2020 een nog hogere winst. Waarom zou je niet gewoon voor de komende drie jaar je prognose (winst, hogere winst en nog hogere winst) op papier zetten? Dan kunnen ze zien hoe jij de toekomst ziet en dat er dus wel sprake is van een bron van inkomsten. (Daar vragen ze immers om.)

 

Ja dat is ook het plan. Vandaar de vraag of het wel slim is om nu een auto aan te schaffen. Maar ondanks de auto verwacht ik minder kosten te maken dan dit jaar en dus een hogere winst dan 2019. 

 

Als ik jou verhaal zo lees hoe ik mij niet zorgen te maken als ik een opbouwende winst laat zien?

 

Sidenote: ik dacht in 2018 een klein verlies gedraaid te hebben maar dit is een winst van 300. Niet veel naar toch winst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens hun gegevens zagen zij in de voorgaande jaren verlies en voor het 4e jaar een verbouwing waardoor waarschijnlijk ook weer verlies gemaakt zou worden. En met een Bed & Breakfast is het schijnbaar een sector waar dit vaak voor kan komen. Het aantonen van de mogelijkheid om winst te draaien is dan wel van belang omdat je anders niet aan dat derde punt voldoet.

 

In principe heeft de BD niets te maken met hoe jij je bedrijfsvoering in werkelijkheid doet. Maar je moet wel aan kunnen tonen dat je winst wil en kunt draaien. Kosten maken om er alleen privé beter van te worden en geen belasting te betalen kunnen dan puntjes van kritiek worden. In geval van bijvoorbeeld het aanschaf van een nieuwe auto kun je bij controle eventueel aandragen dat de oude auto in de nabije toekomst hogere kosten met zich mee zou gaan brengen. Verder lijkt het mij, als je met prognoses goed aan kunt tonen dat 2019, 2020 en 2021 betere jaren worden, daar wel genoegen mee wordt genomen (hoewel ik natuurlijk geen bd-inspecteur ben). Ik heb overigens ook geen idee hoe gedetailleerd die prognoses moeten zijn (en of bijvoorbeeld die auto ook vermeldt moet worden).

 

Hoe wisten ze overigens dat je voor 2019 een verbouwing gepland had?

Had je ook een voorlopige aanslag voor 2019 ingeleverd?

Lag die zo laag (wegens de geplande verbouwing)?

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Volgens hun gegevens zagen zij in de voorgaande jaren verlies en voor het 4e jaar een verbouwing waardoor waarschijnlijk ook weer verlies gemaakt zou worden. En met een Bed & Breakfast is het schijnbaar een sector waar dit vaak voor kan komen. Het aantonen van de mogelijkheid om winst te draaien is dan wel van belang omdat je anders niet aan dat derde punt voldoet.

 

In principe heeft de BD niets te maken met hoe jij je bedrijfsvoering in werkelijkheid doet. Maar je moet wel aan kunnen tonen dat je winst wil en kunt draaien. Kosten maken om er alleen privé beter van te worden en geen belasting te betalen kunnen dan puntjes van kritiek worden. In geval van bijvoorbeeld het aanschaf van een nieuwe auto kun je bij controle eventueel aandragen dat de oude auto in de nabije toekomst hogere kosten met zich mee zou gaan brengen. Verder lijkt het mij, als je met prognoses goed aan kunt tonen dat 2019, 2020 en 2021 betere jaren worden, daar wel genoegen mee wordt genomen (hoewel ik natuurlijk geen bd-inspecteur ben). Ik heb overigens ook geen idee hoe gedetailleerd die prognoses moeten zijn (en of bijvoorbeeld die auto ook vermeldt moet worden).

 

Hoe wisten ze overigens dat je voor 2019 een verbouwing gepland had?

Had je ook een voorlopige aanslag voor 2019 ingeleverd?

Lag die zo laag (wegens de geplande verbouwing)?

 

Het punt van verbouwing heeft mijn accountant aangedragen omdat wij graag  willen snel willen uitbreiden om zo nog meer omzet/winst te draaien. Vandaar dat ze dit wist. 

Lijkt mij verstandiger om dan eerst even een tijdje winst te draaien. 

 

Iedereen trouwens bedankt voor de uitgebreide reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.