• 0

Zakelijke auto verkopen

(aangepast)

Hoi allemaal,

 

Graag jullie advies.

Ik ben ZZP'er en beschik nu over 2 zakelijke auto's. De nieuwe aangekocht rij ik nu prive en zakelijk en betaal daar bijtelling over. De oude heb ik in 2012 bij de Audi dealer aangeschaft en BTW verrekenend. Tot op heden heb ik er ook alleen zakelijk in gereden en netjes kilometerregistratie bijgehouden. Deze is al volledig afgeschreven. Er is nog een restwaarde van 1409 euro.  

Nu wilde ik dus deze weer verkopen. 

Stel dat ik dit verkoop voor 8000 euro, moet ik dan 21% BTW daarvan aan de belastingdienst afdragen?

En wat speelt er nog meer aangezien deze nu veel meer waard is dan de restwaarde?

Of is het handig om dit eerst op prive te zetten tegen boekwaarde. En het dan te verkopen?

 

Ik ben eigenlijk op zoek naar de meest gunstige fiscale berekening.

aangepast door Nameless
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
56 minuten geleden, Nameless zei:

De oude heb ik in 2012 bij de Audi dealer aangeschaft en BTW verrekenend.

Stel dat ik dit verkoop voor 8000 euro, moet ik dan 21% BTW daarvan aan de belastingdienst afdragen?

Helemaal goed.

 

56 minuten geleden, Nameless zei:

En wat speelt er nog meer aangezien deze nu veel meer waard is dan de restwaarde?

Boekwinst (inkomsten) = 6611,57 - 1409,00 = 5202,57

 

57 minuten geleden, Nameless zei:

Of is het handig om dit eerst op prive te zetten tegen boekwaarde. En het dan te verkopen?

Je kunt de auto niet aan jezelf verkopen ... fiscaal gezien ook niet aan een familielid, noch aan de buurvrouw en dan weer terugkopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Cosara zei:

 

Je kunt de auto niet aan jezelf verkopen ... fiscaal gezien ook niet aan een familielid, noch aan de buurvrouw en dan weer terugkopen.

 

Dank je wel voor je reactie. 

Waarom zou ik het niet privé mogen overnemen? Ik rij de auto niet meer zakelijk en dan mag ik het ook niet als zakelijk aanmerken. Dus dit is verplicht privé vermogen omdat ik er minder dan 10% zakelijk gebruik. Nadat ik dit privé heb aangeschaft kan ik het toch weer privé verkopen? Aangezien ik het dan voor de boekwaarde kan overnemen betaal ik minder btw en hou ik ook weinig winst over. Of maak ik nu een rekenfout? 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

Als je hem al over zou mogen nemen (wat volgens mij niet mag) dan is dat natuurlijk tegen marktwaarde, niet tegen boekwaarde. Dus dan schiet je er nog niets mee op.

 

Sorry ik bedoel marktwaarde. Die is volgens anwb rond de 7000. De vraag is natuurlijk of ik het kan verkopen voor 8000. Aangezien er wel soortgelijke auto's zijn voor 8000. Maar dat terzijde. Ik kan het dan goedkoper overnemen. Maar ik lees dus dat het niet mag. Maar stel dat ik het niet kan verkopen. Hoe zit het dan dat ik hem verplicht als privé vermogen moet aanzien, omdat ik minder dan 10% zakelijk rij in deze auto. Prive rij ik er ook niet in, omdat ik anders weer bijtelling moet betalen. 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Nameless zei:

Sorry ik bedoel marktwaarde. Die is volgens anwb rond de 7000.

Als hij helemaal niet zakelijk gereden wordt heb je inderdaad kans dat je te maken hebt met de 'bijzondere situatie'. Ik weet alleen niet of je hem daarna vanuit privé ook direct weet door mag verkopen. Maar de prijs die je privé moet betalen is niet de anwb-prijs maar de reële prijs. Privé overnemen voor €7000 en direct doorverkopen voor €8000 maar dus niet.

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Nameless zei:

Maar stel dat ik het niet kan verkopen.

Je mag de auto best verkopen, alleen niet met listige constructies enkel en alleen om daar een fiscaal voordeel mee te behalen.

 

19 minuten geleden, Nameless zei:

Hoe zit het dan dat ik hem verplicht als privé vermogen moet aanzien, omdat ik minder dan 10% zakelijk rij in deze auto. Prive rij ik er ook niet in, omdat ik anders weer bijtelling moet betalen. 

Daarvoor moet je wel een sluitende kilometeradministratie bijhouden.

Als daaruit blijkt dat je inderdaad minder dan 10% zakelijke kilometers maakt, dan gaat de auto over naar het privévermogen middels heretikettering, en dat zonder listige constructies.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Nameless zei:

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Het beste is het om het gewoon zakelijk door te verkopen. En over de winst belasting af te dragen.

Bedenk wel dat de marktwaarde slechts een gewogen gemiddelde is.

Dat betekend niet dat uw auto evenzoveel waard is.

Een paar krassen in de lak of een paar deuken in de carrosserie en de marktwaarde van uw auto daalt aanzienlijk. 

Daar komt bij dat de verkoop in hoge mate wordt bepaald door het momentum. Als niemand uw auto wilt kopen, wat is uw auto dan waard ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Bedenk wel dat de marktwaarde slechts een gewogen gemiddelde is.

Dat betekend niet dat uw auto evenzoveel waard is.

Een paar krassen in de lak of een paar deuken in de carrosserie en de marktwaarde van uw auto daalt aanzienlijk. 

Daar komt bij dat de verkoop in hoge mate wordt bepaald door het momentum. Als niemand uw auto wilt kopen, wat is uw auto dan waard ?

Dat klopt ook natuurlijk. Auto krijg ik wel weg, maar misschien nog lager dan voor de marktwaarde die beschreven staat bij ANWB, vanwege krassen en deuken. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.