• 0

Importeren vanuit china hoe werkt dit administratief.

Beste mensen van higherlevel.nl,


Binnenkort wil ik een aantal producten importeren uit china en deze hier door verkopen.
Ja ik weet het ik ben de zoveelste. Maar ik geloof in mijn product.

Echter na het rondzoeken hoe dit nu precies werkt ben ik niet echt veel verder gekomen.
Mijn bestelling zullen altijd rond de € 100,- zijn. Ik kom dus niet de 150 euro grens over.

Klopt het volgende:


Het postbedrijf is verantwoordelijk voor de invoerrechten. (Als het postbedrijf dit niet rekent heb ik ik geluk)


De 21% btw draag ik netjes af. Maar btw aftrekken kan natuurlijk niet omdat ik dit uit china haal.
 
Dus kortom hoef ik niets bijzonders te doen?

Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen vinden op internet.

Mocht het totaal niet kloppen heeft iemand dan een tip waar ik het wel kan vinden of hoe het precies werkt?
Het klinkt misschien niet zo slim. Maar ik merk gewoon dat erop internet nogal verschillende ideeën over zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de leverancier de echte waarde van het pakket opgeeft (vaak doen ze dit niet en zal je dit zelf moeten aankaarten bij de leverancier) zal je na ontvangst een factuur van fedex/dhl/tnt of postnl (direct betalen bij afhalen) ontvangen met 21% BTW, invoerrechten en €12,50 -  €17,50 afhandelingskosten per pakket.

 

Deze betaalde BTW kan je gewoon weer terugvragen in je aangifte OB (KOR buiten beschouwing gelaten).

Link naar reactie
  • 0

Ja dat begrijp ik,

Maar betekend dit dan ook dat het aan het postbedrijf is? Dus als die dit niet rekenen. Heb ik geluk? Of moet je dan alsnog aangifte doen?

 

Het klinkt voor mij als nog al een kostbaar gedoe om aangifte te doen voor kleine bestellingen.  Op termijn worden de bestellingen wel groter. Maar wil eerst de producten goed testen.

Link naar reactie
  • 0
Op ‎27‎-‎10‎-‎2019 om 08:30, Snotter.nl zei:

Ja dat begrijp ik,

Maar betekend dit dan ook dat het aan het postbedrijf is? Dus als die dit niet rekenen. Heb ik geluk? Of moet je dan alsnog aangifte doen?

 

Het klinkt voor mij als nog al een kostbaar gedoe om aangifte te doen voor kleine bestellingen.  Op termijn worden de bestellingen wel groter. Maar wil eerst de producten goed testen.

Je bedoelt of het postbedrijf wel/geen invoerrechten rekent? Ze zullen het altijd rekenen anders lijden ze verlies en invoerrechten kunnen soms hoog oplopen. Maar deze kosten zijn aftrekbaar. 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Mily_01 zei:

Maar deze kosten zijn aftrekbaar. 

Invoerrechten en inklaringskosten die het postbedrijf in rekening brengt zijn niet aftrekbaar.

 

Op 26-10-2019 om 22:38, Snotter.nl zei:

De 21% btw draag ik netjes af. Maar btw aftrekken kan natuurlijk niet omdat ik dit uit china haal. 

BTW is aftrekbaar als voorbelasting.

 

Op 26-10-2019 om 22:38, Snotter.nl zei:

Mijn bestelling zullen altijd rond de € 100,- zijn. Ik kom dus niet de 150 euro grens over.
Het postbedrijf is verantwoordelijk voor de invoerrechten. (Als het postbedrijf dit niet rekent heb ik ik geluk)

Onder de 150 Euro wordt  helemaal geen invoerrecht geheven..... Boven de 150 Euro wel, tenzij het percentage nul is.  Als het postbedrijf wel invoerrechten had moeten afdragen maar dat niet gedaan heeft kan er sprake zijn van een foutieve aangifte, mogelijk doordat de verzender een te lage waarde heeft vermeld.  Als je dat "geluk" wil noemen, ga je gang maar, maar in beginsel is het vermijden van invoerrechten door (bewust) een foutieve aangifte te doen strafbaar. 

Op 26-10-2019 om 22:38, Snotter.nl zei:

Mocht het totaal niet kloppen heeft iemand dan een tip waar ik het wel kan vinden of hoe het precies werkt?
Het klinkt misschien niet zo slim. Maar ik merk gewoon dat erop internet nogal verschillende ideeën over zijn.

 

Website van de douane, staat van alles op over internet aankopen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de correctie. Mijn excuus, ik bedoel inderdaad de BTW (21%) die berekend wordt over de douanewaarde van de goederen die geïmporteerd worden. Die kun je onder 5b weer aftrekken. En ik bedoel natuurlijk ook verlies lijden! Pffff

aangepast door Hans van den Bergh
Taalcorrectie 'lijden'
Link naar reactie
  • 0

 

31 minuten geleden, Quantum zei:

Misschien begreep ik je verkeerd.

Ik bedoelde inderdaad niet zakelijke kosten voor inkomstenbelasting maar  de vergelijking met (het systeem van heffing van) omzetbelasting.  Invoerrechten zijn kostprijsverhogend en zodoende idd zakelijke kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.