• 0

Waarde eenmanszaak

Dag allemaal, ik heb een vraag. Ik lig in scheiding en mijn ex heeft een eenmanszaak. De waarde hiervan zal moeten worden meegenomen in de verdeling. We willen dit zo eenvoudig mogelijk houden en hier de balans voor hanteren. Hoe bepaal ik de waarde?

 

Debet

  • Inventaris € 6.168
  • Huurwaarborg € 650
  • Kas € 370
  • Voorraad € 950
  • Privé-opname en stortingen € 6.858
  • Voorbelasting € 325
  • Debiteuren € 1.300

 

Credit

  • Langlopende leningen € 11.725
  • Bank € 859
  • Btw af te dragen € 1.307
  • Crediteuren € 55
  • Winst lopend jaar € 2.675

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zojuist, yann zei:


Dan laat je dat dus gewoon buiten beschouwing.
Als je zelf niet mee hebt gewerkt of geïnvesteerd,  laat m dat fijn zelf houden dan.

 

Buiten beschouwing laten is helaas geen optie (hebben we overigens wel geprobeerd), het is haar eenmanszaak en deze valt binnen de gemeenschap van goederen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

De ondernemer heeft de lage winst (ondernemersinkomen) aangevuld door bijna zevenduizend euro van de lening naar prive te storten, dus de waarde is inderdaad negatief. Zeker als inventaris tegen dagwaarde geboekt wordt. Dat beïnvloedt ook het gezinsvermogen. Oeps.

 

Maar als je haar de inventaris tegen boekwaarde gunt, scheelt het weer. :face-with-monocle:

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Met die ruim €11.000 langlopende lening lijkt mij de waarde van de balans inderdaad negatief.

Maar met een eenmanszaak die het vermogen heeft geld te verdienen heb je natuurlijk ook een stukje goodwill.

Als je die in de berekening mee zou nemen zou je best weer eens op €0 uit kunnen komen.

Dus:

Wil je goodwill meerekenen?

Aan wie is de langlopende lening?

Blijf jij daarvoor aansprakelijk?

 

Als je even puur naar de balans kijkt moet je de prive-opnames/stortingen even weglaten en de lopende winst ook. Die zitten immers ook al in de active/passiva bedragen verwerkt. Je krijgt dan:

Als geld te maken: 6168+650+370+950+325+1300 = 9763

Nog te betalen: 11725+859+1307+55 = 13946

Verschil is dan -/- 4183 (en dat is precies je lopende winst 2675 - prive 6858).

 

24 minuten geleden, TwaBla zei:

Herstel: er zijn prive-opnames geweest van meer dan zesduizend euro. Als die er niet geweest waren, was de winst iets boven de achtduizend euro geweest.

Privé-opnames en stortingen komen niet ten laste van de winst. Dus dit lijkt mij los van elkaar te staan.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Rik · zei:

Met die ruim €11.000 langlopende lening lijkt mij de waarde van de balans inderdaad negatief.

Maar met een eenmanszaak die het vermogen heeft geld te verdienen heb je natuurlijk ook een stukje goodwill.

Als je die in de berekening mee zou nemen zou je best weer eens op €0 uit kunnen komen.

Dus:

Wil je goodwill meerekenen?

Aan wie is de langlopende lening?

Blijf jij daarvoor aansprakelijk?

 

Als je even puur naar de balans kijkt moet je de prive-opnames/stortingen even weglaten en de lopende winst ook. Die zitten immers ook al in de active/passiva bedragen verwerkt. Je krijgt dan:

Als geld te maken: 6168+650+370+950+325+1300 = 9763

Nog te betalen: 11725+859+1307+55 = 13946

Verschil is dan -/- 4183 (en dat is precies je lopende winst 2675 - prive 6858).

 

Privé-opnames en stortingen komen niet ten laste van de winst. Dus dit lijkt mij los van elkaar te staan.

 

 

Hoi Rik, bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik hiermee weet wat ik moet weten.

 

Niet leuk allemaal, maar wie zijn billen brandt... Zo zie ik het dan ook wel weer.  :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.