Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
herman van der helm

[Artikel] Schulden uw eigen schuld?

Recommended Posts

Dag Herman,

Over schulden is nog steeds niet alles gezegd en er zijn elke dag weer nieuwe meninigen.

Zolang de conjunctuur en de verdeling daarvan niet veranderd blijven we groeien met mensen in de financiele problemen.

Cor Vork

Zodra een artikel begint met "alle Nederlanders" en "wij ..." stop ik al snel met lezen, want ik weet dat ik me niet aangesproken ga voelen. Toch even verder gelezen en inderdaad: "wij sluiten fluitend het ene abonnement na het andere af". Ik niet, dus ben ik blijkbaar geen Nederlander.

Verder kan ik me ook niet vinden in de mening van de schrijver: het is blijkbaar allemaal de schuld van zakelijk dienstverleners en de schuldenindustrie , en we moeten maar sneller een streep halen door schulden. Eigen schuld van die stoute ondernemers, want die hadden in hun glazen bol moeten zien dat de afnemer ergens in de toekomst een inkomensprobleem zou kunnen krijgen. 

Een "oplossing" achteraf, terwijl de titel van het artikel het nog heeft over "voorkomen".  Wat mij betreft is er niets principieel mis met afbetalingszaken. De schrijver heeft zelf waarschijnlijk ook gewoon een hypotheek. Ik denk wel dat voorlichting en bewustzijn helpen; omgaan met geld (waaronder leningen, belastinging, etc.) zou wat mij betreft een levensvaardigheid mogen zijn die wordt onderwezen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 

1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Ik denk wel dat voorlichting en bewustzijn helpen; omgaan met geld (waaronder leningen, belastinging, etc.) zou wat mij betreft een levensvaardigheid mogen zijn die wordt onderwezen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 

Dilemma ... hoeveel van de opvoeding neemt het onderwijs over van de ouders ?

Misschien beter met de ouders beginnen ... al is dat een volgend dilemma.

Geld uitgeven is niet strafbaar, dus dat onderwijzen is op vrijwillige basis.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

4 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Zodra een artikel begint met "alle Nederlanders" en "wij ..." stop ik al snel met lezen, want ik weet dat ik me niet aangesproken ga voelen. Toch even verder gelezen en inderdaad: "wij sluiten fluitend het ene abonnement na het andere af". Ik niet, dus ben ik blijkbaar geen Nederlander.

De auteur verwijst naar minister Wopke Hoekstra die iets van dien aard zou hebben gezegd bij Goedemorgen Nederland. Even later wordt de minister een babbelkous genoemd, dus als je even doorgelezen had was je wellicht alsnog aangesproken. De auteur legt de schuld van het schuldenprobleem immers bij beide partijen: zowel de consument die maar op krediet koopt als de leveranciers die achteloos krediet verstrekken. Zijn suggestie: als het geld te makkelijk uitgeleend wordt, moet de uitlener maar boeten. Niet de lener.

Edited by TwaBla

Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)