• 0

Youngtimer op naam van zaak bij 99%+ privegebruik, kan dat?

Hallo allemaal, 

 

ik heb een vraag.

Mijn situatie is als volgt. Naast mijn dienstverband van 36u/week heb  ik een kleine onderneming waarmee ik stabiel 8k omzet per jaar heb. Soms zitten er, door extra opdrachten, uitschieters bij.
Zo ook dit jaar. Ik heb dit jaar een mooie omzet kunnen draaien en ben me aan 't oriënteren op een leuke youngtimer.

Ik heb echter de volgende vragen. Het werk wat ik voor mijn onderneming doe, doe ik van thuis uit. Die 3-4x per jaar dat ik mijn klanten bezoek is te verwaarlozen. Ik zou de auto 99%+ prive gebruiken en dus ook gebruiken om naar mijn werk in loondienst te gaan.

Nu is mijn vraag? kan ik dit zo doen? een yountimer zakelijk aanschaffen en dan 35% bijtelling op de dagwaarde bijtellen en afhankelijk van marge/btw auto 1,5/2,7% BTW van de catalogus prijs bij mijn inkomen moeten optellen?

Ik heb, ben ik bang, teveel gelezen dat ik 't even kwijt ben allemaal. 

Wie weet, of heeft ervaring met bovenstaande.

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
56 minuten geleden, raas78 zei:

Nu is mijn vraag? kan ik dit zo doen? een yountimer zakelijk aanschaffen en dan 35% bijtelling op de dagwaarde bijtellen

 

Je geeft zelf het antwoord al.

 

56 minuten geleden, raas78 zei:

Ik zou de auto 99%+ prive gebruiken en dus ook gebruiken om naar mijn werk in loondienst te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, henkh zei:

 

Je geeft zelf het antwoord al.

 

 

 

 

Sorry, ik begrijp het echt niet. Vandaar dat ik de vraag stel.

 

Ik heb gelezen dat de fiscus woon-werk-km's ook als privé telt.
Maar wat als ik nu een ondernemer ben, die ergens kantoor heeft, maar nooit op klantenbezoek gaat.
Deze ondernemer gebruikt de auto van de zaak enkel voor z'n woon-werk verkeer. Deze ondernemer kan toch ook gebruik maken van bv. de YT-regeling?

Bedankt!

Link naar reactie
  • 1

Excessief privégebruik

De bijtellingspercentages zijn een minimum. Dit realiseert men zich niet altijd. Als er sprake is van excessief privégebruik, c.q. de Belastinginspecteur kan bewijzen dat hiervan sprake is, dan dient een hoger bijtellingspercentage in aanmerking genomen te worden.

Bij de lagere percentages is het ook zo dat de werkgever moet bewijzen dat de auto voldoet aan de voorwaarden, die gelden voor de lagere bijtelling. Is het werkelijke voordeel van het privégebruik meer dan 25% van de catalogusprijs, dan is er sprake van zogenoemd excessief privégebruik en is de werkelijke waarde van het privégebruik belast. Over de werkelijke waarde mag de werkgever een percentage van de catalogusprijs van de auto in mindering brengen. Dit percentage is gelijk aan het verschil tussen 25% en het verlaagde bijtellingspercentage dat voor de auto geldt. Laat ons dit verhelderen met twee voorbeelden.

 

Voorbeeld 1

 

Stel: We hebben een auto met een catalogusprijs van € 30.000 en deze auto kwalificeert voor een bijtellingspercentage van 14%. Er is geen sprake van een eigen bijdrage. De bijtelling zou dan bedragen: 14% van € 30.000 is € 4.200. Nu blijkt dat de werkelijke waarde van het privégebruik
€ 8.500 is. De bijtelling is nu € 8.500 -/- (25% -/- 14% =) 11% van € 30.000 is € 5.200.

 

Voorbeeld 2

 

Dezelfde uitgangspunten als in voorbeeld 1, maar het bijtellingspercentage is nu 20%. De bijtelling zou dan zijn 20% van € 30.000 is € 6.000. De werkelijke waarde van het privégebruik blijkt ook hier € 8.500 te zijn. De bijtelling is nu € 8.500 -/- (25% -/- 20% =) 5% van € 30.000 = € 7.000.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je geeft zelf al aan dat je 99% van de kilometers privé en woon- werkverkeer in loondienst maakt. dan is de bijtelling net zo veel als de werkelijke kosten.

 

(maar misschien dat de fiscalisten hier nog een ontsnappingsroute weten, ik ben maar een amateur fiscalist :face-with-tongue:)

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0

Hoi Raas,

 

Lang was de regel dat bij meer dan 90% privé een auto niet op de zaak mocht. 

 

In juli van dit jaar oordeelde rechtbank Noord Nederland echter dat we alleen maar hoeven te kijken naar de kilometers en dat voor een auto die 90% niet relevant is. 

 

Dus ja, mag op de zaak. 

 

En helaas, hoewel de fiscus er geen prioriteit op heeft staan, kun je op je klompen aanvoelen dat bij 99% privé gebruik de bijtelling van 35% vd dagwaarde niet past. 

 

Ik zag al dat Henk dat keurig heeft gedocumenteerd voor je. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, raas78 zei:

Ik heb echter de volgende vragen. Het werk wat ik voor mijn onderneming doe, doe ik van thuis uit. Die 3-4x per jaar dat ik mijn klanten bezoek is te verwaarlozen. Ik zou de auto 99%+ prive gebruiken en dus ook gebruiken om naar mijn werk in loondienst te gaan.

 

Als je de auto voor meer dan 500 privé wordt gebruikt, mag je de auto gewoon op de zaak zetten. Maar je betaalt dan inderdaad wel bijtelling. Voor de inkomstenbelasting zijn woonwerkkilometers overigens zakelijk. Voor de omzetbelasting zijn die zelfde kilometers echter (verwarrend genoeg) wél privé.

Als je de youngtimer niet op de onderneming zet voor de inkomstenbelasting, dan heb je geen bijtelling en mag je 19 cent per kilometer van de winst aftrekken voor alle zakelijke kilometers (dus ook alle ritten naar je klanten).

 

Let overigens op dat je voor omzetbelasting en inkomstenbelasting verschillende keuzes mag maken. Je mag de wagen voor omzetbelasting als zakelijk etiketteren (en dus de btw terugvragen én 1,5% btw bijtellen), terwijl je de auto voor de inkomstenbelasting privé etikettert. Het maakt de boel alleen wel erg gecompliceerd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Henk, Joost en Rachid, 

 

bedankt voor jullie antwoorden!

Het begint me wat duidelijker te worden, denk ik.

 

Overigens, nu ik er wat dieper over na denk, vermoed ik dat 99% niet echt reëel is. Het aandeel km's voor de zaak zal hoger zijn.
Als ik naar afgelopen jaar kijk (ik werk 4 dagen in loondienst) ben ik op mijn 'vrije' 5e dag toch wel een heel aantal keer naar Concullega's, Klanten en een Seminar geweest. 
Een km-registratie zal ik niet bijhouden en het is gemakkelijk om even een afspraak in de agenda te zetten. 

 

Joost heeft het over het aantal km's en dat niet het percentage relevant is. Wat is dan dit aantal km's?

 

De reden dat ik het zo wil doen is simpel, geld besparen.

Ik maak in mijn onderneming nauwelijks kosten omdat ik 't geld verdien met m'n kennis (IT, webapplicaties). Eigenlijk is dit gewoon hobby van me.

Daarnaast heb ik een andere passie: auto's

Als ik zie hoe de winst uit onderneming belast wordt omdat ik ook nog in loondienst ben, wordt je niet goed van de belastingdruk. Allerlei voordelen gaan aan m'n neus voorbij.

Als ik dan op deze manier een leuke auto zou kunnen rijden voor 'minder dan half geld'  zou dat toch prettig zijn ;-)

 

Wederom bedankt!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

500, zie Rachids antwoord

 

Bedankt Joost, die begreep ik, dat indien ik meer dan 500km prive rijd ik bijtelling betaal. 

 

ik bedoelde meer 't aantal km's wat gereden dient te worden voor de zaak, is dat dan ook 500+

of heb ik je antwoord gisterenavond verkeerd begrepen?

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Aantal kilometers voor de zaak is niet relevant als er maar sprake is van zakelijk gebruik

 

Ok.. dankje. duidelijk, had ik je antwoord verkeerd geïnterpreteerd.

 

ik heb, met 3-4 facturen per jaar, niet echt een boekhouder, wel iemand (oud-fnw-persoon) die me helpt met het invullen van de belastingaangifte.
Zal het ook nog eens aan hem voorleggen wat hij vind.

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, raas78 zei:

Als ik dan op deze manier een leuke auto zou kunnen rijden voor 'minder dan half geld'  

 

Nee. Als het privé gebruik 80% is, zou de bijtelling  op grond van  "excessief privé-gebruik" ook 80% moeten zijn in plaats van 35%.  

(Dat is wat Henk en Joost ook al aangaven)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Nee. Als het privé gebruik 80% is, zou de bijtelling  op grond van  "excessief privé-gebruik" ook 80% moeten zijn in plaats van 35%.  

(Dat is wat Henk en Joost ook al aangaven)

 

Nah, de soep wordt volgens mij niet zo heet gegeten. De bijtelling gaat uit van de makkelijke situatie waarin geen kilometerregistratie plaats vindt. Je gaat dus standaard uit van de 35%. Omdat het hier om een belastingbijtelling gaat, ligt de bewijslast voor excessief gebruik mijns inziens bij de fiscus. Maar zelfs dan is de bijtelling nooit meer dan de werkelijke kosten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer voor de antwoorden.

 

Zoals jullie al door hebben, weet ik meer van ICT en auto's dan van belastingen...

 

Nu ga ik waarschijnlijk te kort door de bocht, maar...
Stel dat de bijtelling toch uitkomt op de werkelijke kosten, dan gaat daar toch nog inkomstenbelasting vanaf?

M.a.w. dan betaal ik de auto(-kosten) toch uit bruto-geld, i.p.v. nu uit mijn netto-inkomsten? Scheelt toch de helft?

Of heb ik er nu echt geen verstand van?

 

Bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, prinsrachid zei:

1. Nah, de soep wordt volgens mij niet zo heet gegeten.

 

2. De bijtelling gaat uit van de makkelijke situatie waarin geen kilometerregistratie plaats vindt. Je gaat dus standaard uit van de 35%.

 

3. Omdat het hier om een belastingbijtelling gaat, ligt de bewijslast voor excessief gebruik mijns inziens bij de fiscus. Maar zelfs dan is de bijtelling nooit meer dan de werkelijke kosten.

Deze drie meningen deel ik ook.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, raas78 zei:

Stel dat de bijtelling toch uitkomt op de werkelijke kosten, dan gaat daar toch nog inkomstenbelasting vanaf?

M.a.w. dan betaal ik de auto(-kosten) toch uit bruto-geld, i.p.v. nu uit mijn netto-inkomsten? Scheelt toch de helft?

Of heb ik er nu echt geen verstand van?

 

Als de bijtelling - al dan niet in theorie- uitkomt op 100% van de  werkelijke kosten, dan betaal je die kosten uiteindelijk van je netto geld. Het belastingvoordeel van de zakelijke kosten verdwijnt dan volledig (evt btw voordeel uitgezonderd)

Stel Auto kosten € 4000 -> kosten aftrekbaar van de winst € 4000 en bijtelling € 4000. Per saldo 0 aftrekbare kosten 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Als de bijtelling - al dan niet in theorie- uitkomt op 100% van de  werkelijke kosten, dan betaal je die kosten uiteindelijk van je netto geld. Het belastingvoordeel van de zakelijke kosten verdwijnt dan volledig (evt btw voordeel uitgezonderd)

Stel Auto kosten € 4.000- -> kosten aftrekbaar van de winst € 4000 en bijtelling € 4000 . Per saldo 0 aftrekbare kosten 

 

Crap... Echt geen verstand van dit soort dingen dus, maar hier leer ik van. Dank!

hmmm... Dan hoop ik maar dat de soep niet zo heet wordt gegeten, zoals een aantal hier aangeven...
Moet me er toch een beeld van vormen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, raas78 zei:

M.a.w. dan betaal ik de auto(-kosten) toch uit bruto-geld, i.p.v. nu uit mijn netto-inkomsten? Scheelt toch de helft?

 

Nee. In feite in de bijtelling niets anders dan een beperking van je kostenaftrek.

 

Dus stel dat je auto volledig zakelijk is, dan mag je de kosten ook volledig aftrekken. Als je de auto ook privé gebruikt, dan moet je een bijtelling plegen die er voor zorgt dat je dus per saldo minder kosten aftrekt. Als je echter maximale bijtelling moet toepassen, dan betekent dat simpelweg dat je bijtelling even hoog is als je autokosten. Per saldo heb je dan geen aftrek van autokosten. Op zich niet zo vreemd. Dat zou niet anders zijn als je auto niet op de zaak had gezet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rachid. 

 

Vraag dan, wat is de realiteit?

Ik zal echt niet de enige ondernemer zijn die vanuit thuis werkt en nauwelijks zakelijke kilometers zal maken.

En, zoals ik in praktijk wel eens zie. Vrouwen van ondernemers die ook in een 'auto v/d zaak' (kunnen) rijden. 

 

Heeft de fiscus hier 'actief opsporingsbeleid'  op? (een deel van mijn ict 'hobby' zit in de forensisch onderzoek ;-)  ) 
m.a.w...  als vinkje 'youngtimer op de zaak' aan staat.
 

ik bedoel, wil die 35% bijtelling grif voor lief nemen, zal geen km-registratie doen en agenda zit in m'n hoofd  (zie forensisch onderzoek).

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je 36u/week in dienstverband werkt en een omzet hebt van 8k voor je emz, zal natuurlijk niet echt helpen bij eventuele controle. Ik kan me voorstellen dat er dan wel wat alarmpjes af zouden kunnen gaan als je een auto van de zaak rijdt. Maar ik heb geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

59 minuten geleden, Rik · zei:

Het feit dat je 36u/week in dienstverband werkt en een omzet hebt van 8k voor je emz, zal natuurlijk niet echt helpen bij eventuele controle. Ik kan me voorstellen dat er dan wel wat alarmpjes af zouden kunnen gaan als je een auto van de zaak rijdt. Maar ik heb geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is.

 

Wat niet is kan nog komen. Want stel dat de fiscus over 3 of 5 jaar besluit om eens wat scherper te controleren op excessief privé gebruik, dan controleren ze dit soort situaties (loondienstverband, relatief lage omzet en winst uit onderneming, youngtimer, 35% bijtelling ) als  een van de eerste. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank weer...

Better safe than sorry dan. 
Vind 't helemaal niet erg om veel belasting te betalen, zou ook inhouden dat je veel verdiend. 

Ik ken alleen niet alle regeltjes waar ik als ondernemer gebruik van zou kunnen maken en die ben ik dus aan 't onderzoeken. 

Dit is er blijkbaar (helaas) niet één van. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.