• 0

Nieuwe kruidenthee

Goede dag. Ik heb een nieuw product dat ik op de markt wil brengen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Het produkt is een kruid uit Zuid Afrika en ik heb online gezocht en zag dat er nog geen product van gemaakt is.

 

De reden waarom ik een produkt van deze kruid willen maken is is omdat mijn moeder het als tiener  aan ons ( 7 kinderen) , gaf om te drinken toen we acne hadden. Een paar dagen  hadden wij geen last meer van acne. Wij hadden letterlijk weer een glad huid.

 

Waar informeer ik of ik deze mag invoeren en bestaat er een Nederlandse versie zoals de FDA in Amerika , in Nederland?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Heaven-Leigh, allereerst welkom op Higherlevel 

 

1 uur terug, Heaven-leigh zei:

Waar informeer ik of ik deze mag invoeren

 

Bij de Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit: de NVWA

 

1 uur terug, Heaven-leigh zei:

en bestaat er een Nederlandse versie zoals de FDA in Amerika , in Nederland?

 

De NVWA :winking-face:  (voor voedsel en waren, waaronder kruidenpreparaten, maar niet voor mensen bedoelde medicijnen) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Heaven-leigh zei:

De reden waarom ik een produkt van deze kruid willen maken is is omdat mijn moeder het als tiener  aan ons ( 7 kinderen) , gaf om te drinken toen we acne hadden. Een paar dagen  hadden wij geen last meer van acne. Wij hadden letterlijk weer een glad huid.

 

Let er op dat je niet zomaar een medische claim mag voeren. Een gezondheidsclaim daarentegen zou wel kunnen(mits wetenschappelijk onderbouwd). Verder sluit ik mij aan bij Norbert, even contact opnemen met de NVWA.

Link naar reactie
  • 0

Google 'thee tegen acne' of de Latijnse naam van het kruid i.c.m. tea/thee/detox en dan zou het mij eerlijk gezegd verbazen als daar al niks uitrolt aan bestaande producten...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Invoeren lijkt me niet zo'n probleem tenzij er iets in zit dat op de opiumlijst staat om een andere reden specifiek verboden is, zo niet is het invoeren ervan gelijk aan het invoeren van hooi. 

 

In de markt zetten met een gezondheidsclaim is lastiger, daar moet inderdaad bewijs voor zijn.

 

Een medische claim als 'geneest aandoening x' kan eigenlijk niet voor een voedselsupplement gezien het dan een medicijn zou zijn en je de idiote mallemolen daarvoor moet doorlopen (niet aan beginnen als je banksaldo minder dan 8 cijfers is). Denk aan meerdere fases van veiligheidsonderzoek, placebo controlled trials, review, etc. 

 

Een claim als supplement is mogelijk eenvoudiger - dat zijn de "vage" claims als "bevordert een gezonde huid" of iets dergelijks. Die zou je mogen maken als er enig component in zit dat dat daadwerkelijk doet, of dat nou dat kruid is of iets anders. De handhaving hierin is, in tegenstelling tot medische claims, redelijk laks. Bij de gemiddelde drogist vind je allerlei producten met dergelijke claims zonder dat daar een effectieve hoeveelheid van enige werkzame stof in zit. 

 

Wellicht zit er een beetje vitamine-C of iets dergelijks in die thee, of kan je dat toevoegen, en daarmee is het een supplement dat in theorie iets als scheurbuik kan voorkomen, waarvan een symptoom is dat wonden slecht genezen, en het daarmee 'goed voor de huid' is. Uiteraard zou iemand die daadwerkelijk vitamine-C tekort had tot het punt van scheurbuik aan toe al lang ergens in een ziekenhuisbed liggen, maar dat maakt de claim niet -onwaar-. 

 

 

Ethisch gezien vind ik het overigens wel bezwaarlijk producten op dat soort claims in de markt te zetten... Anderzijds: als een ander het mag dan mag jij het ook. 

Link naar reactie
  • 0

Die gevoeligheid valt wel mee hoor, als zuivere stof is het jaren houdbaar mits je het een beetje fatsoenlijk (koel, droog etc) bewaart. 

 

Probleem destijds was dat men het mechanisme niet kende maar wel ontdekte dat citrusvruchten preventie werkten. Men had net zo goed andere vruchten (desnoods plakken gedroogde appel oid) mee kunnen nemen, en dat wellicht best gedaan als men wist dat dat zou werken ;)

 

Maar goed, als je iets wilt claimen moet er iets in zitten, en dan is iets als een vitamine of mineraal wel vrij gemakkelijk. 

 

Je ziet zoveel "supplementen" in de handel die echt onmogelijk iets doen, maar gehandhaafd wordt het niet echt. Je zou gemalen kalksteen kunnen verkopen - bevat veel calcium en draagt bij aan botten, al vermoed ik dat het qua marketing geen succes zal zijn. 

Link naar reactie
  • 0

als die gemalen kalksteen daadwerkelijk een goede biologische beschikbaarheid zou hebben kan je nog wel eens een hit te pakken hebben.. :grinning-face:
(vooralsnog zijn er helaas teveel supplementen op de markt die ook werkelijk gemalen kalksteen in een pil douwen :sad-but-relieved-face:)

voor TS geldt dat hij wel dat als het kruid nog niet in de EU verkrijgbaar is hij een veiligheidsdossier zal moeten samenstellen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Op 4-11-2019 om 01:21, Bazzio zei:

voor TS geldt dat hij wel dat als het kruid nog niet in de EU verkrijgbaar is hij een veiligheidsdossier zal moeten samenstellen.

 

Mogelijk, ik heb geen idee om welke plant het gaat en of er bijvoorbeeld wetenschappelijke literatuur bestaat omtrent te toxiciteit ervan. 

 

Als het een beschermde soort is wordt het natuurlijk wel een lastig verhaal, maar als het letterlijk voor het plukken groeit lijkt me dat niet zo waarschijnlijk. 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil iedereen bedankt voor jullie  advies.

Ik heb de NVWA gebeld en de naam van de kruid doorgegeven.  Het staat op de lijst dus mag ik het invoeren en een produkt als een kruiden thee maak.

Ik denkt dat het niet zo  ingewikkeld zullen zijn om het produkt te produceren, maar marketing en de verkoop wel.

 

Heel erg bedankt iedereen.!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.