• 0

Achterwaartse verliesverrekening (carry back) toegepast door Belastingdienst

In 2016 had ik nog enkel een eenmanszaak, dit jaar was door veel investeringen en andere omstandigheden verliesgevend.

2017 een normaal jaar gedraaid in de plus waar goed van rond te komen is, vof erbij gekomen.

2018 flink gegroeid in omzet, aangifte moet nog worden gedaan.

2019 verder gegroeid. eenmanszaak gestopt en vof gaat nu verder.

 

Nu heb ik vandaag bericht gekregen dat de belastingdienst zelf een carry back heeft toegepast over 2016 en deze verrekend heeft met 2013, een jaar in loondienst. Dit inkomen was zeer laag, onder 20k. 

 

Nu moet ik over 2018 best wat gaan betalen, maar het verbaast mij dat de belastingdienst zelf de carry back toepast, moet je dit zelf niet aanvragen? Liever pas ik een carry forward toe zodat ik niet te veel hoef te betalen voor 2018. Ook lees ik dat het "restant" verder gebruikt kan worden de komende 6 jaar (vanaf 2016 of nu vanaf 2013?)

Klopt dit allemaal of heb ik nu weinig aan de carry back van 2013 omdat dit beter met 2018 en 2019 verrekend kan gaan worden?

 

Wat is eigenlijk het verschil met middelen, komt dit niet op hetzelfde neer? Maken jullie deze ijscoman maar graag een stuk wijzer. 

 

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een volgende keer: kun je je vraag in normaal Nederlands stellen en niet in telegramstijl? Het is wel zo aardig voor mensen die de tijd nemen om jouw vraag te beantwoorden dat jij even de tijd neemt om Belastingdienst voluit te schrijven. Dat oogt ook wat aardiger in het totale overzicht. Straks staat het helemaal vol met afkortingen en jargon die/dat niemand nog begrijpt.

 

Voor mij graag banaan met chocolade... :winking-face-with-tongue:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst past  verliesverrekening uit zichzelf toe.
Voor mijn klanten en mij is dat soms ook een (aangename) verrassing.

 

Er is een vaste volgorde van verliesverrekening. 
Er vindt eerst verrekening plaats met  de oudste inkomens, waarmee dat nog kan.

 

Bij middeling wordt een negatief inkomen op nul gesteld.
Bij middeling geldt een drempelbedrag (de eerste € 545 wordt nu niet uitgekeerd).

Indien voordelig, kun je na verliesverrekening nog middeling toepassen .

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Carry back gaat voor carry foreward.

 

zie ook: Verlies uit onderneming

 

De verliesverrekening gebeurt in een verplichte volgorde:  eerst wordt verrekend met positief inkomen in box 1 van het derde voorgaande jaar, daarna van het tweede voorgaande jaar en daarna van het voorgaande jaar.

De aanslag over het jaar waarmee het verlies wordt verrekend, moet definitief vaststaan

Van het verlies dat u aangeeft, wordt maximaal 80% verrekend.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Lex van Roode zei:

De genoemde 80% heeft betrekking op een voorlopige verliesverrekening.

Bij de aangifte over een verliesjaar, kun je daartoe een verzoek indienen.

Bij een definitieve verliesverrekening wordt 100% van het verlies verrekend.

 

Ik heb in 2013, 14 en 15 misschien 2k per jaar aan belasting betaald vanwege een laag inkomen in loondienst.

Nu is carry back alleen op 2013 toegepast.

2016 is nu definitief (13, 14 en 15 ook) mede door tegenslag met intrekking vergunningen en nieuwe foodtrucks is dit zo'n 25k aan verlies geworden.

Is de carry back nu "verbruikt" of krijg ik vanzelf een keer bericht dat 14 en 15 ook mee worden genomen voor carryback? Of moet ik dit zelf aangeven?

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als het goed is, staat er in de brief over 2013 hoeveel van het verlies uit 2016 er nu is verrekend en hoeveel er nog (met andere jaren) verrekend kan worden.

Er wordt dan eerst gekeken naar 2014 en 2015.

Doorgaans gaat dit vanzelf.

Als er dan nog een te verrekenen bedrag overblijft, wordt dit  met latere jaren verrekend, zoals 2017 en 2018.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.