• 0

Eten en drinken kantoor thuis aftrekbaarheid?

Standaard trek ik 80% van de kosten af die ik maak in de horeca met zakelijke relaties, zoals toegestaan in de wet. En voor de BTW trek ik geen kosten af, ik trek simpelweg 80% van het totaalbedrag af.

 

Een gedachte die ik net kreeg: Op mijn kantoor (aan huis, niet zakelijk volgens de meest recente wetgeving) eet en drink ik tijdens het werken. Mag ik over deze kosten ook 80% aftrekken? En hoe zit het met de BTW hierover?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 minuten geleden, Piet Rol zei:

Op mijn kantoor (aan huis, niet zakelijk volgens de meest recente wetgeving) eet en drink ik tijdens het werken. Mag ik over deze kosten ook 80% aftrekken?

 

Het feit dat je eet komt niet door dat je ondernemer bent. Dus zijn dit geen zakelijke kosten.

 

Anders gezegd: iedereen moet eten.

 

Als je een zakenlunch betaalt, dan komt dat wél door dat je ondernemer bent. Dus wél zakelijke kosten (beperkt aftrekbaar, door een zekere 'privé-gehalte' vandaar de 80%).

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

We eten allen, een feit. Dus samengevat:

 

Als ik samen met een zakelijke relatie eet óf ben onderweg voor de zaak en moet wat eten:

  1. in de horeca , 80% aftrekbaar van totaalbedrag (geen btw aftrek)
  2. broodje uit de supermarkt op een bankje in het park, 80% (+ btw als ik me goed heug)

Ben aan het werk op kantoor (aan huis):

  1. niets

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Piet, ik heb ooit een lijstje geprobeerd te maken van alle combinaties en de regels die ik daarvoor toepas: zie hier. Zie ook de rest van dat draadje voor de discussie erover.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.