Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
advokantoortje

Advocatenkantoor starten

Recommended Posts

Ik ben nieuw hier op het forum en het kan zo zijn dat ik amateuristisch over kom maar ik ga het toch proberen:

 

Mijn vrouw is binnenkort afgestudeerd als advocaat , specialisme bestuursrecht. En we willen een advocatenkantoortje starten alleen weten werkelijk waar niet wat we kunnen verwachten en ook niet waar we moeten beginnen. We hebben totaal geen idee hoe we het willen of gaan doen. Is er hier per toeval iemand aanwezig die hier wat meer ervaring over heeft? Is het bijvoorbeeld mogelijk om in het begin eerst vanuit huis uit te beginnen en als er wat omzet is dan pas een pandje/winkeltje huren? Hoe moet een advocatenkantoor reclame maken en/of klanten aantrekken zonder al te veel kosten te maken? 

 

Het betreft in dit geval een klein kantoortje met 1 of 2 advocaten. 

 

Edited by advokantoortje

Share this post


Link to post
Share on other sites

De orde van advocaten heeft (strenge) eisen waar aan voldaan moet worden. Dat kan bij een kantoor aan huis, maar vergt wel aandacht.

Er is een model kantoorhandboek van de Orde, op de website te downloaden. Daar staat veel informatie in. Voorts uiteraard de gedragsregels, die ook eisen stellen.

Daarnaast wordt je vrouw ondernemer, dus de handleiding van de belastingdienst is ook belangrijk om door te nemen.

 

Belangrijke vraag is echter: wie zijn de beoogde cliënten?

Kan dit vanuit huis, werkt de acquisitie in dat geval?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden, Frank v C zei:

De orde van advocaten heeft (strenge) eisen waar aan voldaan moet worden. Dat kan bij een kantoor aan huis, maar vergt wel aandacht.

Er is een model kantoorhandboek van de Orde, op de website te downloaden. Daar staat veel informatie in. Voorts uiteraard de gedragsregels, die ook eisen stellen.

Daarnaast wordt je vrouw ondernemer, dus de handleiding van de belastingdienst is ook belangrijk om door te nemen.

 

Belangrijke vraag is echter: wie zijn de beoogde cliënten?

Kan dit vanuit huis, werkt de acquisitie in dat geval?

 

Klanten:

 

Overheid.

Bouwbedrijven die (bouw)vergunningen nodig hebben. Of bedrijven die exploitatievergunning nodig hebben voor bijvoorbeeld horecabedrijven etc.

Burgers en/of bedrijven die in bezwaar/beroep gaan tegen de overheid. 

Uitkeringen , WIA.

 

Misschien kan er wat meer bij , alles wat te maken heeft met bestuursrecht eigenlijk.

Edited by advokantoortje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet veel logischer om eerst (desnoods parttime) in een gevestigde praktijk mee te werken? Dan kan ze ook eens kijken naar de ondernemersaspecten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden, TwaBla zei:

Is het niet veel logischer om eerst (desnoods parttime) in een gevestigde praktijk mee te werken?

 

Eh, als ze binnenkort advocaat (niet enkel jurist) is, heeft ze toch al 3 jaar stage gelopen?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, advokantoortje zei:

En we willen een advocatenkantoortje starten alleen weten werkelijk waar niet wat we kunnen verwachten en ook niet waar we moeten beginnen. We hebben totaal geen idee hoe we het willen of gaan doen.

 

Ik heb de vraag niet opgesteld. Was blijkbaar geen stage waar ondernemersaspecten aan de orde kwamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees een zeer breed scala aan mogelijke cliënten.

Een deel daarvan zal besprekingen op hun kantoor/bedrijf geen probleem vinden. Een deel van mogelijke cliënten verwacht naar de advocaat toe te gaan. Dan is een echte ontvangst/bespreekruimte nodig. Dit laatste zal waarschijnlijk niet thuis kunnen.

 

De doelgroep is zeer divers, en hebben verschillende vormen van acquisitie.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, Frank v C zei:

Ik lees een zeer breed scala aan mogelijke cliënten.

Een deel daarvan zal besprekingen op hun kantoor/bedrijf geen probleem vinden. Een deel van mogelijke cliënten verwacht naar de advocaat toe te gaan. Dan is een echte ontvangst/bespreekruimte nodig. Dit laatste zal waarschijnlijk niet thuis kunnen.

 

De doelgroep is zeer divers, en hebben verschillende vormen van acquisitie.

 

 

 

Als je vanuit thuis werkt kun je de kosten ook verlagen want geen huur kosten. Misschien is dat wel iets wat interessant is? Ik betaal liever ook wel wat minder voor een advocaat zolang ik maar goed word geholpen. Als het een beetje zou lopen dan zou ik de gehele woonkamer veranderen in een professionele advocatenkantoortje/kamer. Of denk ik nu te simpel? 

 

Het is dat wij in het begin geen hoge kosten willen maken. Want als het niet goed loopt dan heb je tenminste minder verlies dan dat je ten onder gaat met een pand die je huurt waarbij vaak een contract van toepassing is waarin staat dat je minstens 1 jaar (misschien zelfs meer) moet huren voor een redelijke bedrag.. 

Edited by advokantoortje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, 'goed geholpen worden' is natuurlijk het enige belangrijke wanneer je een advocaat inschakelt. Ik schat zo in dat een goede naam veel meer voor je doet dan een lager uurtarief, en wel of geen (gehuurd) kantoor. 

 

Misschien is het handig om een ondernemingsplan te maken om alles op een rijtje te krijgen? Via google zijn er best wat (gratis) formats te vinden.


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Full Service merchandising concepts incl. e-commerce: Merchplanet.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, Richard Theuws zei:

Nou ja, 'goed geholpen worden' is natuurlijk het enige belangrijke wanneer je een advocaat inschakelt. Ik schat zo in dat een goede naam veel meer voor je doet dan een lager uurtarief, en wel of geen (gehuurd) kantoor. 

 

Misschien is het handig om een ondernemingsplan te maken om alles op een rijtje te krijgen? Via google zijn er best wat (gratis) formats te vinden.

 

Een goede naam en een beginnend advocatenkantoortje gaan toch niet samen? Dat is meer iets wat na aantal jaar kan gebeuren als je veel cliënten goed hebt geholpen. Als beginnend kantoortje heb je geen naam. Of je bent een zeer ervaren advocaat met 10-20 jaar ervaring dan kan het wel misschien. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuten geleden, advokantoortje zei:

Ik betaal liever ook wel wat minder voor een advocaat zolang ik maar goed word geholpen.

 

Bedenk wel dat een aantal van de doelgroepen die je noemt niet met eigen geld betaald.

 

De overheid staat (helaas) niet bekend om haar prijsbewustheid.

 

En indien je iemand met een laag inkomen bij staat, zal je daar een standaard toevoeging voor ontvangen.

Niet een tarief dat je zelf kiest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een huiskamer zal niet snel aan de eisen van de Orde van Advocaten voldoen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, advokantoortje zei:

 

Een goede naam en een beginnend advocatenkantoortje gaan toch niet samen? Dat is meer iets wat na aantal jaar kan gebeuren als je veel cliënten goed hebt geholpen. Als beginnend kantoortje heb je geen naam. Of je bent een zeer ervaren advocaat met 10-20 jaar ervaring dan kan het wel misschien. 

 

Klopt, dus het kan verstandig zijn om nu vast na te denken over waar je over 5-10 jaar wil staan, en hoe je daar gaat komen. Waar ik op doelde is dat er verschillende manieren zijn om voor een advocaat te kiezen, en ik persoonlijk denk dat 'die is goedkoper' daar niet de belangrijkste van is. Werken aan die goede naam lijkt me belangrijker. 

 

Onze 'huisadvocaat' besteed bijvoorbeeld meer dan 12 uur per week aan netwerken; dat is omgerekend een stuk duurder dan een kantoor huren, maar levert wel business op. Het is ook mogelijk om te bloggen (waar bijv. ictrecht heel bekend mee is geworden, al zijn dat juristen en geen advocaten), vragen op social media te beantwoorden, te spreken voor publiek enzovoorts.

 

Kortom; een businessplan maken.


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Full Service merchandising concepts incl. e-commerce: Merchplanet.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog verder toespitsen en dan kennis ophalen en delen. Op boeren, op bouwers, op ruimtelijke ordening, op milieu, op subsidies, op Europa....

 

Mer a boire...

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuten geleden, Richard Theuws zei:

 

Klopt, dus het kan verstandig zijn om nu vast na te denken over waar je over 5-10 jaar wil staan, en hoe je daar gaat komen. Waar ik op doelde is dat er verschillende manieren zijn om voor een advocaat te kiezen, en ik persoonlijk denk dat 'die is goedkoper' daar niet de belangrijkste van is. Werken aan die goede naam lijkt me belangrijker. 

 

Onze 'huisadvocaat' besteed bijvoorbeeld meer dan 12 uur per week aan netwerken; dat is omgerekend een stuk duurder dan een kantoor huren, maar levert wel business op. Het is ook mogelijk om te bloggen (waar bijv. ictrecht heel bekend mee is geworden, al zijn dat juristen en geen advocaten), vragen op social media te beantwoorden, te spreken voor publiek enzovoorts.

 

Kortom; een businessplan maken.

 

We zijn ook van plan om in het begin te werken bij een advocatenkantoor als medewerker. En ernaast nog dat bedrijf vanuit huis. En als dat bedrijf begint te lopen dan pas 100% ervoor gaan. 

 

En wat bedoel je precies met netwerken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, Frank v C zei:

 

Belangrijke vraag is echter: wie zijn de beoogde cliënten?

Kan dit vanuit huis, werkt de acquisitie in dat geval?

Belangrijkere vraag: wie is de patroon. Zoals je zegt heeft de Orde best wel wat regels. Starten als advocaat-ondernemer is aan nog meer voorwaarden gebonden. 

 

Los daarvan: voor het bestuursrecht hoef je niet eens advocaat te zijn, omdat in het bestuursrecht geen verplichte procesvertegenwoordiging geldt.

 

Maar ff heel praktisch en misschien wat onaardig: een aspirant-advocaat die in de beperkte regels van de Orde al niet kan vinden aan welke regels voldaan moet worden, hoe kan die ooit zo goed zijn of haar weg in complexe bestuursrechtelijke wetgeving en jurisprudentie vinden dat hij of zij anderen daarover adequaat kan adviseren? 

 

Toen ik een jaar of dertien geleden voor deze stap stond was het voor mij makkelijker uit te vogelen aan welke regels vanuit de Advocatenwet / Orde in moest voldoen, dan het was om bij complexe zaken voor cliënten de kwestie helder te krijgen.

Edited by StevenK

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, StevenK zei:

Los daarvan: voor het bestuursrecht hoef je niet eens advocaat te zijn, omdat in het bestuursrecht geen verplichte procesvertegenwoordiging geldt.

 

Maar goed, is het niet bijzonder praktisch om dat wel te zijn, als ze ook zaken m.b.t. uitkeringen wil doen?

Dit voor het kunnen aanvragen van een toevoeging voor klanten die niets te makken hebben.

Of zijn er ook mogelijkheden om dat als niet-advocaat te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom werkt en organiseert jouw vrouw niet als zelfstandig advocate en wat zou jouw inbreng als vraagsteller dan moeten zijn? Misschien heb je slechts minderwaarde in deze? Zo komt het in ieder geval voorlopig op mij over.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, StevenK zei:

Los daarvan: voor het bestuursrecht hoef je niet eens advocaat te zijn, omdat in het bestuursrecht geen verplichte procesvertegenwoordiging geldt.

 

 

Als je het zo bekijkt kunnen we ook stellen dat voor strafrechtelijke rechtszaken en onder andere arbeidsrechtszaken , huurrechtszaken geen advocaat voor hoeft te zijn. 

 

Het is in het algemeen zo dat mensen zo goed als altijd een advocaat inschakelen die er verstand van heeft. Zelfs de overheid schakelt bestuursrecht advocaten in. Dat doen ze niet zomaar. Bestuursrecht is ook zeer complex , een gemiddelde persoon weet meestal hier zo goed als niets vanaf. Want nu klinkt het wel alsof je beter geen bestuursrecht advocaat kan zijn. Ze had eerst HBO rechten afgerond en heel weinig mensen hadden interesse in bestuursrecht. Ze vonden het te ''droog''. Ze was zelfs enigste van haar klas toen die bestuursrecht wou doen als specialisme tijdens haar master. Veel mensen vinden strafrecht leuker.  

 

Buiten dit alles om , onderzoek ik zelf even hoe en wat. Beetje rondspeuren zegmaar. Zij is zelf nog te druk bezig met haar studie die zij bijna afgerond heeft.

Edited by advokantoortje

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik een bestuursrechtadvocaat nodig heb dan rijd ik wel naar een kantoor toe welke 40 uur in de week bereikbaar is, dan een stoffig kamertje lekker goedkoop enkel bereikbaar op gepaste tijden...   misschien eens bedenken dat wat je klanten van je huisvesting gaan vinden.


WWW.vloerengilde.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, advokantoortje zei:

 

Buiten dit alles om , onderzoek ik zelf even hoe en wat. Beetje rondspeuren zegmaar. Zij is zelf nog te druk bezig met haar studie die zij bijna afgerond heeft.

Je weet dat net enkel een universitaire studie ze nog geen advocaat is? Enkel jurist?

Wat is jouw inbreng in deze onderneming ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het gevaar af dat ik weer eens op mijn stokpaardje spring, toch maar even mijn twee centen:

Waarom nu - als intermediair - namens en voor jouw vriendin en haar toekomstplannen vragen op dit forum stellen die in principe alleen maar te maken schijnen te hebben met hoe jij graag op basis van haar t.z.t. afgeronde studie een onderneminkje wil opzetten? Iemand die straks de rechtenstudie, alsmede de opleiding tot advocaat heeft afgerond, moet daar t.z.t. toch zelf mans genoeg voor zijn, zou je denken? Ik refereer hiermee mede aan de reactie van advocaat StevenK: 'een aspirant-advocaat die in de beperkte regels van de Orde al niet kan vinden aan welke regels voldaan moet worden, hoe kan die ooit zo goed zijn of haar weg in complexe bestuursrechtelijke wetgeving en jurisprudentie vinden dat hij of zij anderen daarover adequaat kan adviseren?'

 

Als partner en leek zou je niet eens moeten willen en proberen om daarin te adviseren. 

 

Als zij haar opleiding succesvol heeft afgerond,  komt e.e.a. wel aan de orde... en vanuit haarzelf, zou ik adviseren.

 

 

Edited by Hans van den Bergh

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feitelijk kunnen we je alleen verder helpen dan met wat links.

Kantoorhandboek orde van advocaten is al genoemd evenals handboek ondernemen van de belastingdienst.

 

3e informatiebron is het ondernemersplein met branchespecifieke stappenplannen en informatie.

https://ondernemersplein.kvk.nl/branche-informatie/advies-en-consultancy/

Daar zijn ook links naar eerder genoemde bronnen te vinden

 

Dan nog met betrekking tot kantoor aan huis.. je kunt niet zomaar je huiskamer omtoveren tot kantoor de meeste verhuurders leggen beperkingen op in gebruik vam een woning en ook kan het nodig zijn toestemming te hebben van de gemeente, al verschillen de regels per gemeente nogal, maar even googlen naar kantoor aan huis + gemeente en je moet snel helderheid hebben.

 

Al met al lijkt me dat meer dan genoeg info om je te kunnen inlezen wat bij een onderneming komt kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar komt nog bij dat het flink paternalistisch is om dit soort zaken voor je vrouw te regelen. Ze is mans genoeg om zelf vragen te stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 272 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept