Ga naar inhoud
  • 0

Advocatenkantoor starten

Junior     8 0
(aangepast)

Ik ben nieuw hier op het forum en het kan zo zijn dat ik amateuristisch over kom maar ik ga het toch proberen:

 

Mijn vrouw is binnenkort afgestudeerd als advocaat , specialisme bestuursrecht. En we willen een advocatenkantoortje starten alleen weten werkelijk waar niet wat we kunnen verwachten en ook niet waar we moeten beginnen. We hebben totaal geen idee hoe we het willen of gaan doen. Is er hier per toeval iemand aanwezig die hier wat meer ervaring over heeft? Is het bijvoorbeeld mogelijk om in het begin eerst vanuit huis uit te beginnen en als er wat omzet is dan pas een pandje/winkeltje huren? Hoe moet een advocatenkantoor reclame maken en/of klanten aantrekken zonder al te veel kosten te maken? 

 

Het betreft in dit geval een klein kantoortje met 1 of 2 advocaten. 

 

aangepast door advokantoortje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
Super Senior     116 1 47

De orde van advocaten heeft (strenge) eisen waar aan voldaan moet worden. Dat kan bij een kantoor aan huis, maar vergt wel aandacht.

Er is een model kantoorhandboek van de Orde, op de website te downloaden. Daar staat veel informatie in. Voorts uiteraard de gedragsregels, die ook eisen stellen.

Daarnaast wordt je vrouw ondernemer, dus de handleiding van de belastingdienst is ook belangrijk om door te nemen.

 

Belangrijke vraag is echter: wie zijn de beoogde cliënten?

Kan dit vanuit huis, werkt de acquisitie in dat geval?

Link naar reactie
  • 0
Junior     8 0
(aangepast)
18 minuten geleden, Frank v C zei:

De orde van advocaten heeft (strenge) eisen waar aan voldaan moet worden. Dat kan bij een kantoor aan huis, maar vergt wel aandacht.

Er is een model kantoorhandboek van de Orde, op de website te downloaden. Daar staat veel informatie in. Voorts uiteraard de gedragsregels, die ook eisen stellen.

Daarnaast wordt je vrouw ondernemer, dus de handleiding van de belastingdienst is ook belangrijk om door te nemen.

 

Belangrijke vraag is echter: wie zijn de beoogde cliënten?

Kan dit vanuit huis, werkt de acquisitie in dat geval?

 

Klanten:

 

Overheid.

Bouwbedrijven die (bouw)vergunningen nodig hebben. Of bedrijven die exploitatievergunning nodig hebben voor bijvoorbeeld horecabedrijven etc.

Burgers en/of bedrijven die in bezwaar/beroep gaan tegen de overheid. 

Uitkeringen , WIA.

 

Misschien kan er wat meer bij , alles wat te maken heeft met bestuursrecht eigenlijk.

aangepast door advokantoortje
Link naar reactie
  • 0
Legend     22,5k 6 1386
1 uur geleden, advokantoortje zei:

En we willen een advocatenkantoortje starten alleen weten werkelijk waar niet wat we kunnen verwachten en ook niet waar we moeten beginnen. We hebben totaal geen idee hoe we het willen of gaan doen.

 

Ik heb de vraag niet opgesteld. Was blijkbaar geen stage waar ondernemersaspecten aan de orde kwamen.


Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     116 1 47

Ik lees een zeer breed scala aan mogelijke cliënten.

Een deel daarvan zal besprekingen op hun kantoor/bedrijf geen probleem vinden. Een deel van mogelijke cliënten verwacht naar de advocaat toe te gaan. Dan is een echte ontvangst/bespreekruimte nodig. Dit laatste zal waarschijnlijk niet thuis kunnen.

 

De doelgroep is zeer divers, en hebben verschillende vormen van acquisitie.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     8 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Frank v C zei:

Ik lees een zeer breed scala aan mogelijke cliënten.

Een deel daarvan zal besprekingen op hun kantoor/bedrijf geen probleem vinden. Een deel van mogelijke cliënten verwacht naar de advocaat toe te gaan. Dan is een echte ontvangst/bespreekruimte nodig. Dit laatste zal waarschijnlijk niet thuis kunnen.

 

De doelgroep is zeer divers, en hebben verschillende vormen van acquisitie.

 

 

 

Als je vanuit thuis werkt kun je de kosten ook verlagen want geen huur kosten. Misschien is dat wel iets wat interessant is? Ik betaal liever ook wel wat minder voor een advocaat zolang ik maar goed word geholpen. Als het een beetje zou lopen dan zou ik de gehele woonkamer veranderen in een professionele advocatenkantoortje/kamer. Of denk ik nu te simpel? 

 

Het is dat wij in het begin geen hoge kosten willen maken. Want als het niet goed loopt dan heb je tenminste minder verlies dan dat je ten onder gaat met een pand die je huurt waarbij vaak een contract van toepassing is waarin staat dat je minstens 1 jaar (misschien zelfs meer) moet huren voor een redelijke bedrag.. 

aangepast door advokantoortje
Link naar reactie
  • 0
Moderator     1,6k 195

Nou ja, 'goed geholpen worden' is natuurlijk het enige belangrijke wanneer je een advocaat inschakelt. Ik schat zo in dat een goede naam veel meer voor je doet dan een lager uurtarief, en wel of geen (gehuurd) kantoor. 

 

Misschien is het handig om een ondernemingsplan te maken om alles op een rijtje te krijgen? Via google zijn er best wat (gratis) formats te vinden.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     8 0
4 minuten geleden, Richard Theuws zei:

Nou ja, 'goed geholpen worden' is natuurlijk het enige belangrijke wanneer je een advocaat inschakelt. Ik schat zo in dat een goede naam veel meer voor je doet dan een lager uurtarief, en wel of geen (gehuurd) kantoor. 

 

Misschien is het handig om een ondernemingsplan te maken om alles op een rijtje te krijgen? Via google zijn er best wat (gratis) formats te vinden.

 

Een goede naam en een beginnend advocatenkantoortje gaan toch niet samen? Dat is meer iets wat na aantal jaar kan gebeuren als je veel cliënten goed hebt geholpen. Als beginnend kantoortje heb je geen naam. Of je bent een zeer ervaren advocaat met 10-20 jaar ervaring dan kan het wel misschien. 

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,2k 3 120
14 minuten geleden, advokantoortje zei:

Ik betaal liever ook wel wat minder voor een advocaat zolang ik maar goed word geholpen.

 

Bedenk wel dat een aantal van de doelgroepen die je noemt niet met eigen geld betaald.

 

De overheid staat (helaas) niet bekend om haar prijsbewustheid.

 

En indien je iemand met een laag inkomen bij staat, zal je daar een standaard toevoeging voor ontvangen.

Niet een tarief dat je zelf kiest.

Link naar reactie
  • 1
Moderator     1,6k 195
16 minuten geleden, advokantoortje zei:

 

Een goede naam en een beginnend advocatenkantoortje gaan toch niet samen? Dat is meer iets wat na aantal jaar kan gebeuren als je veel cliënten goed hebt geholpen. Als beginnend kantoortje heb je geen naam. Of je bent een zeer ervaren advocaat met 10-20 jaar ervaring dan kan het wel misschien. 

 

Klopt, dus het kan verstandig zijn om nu vast na te denken over waar je over 5-10 jaar wil staan, en hoe je daar gaat komen. Waar ik op doelde is dat er verschillende manieren zijn om voor een advocaat te kiezen, en ik persoonlijk denk dat 'die is goedkoper' daar niet de belangrijkste van is. Werken aan die goede naam lijkt me belangrijker. 

 

Onze 'huisadvocaat' besteed bijvoorbeeld meer dan 12 uur per week aan netwerken; dat is omgerekend een stuk duurder dan een kantoor huren, maar levert wel business op. Het is ook mogelijk om te bloggen (waar bijv. ictrecht heel bekend mee is geworden, al zijn dat juristen en geen advocaten), vragen op social media te beantwoorden, te spreken voor publiek enzovoorts.

 

Kortom; een businessplan maken.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     8 0
26 minuten geleden, Richard Theuws zei:

 

Klopt, dus het kan verstandig zijn om nu vast na te denken over waar je over 5-10 jaar wil staan, en hoe je daar gaat komen. Waar ik op doelde is dat er verschillende manieren zijn om voor een advocaat te kiezen, en ik persoonlijk denk dat 'die is goedkoper' daar niet de belangrijkste van is. Werken aan die goede naam lijkt me belangrijker. 

 

Onze 'huisadvocaat' besteed bijvoorbeeld meer dan 12 uur per week aan netwerken; dat is omgerekend een stuk duurder dan een kantoor huren, maar levert wel business op. Het is ook mogelijk om te bloggen (waar bijv. ictrecht heel bekend mee is geworden, al zijn dat juristen en geen advocaten), vragen op social media te beantwoorden, te spreken voor publiek enzovoorts.

 

Kortom; een businessplan maken.

 

We zijn ook van plan om in het begin te werken bij een advocatenkantoor als medewerker. En ernaast nog dat bedrijf vanuit huis. En als dat bedrijf begint te lopen dan pas 100% ervoor gaan. 

 

En wat bedoel je precies met netwerken? 

Link naar reactie
  • 3
Raad van Advies     4,3k 3 500
(aangepast)
9 uur geleden, Frank v C zei:

 

Belangrijke vraag is echter: wie zijn de beoogde cliënten?

Kan dit vanuit huis, werkt de acquisitie in dat geval?

Belangrijkere vraag: wie is de patroon. Zoals je zegt heeft de Orde best wel wat regels. Starten als advocaat-ondernemer is aan nog meer voorwaarden gebonden. 

 

Los daarvan: voor het bestuursrecht hoef je niet eens advocaat te zijn, omdat in het bestuursrecht geen verplichte procesvertegenwoordiging geldt.

 

Maar ff heel praktisch en misschien wat onaardig: een aspirant-advocaat die in de beperkte regels van de Orde al niet kan vinden aan welke regels voldaan moet worden, hoe kan die ooit zo goed zijn of haar weg in complexe bestuursrechtelijke wetgeving en jurisprudentie vinden dat hij of zij anderen daarover adequaat kan adviseren? 

 

Toen ik een jaar of dertien geleden voor deze stap stond was het voor mij makkelijker uit te vogelen aan welke regels vanuit de Advocatenwet / Orde in moest voldoen, dan het was om bij complexe zaken voor cliënten de kwestie helder te krijgen.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
Legend     1,2k 3 120
10 minuten geleden, StevenK zei:

Los daarvan: voor het bestuursrecht hoef je niet eens advocaat te zijn, omdat in het bestuursrecht geen verplichte procesvertegenwoordiging geldt.

 

Maar goed, is het niet bijzonder praktisch om dat wel te zijn, als ze ook zaken m.b.t. uitkeringen wil doen?

Dit voor het kunnen aanvragen van een toevoeging voor klanten die niets te makken hebben.

Of zijn er ook mogelijkheden om dat als niet-advocaat te doen?

Link naar reactie
  • 0
Legend     11,3k 470

Waarom werkt en organiseert jouw vrouw niet als zelfstandig advocate en wat zou jouw inbreng als vraagsteller dan moeten zijn? Misschien heb je slechts minderwaarde in deze? Zo komt het in ieder geval voorlopig op mij over.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Junior     8 0
(aangepast)
3 uur geleden, StevenK zei:

Los daarvan: voor het bestuursrecht hoef je niet eens advocaat te zijn, omdat in het bestuursrecht geen verplichte procesvertegenwoordiging geldt.

 

 

Als je het zo bekijkt kunnen we ook stellen dat voor strafrechtelijke rechtszaken en onder andere arbeidsrechtszaken , huurrechtszaken geen advocaat voor hoeft te zijn. 

 

Het is in het algemeen zo dat mensen zo goed als altijd een advocaat inschakelen die er verstand van heeft. Zelfs de overheid schakelt bestuursrecht advocaten in. Dat doen ze niet zomaar. Bestuursrecht is ook zeer complex , een gemiddelde persoon weet meestal hier zo goed als niets vanaf. Want nu klinkt het wel alsof je beter geen bestuursrecht advocaat kan zijn. Ze had eerst HBO rechten afgerond en heel weinig mensen hadden interesse in bestuursrecht. Ze vonden het te ''droog''. Ze was zelfs enigste van haar klas toen die bestuursrecht wou doen als specialisme tijdens haar master. Veel mensen vinden strafrecht leuker.  

 

Buiten dit alles om , onderzoek ik zelf even hoe en wat. Beetje rondspeuren zegmaar. Zij is zelf nog te druk bezig met haar studie die zij bijna afgerond heeft.

aangepast door advokantoortje
Link naar reactie
  • 0
Super Senior     215 28

als ik een bestuursrechtadvocaat nodig heb dan rijd ik wel naar een kantoor toe welke 40 uur in de week bereikbaar is, dan een stoffig kamertje lekker goedkoop enkel bereikbaar op gepaste tijden...   misschien eens bedenken dat wat je klanten van je huisvesting gaan vinden.


www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Moderator     8,9k 9 866
(aangepast)

Op het gevaar af dat ik weer eens op mijn stokpaardje spring, toch maar even mijn twee centen:

Waarom nu - als intermediair - namens en voor jouw vriendin en haar toekomstplannen vragen op dit forum stellen die in principe alleen maar te maken schijnen te hebben met hoe jij graag op basis van haar t.z.t. afgeronde studie een onderneminkje wil opzetten? Iemand die straks de rechtenstudie, alsmede de opleiding tot advocaat heeft afgerond, moet daar t.z.t. toch zelf mans genoeg voor zijn, zou je denken? Ik refereer hiermee mede aan de reactie van advocaat StevenK: 'een aspirant-advocaat die in de beperkte regels van de Orde al niet kan vinden aan welke regels voldaan moet worden, hoe kan die ooit zo goed zijn of haar weg in complexe bestuursrechtelijke wetgeving en jurisprudentie vinden dat hij of zij anderen daarover adequaat kan adviseren?'

 

Als partner en leek zou je niet eens moeten willen en proberen om daarin te adviseren. 

 

Als zij haar opleiding succesvol heeft afgerond,  komt e.e.a. wel aan de orde... en vanuit haarzelf, zou ik adviseren.

 

 

aangepast door Hans van den Bergh

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 1
Moderator+     7,4k 26 1347

Feitelijk kunnen we je alleen verder helpen dan met wat links.

Kantoorhandboek orde van advocaten is al genoemd evenals handboek ondernemen van de belastingdienst.

 

3e informatiebron is het ondernemersplein met branchespecifieke stappenplannen en informatie.

https://ondernemersplein.kvk.nl/branche-informatie/advies-en-consultancy/

Daar zijn ook links naar eerder genoemde bronnen te vinden

 

Dan nog met betrekking tot kantoor aan huis.. je kunt niet zomaar je huiskamer omtoveren tot kantoor de meeste verhuurders leggen beperkingen op in gebruik vam een woning en ook kan het nodig zijn toestemming te hebben van de gemeente, al verschillen de regels per gemeente nogal, maar even googlen naar kantoor aan huis + gemeente en je moet snel helderheid hebben.

 

Al met al lijkt me dat meer dan genoeg info om je te kunnen inlezen wat bij een onderneming komt kijken.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     8,9k 9 866
16 minuten geleden, TwaBla zei:

Ze is mans genoeg om zelf vragen te stellen.

Eens,  dat is precies het 'stokpaardje' waar ik het over had...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.