• 0

Verdienmodel cadeaubon

Gast Entrepreneur

Hallo,

 

Er zijn in Nederland een groot aantal verschillende soorten cadeaubonnen beschikbaar, zoals de hotelbon en de bioscoopbon.

 

Heeft iemand enig idee hoe het verdienmodel voor dergelijke bonnen eruit ziet? Krijgt de verstrekker van de bon bijvoorbeeld een percentage van het bedrag?

 

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik speek niet uit ervaring, maar een beetje logisch redeneren brengt me tot de conclusie dat dat inderdaad het geval zal zijn, al zal het geen hoog percentage zijn.

 

Bekijk het zo - een bon betekent gegarandeerde omzet, terwijl er altijd een reeele kans is dat de bon niet ingeleverd wordt. Dan heb je dus inkomsten zonder de bijbehorende dienst te hoeven leveren, en kun je best een percentage afstaan aan degene die de bon voor je verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Commissie over hotelboekingen liggen gemiddeld rond de 15% (voor onbekendere sites) en lopen op tot een percentage van circa 25% waarbij vaak nog een jaarlijkse fee bijkomt (1000 tot 2000 euro). Bij andere verdienmodellen zal het percentage veel lager liggen denk ik.

 

Sommige succesvolle bonnen, werken met een verdienmodel waarbij er in het begin bijna geen kosten voor de bedrijven (bijv. hotels en restaurants) zijn aan de bonnen. Als de bonnen goed beginnen te lopen en het bedrijf er veel klanten door binnen krijgt, verhogen ze de kosten voor de bedrijven die eraan mee doen gigantisch.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben lid bij verschillende affiliate programmas waar ze dergelijke bonnen als campagnes hebben

Als ik zo'n bon verkoop aan iemand via een website van me, dan krijg ik daar inderdaad een x bedrag voor....

 

Voor eventuele adressen van die bedrijven, stuur ff een prive berichtje...

Link naar reactie
  • 0

Commissie over hotelboekingen liggen gemiddeld rond de 15% (voor onbekendere sites) en lopen op tot een percentage van circa 25% waarbij vaak nog een jaarlijkse fee bijkomt (1000 tot 2000 euro). Bij andere verdienmodellen zal het percentage veel lager liggen denk ik.

 

Dat kan inderdaad flink oplopen bij hotels. Ik heb in azie regelmatig gezien dat de 'special internet rate' (klinkt als goedkoper) via zo'n website zeker 20% hoger was dan de 'normal rate' aan de balie - en dan nog afgezien van afdingen bij langer verblijf etc. ;)

 

Qua cadeaubonnen: Ik denk dat het ongeveer zo werkt, althans voor bonnen die je bij meerdere winkels/etc kunt gebruiken:

 

Degene die een bon van 100 euro verkoopt aan de consument, koopt deze in bij de bonnenclub voor zeg 95 euro. De acceptant van de bon bewaard deze, en krijgt er gewoon 100 euro voor terug. De bonnenclub verdient eraan als >5% van die bonnen zoekraakt, overdatum gaat of hoe dan ook niet ingeleverd wordt.

 

Een bijkomend voordeel voor de bonnenclub is rendement op het geld: alle uitstaande bonnen liggen cash in de kas, die kunnen dus geinvesteerd worden of op zn minst rente opleveren. Opbrengst hiervan is afh van tijd tussen verkoop en besteding van zo'n bon.

 

Het lijkt me logisch dat de bon voor de acceptant geen nadeel mag meebrengen, aangezien je als bonnenclub wilt dat je bon op zoveel mogelijk plaatsen geaccepteerd zal worden. Wellicht vormen zeer bekende bonnen (VVV ofzo) hier een uitzondering op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.