• 0

Direct inschrijven als zzp of wachten op nieuw jaar?

Hallo,

 

Ik ben nu in loondienst en wil vanaf januari aanstaande als zzp verder in de dienstverlening.  Als ik in januari begin, dan krijg ik het nieuwe btw-nummer en dan is mijn administratie eenvoudiger omdat ik op een nieuw kalenderjaar begin. Als ik in december of nu al begin met inschrijven in het handelsregister, dan moet ik voor 1 a 2 maanden de gehele administratie opzetten en alles regelen. Daarentegen kom ik misschien in tijdnood als ik eind december mij met startdatum 1 januari inschrijf. Dan heb ik een week om alles op te zetten en dan heb ik vrijwel geen kans om in januari een opdracht binnen te halen.

 

Ik worstel al een tijdje met dit dilemma. Ik neig ernaar om mij toch maar nu in te schrijven. Dan heb ik 2 maanden de tijd om mijn administratie op te zetten, verzekeringen te regelen, dingen te kopen en een opdracht te scoren. Dan moet ik wel voor 2 maanden mij verantwoorden bij de belastingdienst. De opstartkosten zullen wel meevallen. Dat speelt gelukkig vrijwel geen rol. Ik wil het liefst een zo snel mogelijke overgang van loondienst naar zzp zonder maandenlang zonder klus te zitten.

 

Wat is wijsheid, nu inschrijven of op 1 januari starten? Hartelijk dank voor jullie inzicht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom,

Je bent nu in loondienst, blijf je dat ook in 2020, of deels.

Waarom zulke deadline met de administratie, als je je nu inschrijft, moet je eind januari de BTW aangifte hebben gedaan.

Schrijf je je begin januari in, dan geldt eind april voor de BTW aangifte.

Het nieuwe btw-nummer is mij al meegedeeld, dat zal het probleem niet zijn.
Verzekeringen kun je al afsluiten, als je weet waar en bij wie.

En opdrachtgevers kun je nu ook zoeken, je mag denk ik, en in loondienst en als ZZP' er.

Prioriteiten stellen, ik zie nog geen tijdnood.

Heb je een ondernemersplan?

aangepast door RiVe
witruimte wegggehaald
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reply,  RiVe. Ik heb een verbeeld van een ondernemersplan klaar staan. Ik zal als consultant gaan werken. Ik ga mijn baan opzeggen en dan volledig als zzp verder.

Ik heb het opgezocht, maar kan niet echt een antwoord vinden op onderstaande situatie:

Als ik mij nu inschrijf en dan aanloopkosten maak en dus voor 1 a 2 maanden btw betaal, maar 0 euro omzet en ook niet het urencriterium haal, moet ik deze btw-bedragen aangeven in de btw-aangifte van dit laatste kwartaal (als ik in januari de btw-aangifte doe)?

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, comboi zei:

Als ik mij nu inschrijf en dan aanloopkosten maak en dus voor 1 a 2 maanden btw betaal, maar 0 euro omzet en ook niet het urencriterium haal, moet ik deze btw-bedragen aangeven in de btw-aangifte van dit laatste kwartaal (als ik in januari de btw-aangifte doe)?


Ja.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je kunt je nu gewoon inschrijven. Als je niets doet met die inschrijving hoef je alleen maar 1 keer 'niets aan te geven' in te vullen op je btw aangifte eind januari. Dat is 2 minuten werk. 

 

Doe je echter wel iets, dan moet je even kijken wat het met je inkomstenbelasting doet: als je dit jaar nog kosten maakt maar geen omzet maak je verlies. Dat kan je dan aangeven over 2019 als verlies 'uit overige activiteiten' gezien je dit jaar voor de IB sowieso geen ondernemer bent. 

 

Ik neem aan dat je in 2020 wel IB ondernemer zult zijn gezien je je diensverband opzegt. Fiscaal kan het gunstig zijn om de kosten in 2019 of juist 2020 te maken (voor zover het geen dingen zijn die je moet aftrekken over meerdere jaren). Wat gunstig is hangt af van je persoonlijke situatie, maar als 2020 je opstartjaar is is de kans groot dat dat niet het meest winstgevende jaar zal zijn. 

Link naar reactie
  • 0

Zeer bedankt voor de informatie, RiVe en Benm. 31 december 2019 wordt inderdaad mijn laatste dag in loondienst. Vanaf 1 januari 2020 zal ik uitsluitend als zzp'er werken, fulltime. Ik wil de relatief kleine uitgaven in dit jaar maken om alvast dingen geregeld te hebben zoals mijn administratie, zakelijke rekening, verzekeringen en vooral zodat ik nu alvast intakes kan doen bij klanten om volgend jaar meteen te starten. Vanaf 1 januari 2020 doe ik de grote uitgaven zodat ik die willekeurig kan afschrijven en de KIA-regeling erop kan toepassen.

 

Ik ga mij nu inschrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.