• 0

Marktonderzoek hoe pakken jullie dat aan?

Hallo allemaal,

 

ik ben momenteel startende als freelancer in de ict.

Daarnaast wil ik producten gaan ontwikkelen mede op basis van bestaande technologie en deze in de markt gaan zetten.

Mijn vraag is als volgt, ik heb een aantal ideeen waarvan ik denk dat hier een markt voor is, echter weet ik dat niet geheel zeker.

 

Vooral van belang is, zijn klanten ook bereid te betalen, wat is de behoefte, wat willen ze wel en wat niet.

Wat zijn jullie methodes om op een vrij eenvoudige wijze (mocht die er zijn) een beeld te krijgen?

 

Het product zal in de asp sfeer op het gebied van tijdelijk project ruimte liggen, dus een online soort van portal die te huren is voor de duur van een project om eenvoudig informatie te delen.

 

Ik ben benieuwd hoe jullie marktonderzoek uitvoeren, aangezien ik startende ben, heb ik helaas niet het geld om een professioneel onderzoek uit te voeren.

 

groetjes martijn

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Martinoz,

 

Globaal gezien kun je drie soorten onderzoeken onderscheiden:

 

1. Deskresearch/bureauonderzoek

2. Fieldresearch/veldonderzoek: kwalitatief onderzoek

3. Fieldresearch/veldonderzoek: kwantitatief onderzoek

 

De eerste vorm van onderzoek is meestal de makkelijkste en goedkoopste. Hierbij ga je op zoek naar reeds verzamelde informatie die is opgeslagen in bijvoorbeeld boeken of ergens op internet. Bij vrijwel alle onderzoeken is het een goed idee om vantevoren op deze manier te gaan zoeken naar informatie. Vaak vind je echter niet de informatie die je nodig hebt, waardoor je zelf onderzoek zult moeten doen.

 

Bij de andere vormen van onderzoek ga je zelf informatie verzamelen, waarbij je geen gebruik maakt van al verzamelde informatie, maar waarbij je mensen schriftelijk of mondeling gaat ondervragen of gaat observeren.

 

Bij kwantitatief onderzoek gaat het om onderzoek, waarbij je gegevens verzamelt die je kunt analyseren en welke je generaliseert gebaseerd op cijfermatige gegevens. Bij dit type onderzoek gaat het vaak om vragen waarbij vaak woorden in voor komen als "hoeveel" en "in welke mate". Als je bijvoorbeeld wilt weten in welke mate er behoefte is aan een bepaalde dienst, dan zou je dit kunnen doen door dmv een vragenlijst een bepaald gedeelte van je mogelijke klanten te ondervragen.

 

Bij de tweede vorm van veldonderzoek, namelijk kwalitatief onderzoek, gaat het met name om achter de beweegredenen, houding en 't gedrag van de ondervraagden te komen. Wil je weten wat de mogelijke klanten nou eigenlijk precies willen, dan is dit type onderzoek vaak van belang.

 

Als ik je vraag lees, dan denk ik dat het belangrijk is om eerst met bureauonderzoek te starten. Misschien is er al informatie beschikbaar die je zou kunnen gebruiken. Waarschijnlijk kun je echter niet genoeg informatie vinden die je kunt gebruiken en dan zou je kunnen overgaan op veldonderzoek. Het lijkt me, als ik je vraag zo lees, het beste als je start met kwalitatief onderzoek. Zo kun je achterhalen waar mogelijke klanten precies behoefte aan hebben en waaraan niet. Dit onderzoek kun je denk ik het beste zelf uitvoeren, want zo krijg je meer inzicht in de markt. Het is relatief makkelijk om uit te voeren (maak een checklist, benader mensen, ondervraag ze en evalueer de resultaten), maar het kost wel wat tijd.

 

Na dit kwalitatief onderzoek zou je dan kunnen overgaan op kwantitatief onderzoek. Naar aanleiding van de uitkomsten van de gesprekken, zou je een vragenlijst kunnen maken en deze schriftelijk of mondeling kunnen laten beantwoorden door een steekproef getrokken uit je totaal aantal mogelijke klanten. Deze kun je dan cijfermatig analyseren, waardoor je conclusies kunt trekken over onder andere de mate waarin er behoefte is in jouw producten. Het nadeel van dit onderzoek is dat het vrij complex is en veel tijd kost. Aangezien het vrij complex is, zul je behoorlijk veel tijd moeten besteden om je in te lezen in allerlei theoretische boeken over onderzoek. Dit is saai en je zult zien dat je in de praktijk toch nog behoorlijk wat fouten maakt. Beter is om dit onderzoek uit te besteden. Je zei al dat je hier geen geld voor had, dus dat wordt erg moeilijk. Natuurlijk zou je het onderzoek altijd kunnen laten uitvoeren door studenten (als project of als stage), maar ook dit kost je wat geld. Daarnaast hebben studenten nauwelijks ervaring in onderzoek doen, in tegenstelling tot professionele onderzoeksbureau's.

 

Groeten,

Hans S

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op Hans S.

 

Zoals Hans al aangaf is, naast deskresearch, kwalitatief onderzoek 1 van je beste opties. Belangrijk hierbij is dat je de juiste mensen interviewd. (ja natuurlijk) Wat ik bedoel is dat je zowel mensen waarvan je verwacht dat ze behoefte hebben aan jouw ideeen, als mensen waarvan je niet zeker weet of denkt dat ze geen behoefte hebben aan je idee/product/dienst interviewd.

 

Om een enigzins representatief onderzoek uit te voeren is het belangrijk dat je respondenten (de mensen die je interviewt) op een gegeven moment in herhaling vallen (niet de mensen individueel, maar dus binnen de groepen: geinteresseerd, niet geinsteresseerd, misschien geinteresseerd). Door die overlapping kun je stellen dat wat ze zeggen enigzins op waarheid voor de hele groep is gebaseerd. Overigens is het ook belangrijk om in je onderzoek te kijken naar beslissers en gebruikers. Het kan goed zijn dat (bijvoorbeeld) de it-man het nut van jouw idee ziet, maar de manager van de ict afdeling alleen maar kijkt naar kosten en besparingen en jouw product dus helemaal niet interessant vindt.

 

Wat betreft interviewen: Je bent al snel een uur per gesprek kwijt, om voor jezelf efficient bezig te zijn is het belangrijk dat je weet wat je wilt weten, kortom, probeer oeverloos gelul te voorkomen. Je wilt nu eenmaal niet dat je respondent verhalen verteld waar je niks mee kan, en zich dan realiseert dat hij/zij eigenlijk nog andere dingen te doen heeft. (kortom de deur voor jou)

Zorg er ook voor dat de respondent weet wat jij wil weten, stuur eventueel jouw topics vooraf aan het interview. Dan kan die persoon zich voorbereiden op jouw vragen. (en neemt het gesprek misschien minder tijd in beslag)

 

Ter info: ben zelf halverwege mijn afstudeertraject HBO Communicatie, en dit zijn dingen die ik in die tijd heb opgepikt. Ik hoop dat je er je voordeel mee kan doen.

 

Leontine Schalk

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hai, het is na alle goede reacties hierboven ook wel goed om eens te kijken naar de FAQ van Marketing & Commercie : https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=7038

 

Zoek eens naar de posts van Mira, zij heeft een zeer hoog kwaliteitsgehalte van posts over marktonderzoek.

 

Zie bijv haar post hier : Wat kost Marktonderzoek ? :

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=5870 (De post van Mira)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.