• 0

Dividenduitkering alleen bij winst mogelijk

Als DGA van een Beheer BV wil ik mijzelf een dividenduitkering geven, hoewel de BV in 2018 een beperkt verlies heeft geleden.

Het lopende jaar 2019 zorgt overigens wel weer voor winst.

In de BV zit genoeg eigen vermogen (enige € tonnen), ik kan hier met gemak een dividenduitkering van € 15.000,- van betalen zonder dat een schuldeiser in gevaar zou kunnen komen.

Mijn vraag: mag je alleen dividend uitkeren uit een winstjaar?

Andere vraag: Kan een dividenduitkering alleen betrekking hebben op een afgesloten boekjaar, of kan ik nu, eind 2019, ook een dividenduitkering aan mezelf doen ten laste van het lopende boekjaar 2019? 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Quote

Kan een dividenduitkering alleen betrekking hebben op een afgesloten boekjaar, of kan ik nu, eind 2019, ook een dividenduitkering aan mezelf doen ten laste van het lopende boekjaar 2019? 

 

Als de statuten dit toestaan kun je een dividend uitkering doen gedurende het lopende boekjaar, dat heet dan interim dividend.

 

  • Je moet aan de voorwaarden voldoen dat de bv aan haar verplichtingen kan blijven voldoen (balanstest),  enkele tonnen eigen vermogen zegt natuurlijk niks als dat vast zit in ijzeren voorraad of bijvoorbeeld vastgoed, maak dus een liquiditeit prognose.
  • dat de minimale reserves (volgens de statuten) worden gehandhaaft, 
  • dat het eigen vermogen na de dividend uitkering niet lager wordt dan het gestorte en opgevraagde aandelenkapitaal + de reserves uit het vorige punt.
  • Zorg voor een besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.