• 0

Auto vanuit prive, holding of werk bv..?

Beste HL,

 

Wellicht kan iemand mij met de volgende vraag helpen.

Ik ga binnenkort een werk bv oprichten met meerdere deelnemers. Zelf heb ik 22 procent van de aandelen. Daarboven zal ik een holding BV oprichten van waaruit ik een management vergoeding kan versturen.

 

In de werk bv zijn geen werknemer actief. Enkel 2 personen die een management fee ( waaronder dus ik) zullen declareren.

 

Voor ons beide dienen 2 auto's te komen. Nu kom ik hiermee in de knoop en wel om de volgende reden. Allereerst geeft onze boekhouder aan dat het niet mogelijk is om 2 auto's vanuit de werk bv te leasen simpelweg omdat er geen verloning ( geen werknemers) in de bv actief zijn. De auto dient daarom, volgens hem, vanuit de eigen holding geleased te worden. deze kosten kunnen we vervolgens doorberekenen aan de werk bv.

Nu ben ik mij ervan bewust dat het een risico kan zijn om de auto in de holding te leasen ivm aansprakelijkheid. mocht het onverhoopt fout gaan dan kunnen ze een beroep doen op de aandelen neem ik aan ( er zit wel een STAK tussen, wellicht dat dit een bepaalde zekerheid biedt daarvoor?).

 

Mijn idee is eigenlijk om gewoon in prive een auto aan te schaffen/leasen en de door te berekenen aan voor het gebruik ik de werk BV.  Ik vraag me echter af of dit mag. Mag je als DGA een prive auto gebruiken voor werkzaamheden in een werk BV, met daartussen nog eens een holding? Of dient de auto dan per definitie in de holding te komen..?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, Tryout24 zei:

De auto dient daarom, volgens hem, vanuit de eigen holding geleased te worden. deze kosten kunnen we vervolgens doorberekenen aan de werk bv.

Is niet verplicht. Dat er geen personeel in de werkmij zit is niet relevant. Bijtelling kan gewoon verloond worden in ieders holding, werkmij kan de auto's gewoon leasen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

off topic:  

24 minuten geleden, Tryout24 zei:

Zelf heb ik 22 procent van de aandelen.

 

Is er dan al rekening gehouden met de Sociale verzekeringsplicht voor jou? (te betalen door de werkmij: dus ondanks dat de werkmij geen werknemers in dienst heeft, moet er voor jou wel een aangifte loonheffing (alleen de premies werknemersverzekeringen) gedaan worden. 

 

24 minuten geleden, Tryout24 zei:

er zit wel een STAK tussen,

Oeh, dan ben je  mogelijk zelfs helemaal geen DGA, maar  werknemer. Je hebt geen aanmerkelijk belang in een BV namelijk. Is/was dat de bedoeling? 

Edit: met juiste type certificaten ben je wel DGA

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Oeh, dan ben je  mogelijk zelfs helemaal geen DGA, maar  werknemer. Je hebt geen aanmerkelijk belang in een BV namelijk. Is/was dat de bedoeling? 

Edit: met juiste type certificaten ben je wel DGA

 

Niet direct.  De situatie is als volgt: ik zal samen met mijn compagnon de werk bv oprichten. vervolgens geven wij de aandelen aan het STAK. reden hiervoor is het feit dat er 3 aandeelhouders participeren en investeren die anoniem willen blijven. Ter faveure van hen vind/vond ik deze constructie prima te meer omdat mij is aangegeven dat dit fiscaal en juridisch niet direct veel uit maakt voor ons. Wel dienen wij de rechten, zo begreep ik het, in de overeenkomsten van de STAK vast te leggen.

 

Voor wat betreft de auto zit ik met name met de vraag wat nu de meest gunstige regeling is. Zowel financieel als qua aansprakelijkheid. Als ik het nu zo lees doe ik er toch goed aan om de auto's gewoon in de werk bv te zetten..

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Tryout24 zei:

reden hiervoor is het feit dat er 3 aandeelhouders participeren en investeren die anoniem willen blijven.

 

Helder,  en zolang ze geen belang van 25% of meer hebben blijven ze ook redelijk anoniem, want geen verplichting/melding registratie in het UBO-register 

 

Je kunt je wel afvragen wat het extra nut van deze STAK is: als je niet als bestuurder staat ingeschreven bij de KvK ben je als aandeelhouder ook erg anoniem namelijk...het aandeelhoudersregister is immers niet openbaar. 

 

13 minuten geleden, Tryout24 zei:

Voor wat betreft de auto zit ik met name met de vraag wat nu de meest gunstige regeling is. Zowel financieel als qua aansprakelijkheid. Als ik het nu zo lees doe ik er toch goed aan om de auto's gewoon in de werk bv te zetten..

Zolang je afspraken maakt over de leasekosten (en evt verrekening daarvan met managementfee) is daar niets mis mee. Problemen ontstaan pas als de ene een zuinige youngtimer of een goedkope leasewagen rijdt en de ander een hele dure patserbak en je géén afspraken hebt gemaakt over verrekening.

 

Idem voor verrekening van de premies sociale verzekeringen voor de verplicht sociaal verzekerde DGA met de managementfee overigens, want die zijn afhankelijk van het salaris dat je jezelf verloont in de Holding. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

Dank voor de verduidelijking. Aandelen blijven idd onder de 25%.

 

Bedoel je met niets mis om hem wel in de werk bv te stoppen? Of bedoel je dat het dan net zo goed vanuit de holding kan? voor mij is het in de basis om het even ik wil echter natuurlijk risico's beperken daar waar mogelijk.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Tryout24 zei:

Bedoel je met niets mis om hem wel in de werk bv te stoppen?

Yep 

 

8 minuten geleden, Tryout24 zei:

ik wil echter natuurlijk risico's beperken daar waar mogelijk.

 

Het is een keuze:  qua aansprakelijkheid is in de werkmij veiliger (zolang je geen verplichtingen aangaat waarvan je wist of had moeten weten dat je ze niet kon nakomen uiteraard...), qua flexibiliteit en voorkomen onderlinge scheve gezichten is het handiger om persoonlijke voorkeuren (zoals mobiliteit) in de persoonlijke holding te regelen. Maar contracten in werkmij met goede afspraken over verrekening kosten met managementfee is een goede gulden middenweg. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.