• 0

korting WW en gehanteerde dagloon na einde starterperiode

(aangepast)

Goedemorgen,

 

De afgelopen maanden heb ik van het UWV mogen  besteden aan het opzetten van een eigen bedrijf. Dit was een mooie periode waar ik veel energie van heb gekregen. Het is me echter nog niet gelukt om hier een succesvolle onderneming van te maken. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de (on)bekendheid van de diensten die ik aanbied. 

 

Vanuit het UWV krijg ik nu de vraag wat ik wil gaan doen.  Stoppen of doorgaan en hoe. Mijn voorkeur heeft het om een vaste baan te zoeken met een vast inkomen. Daarnaast wil ik de onderneming (een BV)  in de lucht te houden en de tijd die  ik eraan besteed opgeven bij het UWV.  Dit is heel weinig op dit moment (boekhouding en website bijhouden): paar uur per maand dus. Als ik die vaste baan heb gevonden heb ik er een mooie hobby bij.  Als de hobby  uit de hand loopt, kan ik fulltime in de onderneming. Dit moet ik sowieso binnen drie jaar doen omdat dan een andere fiscale regeling rondom DGA salaris  niet meer geldt

 

Omdat mijn salaris voordat ik werkloos werd vrij hoog was, is bij het berekenen van mijn WW uitkering een maximum dagloon gehanteerd. Ik vroeg me af welk dagloon wordt gehanteerd bij het berekenen van het fictieve loon als ik straks mijn uren opgeef bij het UWV: mijn oude dagloon of het maximale dagloon. 

 

Ik heb de vraag voorgelegd bij de live-chat van UWV en kreeg vrij snel het antwoord dat het maximale dagloon wordt gehanteerd. Toen ik vroeg om een linkje naar de bron van die informatie, werd het anders (nergens te vinden).

 

Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee?

 

groet

Johannes

 

aangepast door JohannesHW
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste JohannesHW, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel 

 

20 minuten geleden, HesselW zei:

Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee?

 

Ja. Het antwoord van UWV is correct. Het staat in de Werkloosheidswet  (artikelen 15 t/m 52 "uitkering bij werkloosheid" ) en hier op de site van het UWV zelf

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi JohannesHW, ik kan het antwoord van Norbert bevestigen met dat het fictieve inkomen wordt berekend aan de hand van jouw écht verdiende gemiddelde salaris van jouw vorige werkgever(s) waarop jouw WW-dagloon is gebaseerd, als je doorgaat als zelfstandige na de startperiode.

In jouw bericht, wat ons antwoord zou zijn geweest;
 

4 uur geleden, HesselW zei:

Ik heb de vraag voorgelegd bij de live-chat van UWV en kreeg vrij snel het antwoord dat het maximale dagloon wordt gehanteerd.


wil ik wel een mogelijk misverstand (van jouw of onze kant) uit de weg ruimen:

Er is een verschil tussen de termen 'maximum dagloon' en 'ongemaximeerd dagloon'. 
- Maximum dagloon is het maximale bedrag per dag waarmee de maandelijkse WW-betaling wordt berekend (in 2019 €216,90).
- Ongemaximeerd dagloon is het bedrag wat je gemiddeld per dag hebt verdiend in ongeveer een jaar vóór de werkloosheid begon.

Heb je een hoger (ongemaximeerd) WW-dagloon dan het maximum dagloon? Dan wordt voor de berekening van het fictieve inkomen dit ongemaximeerde dagloon aangehouden. Daardoor wordt het bedrag dat we verrekenen met de WW-uitkering naar evenredigheid verlaagd.

Ik wil wel mijn excuses aanbieden in het geval wij via de Live-chat daadwerkelijk een verkeerd antwoord hebben gegeven. 

Je kunt altijd een bericht sturen achter DigiD op Mijn UWV. Mijn collega's hebben dan jouw persoonlijke gegevens, wat we bij de Live-chat (nog) niet hebben.

Met vriendelijke groet,
Marthijn
UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marthijn,

 

Dank voor je uitgebreide antwoord. Het verschil tussen mijn dagloon en het maximum dagloon is me duidelijk. Tijdens de Live-chat werd echter heel duidelijk aangegeven dat de verrekening met het maximum dagloon zou plaatsvinden. Dit is dus niet zo. Dooie mus. Helder. 

 

Dat neemt niet weg dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met: 

 

Quote

 Daardoor wordt het bedrag dat we verrekenen met de WW-uitkering naar evenredigheid verlaagd.

 

Door het oude dagloon te gebruiken wordt er toch juist niet naar evenredigheid verlaagt. Het WW loon wordt bepaald op basis van een gemaximeerd dagloon. De verlaging op basis van het oude dagloon (wat aanzienlijk hoger ligt). Dat lijkt me onevenredig. Ik ben  nu startend ondernemer en nog lang niet in staat om per uur hetzelfde te verdienen als wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg in loondienst. 

 

Jij hebt die wetten niet geschreven maar heb je enig idee wat de ratio is achter deze manier van rekenen?

 

 

 

groet

Hessel

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hessel,

 

De evenredigheid bij de verrekening van je inkomsten als zelfstandige roept vragen bij je op.

 

Met 'evenredigheid' wordt bedoeld dat wij er bij het verrekenen van je inkomsten -tot op zekere hoogte- wel rekening houden met je werkelijke dagloon:

Je inkomsten uit werk (fictieve inkomen) x het maximum dagloon / je werkelijke dagloon.

Goede vraag wat de ratio achter deze manier van berekenen is. Voor meer achtergrondinformatie zou je contact kunnen opnemen met het Ministerie van SZW.

 

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Beste Nelleke,

 

Ik zit al een tijdje te kauwen op je formule hierboven:

 

(fictieve inkomen) x het maximum dagloon / je werkelijke dagloon.

 

Ik kom er niet echt uit. Kan je me helpen met een voorbeeld? Stel ik werk 4 uur per maand aan een onderneming. Mijn werkelijke dagloon was 400 euro en het maximaal dagloon dat het UWV hanteert voor mijn WW uitkering is 200 euro (gemakshalve afgerond). Wat is dan het fictieve loon dat het UWV in mindering brengt?

 

groet

Johannes

Link naar reactie
  • 0

Beste Johannes,

 

Goed dat je vraagt om opheldering over de formule van hoe wij jouw gewerkte uren als ondernemer verrekenen met jouw WW-uitkering, nadat je de startperiode hebt doorlopen.

 

Aan de hand van de door jou geschetste situatie, geef ik je graag antwoord op de vraag hoe wij jouw fictieve inkomen berekenen. Eerst berekenen we jouw gemiddelde uurloon aan de hand van jouw ongemaximeerde dagloon. Hierbij is het ook belangrijk om vast te stellen hoeveel dagen en hoeveel uren je in de week in loondienst werkte. Ik ga er hierbij gemakshalve even vanuit dat je 40 uur per week werkte over 5 dagen en je daar 2000 euro per week mee verdiende.

 

Jouw gemiddelde uurloon is dan 400/8= 50 euro per uur. Werk je 4 uur als zelfstandige per maand, dan is jouw fictieve inkomen in deze situatie 200 euro.

 

Vanwege de complexiteit van de berekening welk effect jouw fictieve inkomen heeft op jouw WW-uitkering verwijs ik je graag naar jouw uitkeringsdeskundige. De kans op fouten bij het maken van deze berekening is gewoonweg te groot.

 

Jouw uitkeringsdeskundige kan je bereiken via een bericht op Mijn UWV.

 

Met vriendelijke groet,

Wieger
UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.