• 0

Uren bijhouden winkel

Goedemiddag,

 

Sinds maart 2018 run ik een import business met eigen winkel, tot op heden heb ik geen uren bijgehouden, afgelopen jaar had ik ook nog geen winst, dus dat maakte toen niet uit. 

Ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen dat er meer dan 1225 uur per jaar in zit.

 

Tijdens de inkoopreizen naar India, gemiddeld 2 per jaar, ongeveer 4 weken, werk ik 7 dagen per week minimaal 10 uur per dag. Dan zit je al minimaal op 580 uur. De winkel is 5 dagen per week, 6 uur per dag geopend, met aftrek van de tijd die ik in India zit blijven er dan nog 10 maanden over dat ik daar zelf sta, a 1320 uur. Ik kan de keren dat ik tot 4 uur s'nachts heb doorgewerkt aan verschillende aspecten, zoals e boekhouding, webshop, marketing etc niet meer bijhouden.  Ook op mijn "vrije" dagen, maandag en dinsdag, als de winkel gesloten is, ben ik altijd wel een paar uur aan het werk.

 

Die 1225 uur kom ik dus zeker ruim overheen, maar jullie zullen ook begrijpen dat werk en prive door elkaar lopen, bij het thuis werken tussendoor andere dingen doen etc. Ik vind het echt onbegonnen werk om elke taak te gaan specificeren en precies per taak de uren bij te gaan houden, dat slaat nergens op.

 

Gaat de belastingdienst akkoord met een standaard registratie per week van de uren tijdens de openingstijden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nou je weet maar nooit.. ik zou voor de zekerheid een Go pro camera kopen en die altijd aanzetten als je aan het werk ben, de beelden 7 jaar bewaren.. dan kun werkelijk tot op de minuut aantonen wat je hebt gedaan als ondernemer.

 

:flushed-face:WTF  Roel ben je serieus? 

Nee natuurlijk niet!

 

De urennorm is er omdat men ergens een objectieve grens moet hebben tussen wel fiscaal voordeel of niet. 1225 uur is ca 25 uur per week, elke fulltime ondernemer, zeker met een winkel gaat daar fluitend overheen, waarschijnlijk ergens in mei van een jaar ofzo..

Gelukkig gebruikt ook de belastingdienst zijn gezond verstand. En snappen zij ook gewoon dat als jou winkel 50+ uur per week open is en je hebt weinig personeelskosten dat jij daar dan zelf staat.. vul dat nog aan met wat indirect bewijs zoals parkeerkaartjes of reishistorie ov chip, of desnoods logboek van je alarm installatie waar in staat hoe laat het alarm eraf gaat en hoe laat er weer op..

 

De urennorm en het bewijzen daarvan is vooral problematisch voor parttime ondernemers en dan vooral nog voor dienstverleners die alleen uren verkopen voor hen is het belangrijk goed en gedegen urenregistratie bij te houden van alle taken.

Als fulltime winkelier moet het geen enkel probleem zijn voldoende ondernemersuren aan te tonen zonder elk uurtje administratie en website content beheer te registreren.

 

Het kan (mede voor je eigen inzicht) wel nuttig zijn dat één a twee keer per jaar een maandje wel bij te houden, ook om te kunnen inzien hoeveel tijd je waaraan besteed en of dat niet efficienter moet of kan.. Dit soort meet periodes zijn dan ook weer een onderbouwing van het hele plaatje.

 

 

Niet onbelangrijk om te vermelden, er bestaat geen verplichting om een urenadministratie bij te houden. Er bestaat slecht de verplichting aan te tonen / aannemelijk te maken dat je de urennorm van 1225 uur haalt. in jou geval is dat een eitje, geen enkele inspecteur gaat daar dusdanig grote gaten in kunnen schieten dat je onder de 1225 uur zakt en zelfstandigenaftrek verliest

 

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Sinds maart 2018 run ik een import business met eigen winkel, tot op heden heb ik geen uren bijgehouden, afgelopen jaar had ik ook nog geen winst, dus dat maakte toen niet uit. 

 

Maakte wel uit. Als je voldeed aan het urencriterium (en als je toen het zelfde deed als nu deed je dat ruimschoots, ook in 10 maanden)  had je recht op Zelfstandigen en startersaftrek in 2018 en 2019 .  2 x circa € 9.000,- fiscaal voordeel 

 

24 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Gaat de belastingdienst akkoord met een standaard registratie per week van de uren tijdens de openingstijden?

 

Als bij controle niet blijkt dat je op 1 of meerdere dagen niet aanwezig /toch niet open was of er iemand anders in de winkel stond zie ik niet in waarom niet? 

 

24 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Ik vind het echt onbegonnen werk om elke taak te gaan specificeren en precies per taak de uren bij te gaan houden, dat slaat nergens op.

 

Moah, je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. Inkoopreizen opvoeren lijkt me niet meer dan logisch, en uren mbt zaken  als boekhouding, webshop en marketing kun je ook heel makkelijk in je agenda bijhouden.  5 minuten werk per dag

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen dat er meer dan 1225 uur per jaar in zit.

De Belastingdienst ook niet.

 

Naast de (standaard) openingstijden werkt de winkelier ook vóór en ná sluitingstijd menig uur voor de zaak.

Inkoopreizen, inclusief reistijden, naar het buitenland behoren ook tot de zakelijke uurtjes.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties en inzichten!

 

Op 5-11-2019 om 12:07, Roel J zei:

Niet onbelangrijk om te vermelden, er bestaat geen verplichting om een urenadministratie bij te houden. Er bestaat slecht de verplichting aan te tonen / aannemelijk te maken dat je de urennorm van 1225 uur haalt. in jou geval is dat een eitje, geen enkele inspecteur gaat daar dusdanig grote gaten in kunnen schieten dat je onder de 1225 uur zakt en zelfstandigenaftrek verliest

 

Dit wilde ik eigenlijk weten idd, er hoeft dus niet heel specifiek een urendagboek bijgehouden te worden. Fijn, want dat is onbegonnen werk idd :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.