Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
de--spijker

Zakelijke bestelbus ook als zakelijke camper?

Recommended Posts

Ik hoor je al denken; kijk even op de belastingsite voor de voorwaarden voor een bestelbus en de voorwaarden voor een camper en dan weet je het antwoord. Toch kan ik het antwoord niet helemaal vinden. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Ik wil een zakelijk bestelbus kopen die aan de voorwaarden voldoet van een bestelbus. Deze wil ik ook bijna dagelijks gaan gebruiken als bestelbus, maar ik heb niet heel de laadbak nodig als ik een L4H3 bestelbus koop. Als ik in de laadbak minimaal ten minste 200 cm lang, ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 200 cm vrij houdt met een vlakke vloer en geen zitplaatsen achterin maak, kan ik dan wel gewoon een bed/wc/keuken/kasjes maken? De bestelbus als camper gebruiken wil ik een aantal keren per jaar naar beurzen enzo. Voor beide is en blijft het gebruik puur zakelijk.

 

Mag het bovenstaande? De bestelbus voldoet naar mijn mening wel aan alle voorwaarden van een bestelauto, maar niet aan alle voorwaarden van een camper (geen vervoer van personen achterin)

 

Ik hoor graag jullie mening en ideeën.

 

Alvast bedankt weer!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, de--spijker zei:

De bestelbus als camper gebruiken wil ik een aantal keren per jaar naar beurzen enzo. Voor beide is en blijft het gebruik puur zakelijk.

Overnachtingen in een hotel zijn ook als zakelijke kosten aftrekbaar ... lijkt mij iets comfortabeler ... maar als u het geld daar niet voor over hebt, dan zou ik het gewoon demontabel houden.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. Het gaat mij erom dat ik zakelijk een bestelbus goed kan gebruiken en zakelijk een camper. Als het dan even kan koop ik er liever geen twee. Vandaar de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Belastingdienst zou je de inrichtingseisen en gebruiksvoorwaarden voor een zakelijke camper moeten kunnen verstrekken...

 

...ik heb eerlijk gezegd geen idee of jouw zienswijze of denkwijze in het openingsbericht overeenkomt met het idee van de BD.

 

Wat heb je (met evt. verwijzingen) al wél zelf kunnen uitvogelen?
 

Binnenlandse en/of buitenlandse beurzen? :face-with-tongue:

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot nu toe moet ik nog steeds bericht krijgen van de RDW. De belastingdienst geeft geen duidelijk antwoord (belastingtelefoon natuurlijk). Veel onderwerpen gaan over een zakelijke bestelbus die als camper wordt omgebouwd voor privé gebruik. Uiteraard mag dat niet. Mijn vraag heb ik nog niet echt een antwoord op kunnen vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Cosara al aangaf. Als je de camper onderdelen demontabel maakt zijn er weinig issues dan blijft het een bestelbus. (met verschillende inrichting) Pas als je structurele aanpassingen maakt die niet zonder schade ongedaan gemaakt kunnen worden kan er sprake zijn van wijziging van.

Andere optie zou ook kunnen zijn om een dubbelcabine bus te kopen en de achterbank om te bouwen tot slaapplek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan alles vast inbouwen, behalve een kookplaat. Ook een slaapplaats als zichzelf zou je moeten vermijden.

Je kan een bestelwagen wel etiketteren als rijdend kantoor, ook zonder aan de inrichtingseisen van een bedrijfswagen te voldoen tijdens gebruikt. Let wel tijdens gebruik, het casco model zelf zoals het ooit geleverd wordt moet wel voldoen aan de eisen van een bedrijfswagen.

Verschil tussen rijdend kantoor (of werkplaats of.....) ligt bij de kookplaat. Een vaste kookplaat dan is het een camper. Ik weet het is een rare definitie.

 

Een bed heb je niet nodig in een rijdend kantoor, maar een zithoek die je kan omvormen tot bed et voila je bent er.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

 Zolang je het zakelijk gebruikt is het gewoon een bedrijfsmiddel lijkt

Het is inderdaad gewoon een bedrijfsmiddel zoals elke andere bedrijfswagen.
Echter is een "camper" een personen auto en geen bestel auto. Verschil zit er dus in dat je BPM moet afdragen ipv BTW.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept