• 0

Factuur bedrijfskosten op naam partner: toegestaan?

(aangepast)

Mijn vriendin is zojuist als zzp’er gestart. Ze kan bedrijfskosten aftrekken. Maar hoe zit dit indien de facturen van deze bedrijfskosten niet op naam van haar bedrijf of haarzelf staan, maar op mijn naam? Ik denk hierbij aan de kosten van enkele recente aanschaffen van computerapparatuur (printer/scanner, NAS voor backups) waarvan de facturen op mijn naam staan.

 

Het gaat hier enkel om de aftrekbaarheid van de bedrijfskosten. Het bedrijf van mijn vriendin levert enkel diensten die zijn vrijgesteld van btw (medische sector), dus btw kunnen we sowieso niet verrekenen.

 

Verder lijkt het me relevant om aan te geven dat wij een geregistreerd partnerschap hebben en samenwonen.

 

Via Google al wat rond gezocht maar ik heb geen recente informatie over dit onderwerp kunnen vinden.

aangepast door Galapogos
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de inkomstenbelasting zijn de regels een stuk minder strikt. Vaak is aannemelijk maken dat de kosten met zakelijk doel zijn gemaakt voldoende.
Zeker als je bij de start van de onderneming goederen uit het prive huishouden worden ingebracht in de eenmanszaak (zoals een laptop) zal de tenaamsstelling van de factuur niet echt een probleem zijn.

Voor alle nieuwe aanschaffingen vanaf nu moet je simpelweg zorgen dat die ofwel op de bedrijfsnaam staan of op haar naam.

Link naar reactie
  • 0

Dank!

 

De aanschaffen kennen een gedeeld gebruik, maar zijn wel gedaan met in het achterhoofd dat mijn vriendin deze nodig heeft voor de uitoefening van haar bedrijf. Ze zijn dus wel gedaan t.b.v. de gestarte onderneming. Ze zijn dan ook vrij recent, van de afgelopen maanden. De inschrijving bij de KVK heeft vorige week plaatsgevonden.

 

Naast deze recente aanschaffen met facturen op mijn naam, zal mijn vriendin ook wat andere privé-eigendommen inbrengen in de onderneming. Het gaat dan om zaken waarvan de facturen wél op haar naam staan, zoals laptop, tablet, mobiele telefoon, vakliteratuur en specifieke benodigdheden voor haar beroep (dokterstas). Dit zijn echter goederen die op het moment van aanschaf niet specifiek gekocht zijn t.b.v. de gestarte onderneming. Deze goederen zijn al wat langer in haar bezit, variërend van enkele jaren tot een half jaar. Ik begrijp dat ze daar een actuele waarde van moet vaststellen alvorens deze in te brengen in de onderneming. Geldt dit ook voor de goederen die recentelijk (een half jaar geleden) zijn gekocht, of kunnen deze op basis van de aanschafwaarde worden ingebracht?

 

De meeste van deze goederen hebben minder dan 450 euro gekost. De enige uitzondering is haar laptop. Daarvan zal ook de actuele waarde nog (ruim) meer dan 450 euro bedragen. Hiervan zullen we de actuele waarde op de balans zetten en vervolgens maandelijks afschrijven.

 

Zakelijke aanschaffen zullen vanaf nu uiteraard op naam van het bedrijf worden gedaan, en worden betaald van de nieuw geopende zakelijke rekening. Dat maakt de administratieve afhandeling in Moneybird ook wat eenvoudiger daar de zakelijke bankrekening daar aan gekoppeld is.

 

Overigens hebben wij een accountant in de arm genomen die ons kan adviseren en die tevens de daadwerkelijke aangifte IB zal verzorgen. Hij haakt daarbij niet in op Moneybird, maar gebruikt zijn eigen software. Wij leveren hem onze input aan in excelformats zoals hij dat van ons verlangt. Maar omdat we het prettig vinden om zelf ook te snappen hoe alles werkt voeren we dus eigenlijk dubbelop ook nog onze eigen boekhouding uit in Moneybird. Het is immers prettig overzicht te hebben en we vinden het stiekem ook wel leuk om ons verder te bekwamen in boekhouden. Bovendien hadden we sowieso een systeem nodig om offertes en facturen mee te versturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.