• 0

Private lease zakelijk etiketteren

(aangepast)

Na 4 dagen onderzoek heb ik nog geen definitief antwoord op de vraag of ik als eenmanszaak/ZZP-er een private lease auto zakelijk kan etiketteren. Dit topic gaf een antwoord in de goede richting maar ik kan hiervoor nergens een bevestiging/bron vinden.

 

Het antwoord uit betreffend HL topic: 

 

Quote

Overigens betekent de term private lease niet automatisch dat de auto bij een eenmanszaak dan privé geëtiketteerd moet worden.

 

Mijn vraag: Kan ik als eenmanszaak/ZZP-er een private lease contract zakelijk etiketteren? Daarmee zou ik te maken krijgen met bijtelling en 2,7% BTW-correctie over de cataloguswaarde. Dat is prima. 

aangepast door Robin K.
Leestekens.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
9 uur geleden, RobinRobin zei:

Mijn vraag: Kan ik als eenmanszaak/ZZP-er een private lease contract zakelijk etiketteren? 

Mijn antwoord: Dat kan.

Fiscaal gezien bestaat er weinig frictie tussen privé en zakelijk kopen/huren met een eenmanszaak.

 

Als het inderdaad om private lease gaat, is het nog maar de vraag of de leasemaatschappij daarmee akkoord gaat, aangezien er sprake is van gewijzigd gebruik en risico. Het is daarom verstandig om dit bij de leasemaatschappij aan te kaarten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Dat dacht ik al, ik kan alleen geen enkele bron vinden die dat bevestigd. Het lijkt mij hetzelfde als een consumentenabonnement voor mobiele telefonie als ZZP-er gebruiken.  

 

In de voorwaarden van de leasemaatschappij kan natuurlijk wél staan dat zakelijk gebruik verboden is, net zoals dat bij particuliere autoverzekeringen vaak het geval is. Daarmee zijn woon- werk en klantbezoek meestal niet verboden, slechts andere zakelijke werkzaamheden zoals dingen vervoeren etcetera. 

 

Ik zoek nog steeds een bron óf iemand die eerder een private lease contract zakelijk geëtiketteerd heeft. 

Link naar reactie
  • 1

En welke bron acht jij dan betrouwbaar genoeg?

 

Het zou hooguit om een artikel kunnen gaan, er wordt geen wetgeving per onderwerp gemaakt waarin wordt aangegeven of iets wel of niet mag..

Voor de inkomstenbelasting is het zo dat je alles mag opvoeren als zakelijke kosten als je aannemelijk kan maken dat je de kosten zakelijk hebt gemaakt.
Er zijn alleen een aantal expliciete aftrekbeperkingen benoemd in de IB. Maar voor alle andere kosten geldt als jij kunt aantonen dat je ze gemaakt hebt kun je ze opvoeren.

 

Bij een eenmanszaak staat hoe dan ook alle contracten op jou privenaam, een eenmanszaak heeft namelijk geen rechtspersoonlijkheid en kan daarom geen contracten op eigen naam afsluiten. Jou zakelijke balans is dus niet meer dan een min of meer kunstmatige scheiding van jou totale vermogen en verplichtingen in een zakelijk deel en een prive deel

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, RobinRobin zei:

Ik zoek nog steeds een bron óf iemand die eerder een private lease contract zakelijk geëtiketteerd heeft. 

Wat een ander heeft gedaan is voor u niet relevant ... andere maatschappij, ander contract, andere uitsluitingen. De enigste betrouwbare bron is uw eigen leasecontract.

Als het zakelijk gebruik wordt uitgesloten dan kan u het leasecontract meestal wel - tegen een meerwaarde - naar zakelijk gebruik omzetten. De welwillendheid verschilt overigens ook per maatschappij.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

De wetgever vindt de definitie van winst blijkbaar zo oninteressant, dat hij hem niet eens in de wet heeft opgenomen. Althans, in de Wet op Inkomstenbelasting kan ik een dergelijke definitie niet vinden.

 

Pas als je bij artikel 3.14* aankomt, "Van aftrek uitgesloten algemene kosten", kun je afleiden uit het feit dat er een lijst met uitgesloten kosten is, dat de rest van de kosten wel ingesloten zullen zijn.

 

Waar komt onze stellige uitspraak dan vandaan dat de kosten zakelijk gemaakt moeten zijn? Wel, de wet heeft het bij belastbare winst alleen over "de winst die de belastingplichtige als ondernemer geniet uit een of meer ondernemingen".

 

*) En 3.15, 3.16 en 3.17.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Op 7-11-2019 om 11:20, Branko Collin zei:

De wetgever vindt de definitie van winst blijkbaar zo oninteressant, dat hij hem niet eens in de wet heeft opgenomen. Althans, in de Wet op Inkomstenbelasting kan ik een dergelijke definitie niet vinden.

 

"Artikel 3.8. Winst

Winst uit een onderneming (winst) is het bedrag van de gezamenlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden verkregen uit een onderneming."

 

Graag gedaan :)!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.