• 0

VOF - vragen

Beste lezers,

 

Lees al enige tijd mee op dit forum, maar heb de antwoorden op mijn vraag nog niet echt kunnen vinden. Als dat wel zo is; excuses, dan moet ik beter zoeken. 


Situatie is als volgt: ben eind 2016 een VOF gestart, toen met 2 man, sinds vorig jaar met 3. Wel BTW aangifte, maar geen ondernemer volgens de belastingdienst. Nooit een brief gekregen en ook nog gebeld met ze, maar dat was absoluut niet het geval. Staat ook geen kopje bij mijn belastingaangifte. In het begin heel weinig geïnvesteerd (paar honderd euro), voor de rest nooit. In 2017 en 2018 ook weinig winst gemaakt, ging echt om maximaal paar duizend euro qua omzet. Dit jaar echter hebben we flinke omzet en staat er eind dit jaar waarschijnlijk een eurootje of 15 000 op onze rekening (winst dus). We betalen onszelf eigenlijk nooit wat uit en investeren het allemaal weer. We verkopen wat producten, leveren diensten (organiseren uitjes) en richten speelplekken in voor gemeentes (dus kopen materiaal in en plaatsen dat). Dat gaat best wel goed dus, lekker.

 

Nou het fiscale aspect. Daar heb ik een paar vragen over als leek. Hoop dat jullie mij kunnen helpen. 

- allereerst start ik met een boekhoudprogramma om 1 en ander makkelijker te krijgen. Moneybird lijkt mij wel wat. 

- hoe doen wij aangifte IB vanuit de VOF. Zoals ik begreep gaat dit individueel (dus alle 3 individuele aangifte). Wanneer zijn wij ondernemer volgens de belastingdienst? Inmiddels komt uit de ondernemerscheck ook dat wij ondernemer zijn, maar verandert er dan iets voor ons? We komen bijvoorbeeld (individueel) niet in aanmerking voor het urencriterium, gezamenlijk wel maar volgens mij telt dat niet. 

- Hoe word ik ondernemer volgens de Belastingdienst? Bepaalt de Belastingdienst dat en horen we dat, of moeten we dat zelf aangeven? 

- Stel; die 15k blijft op de rekening, wij keren onszelf niks uit. Moeten we dat dan wel (gedeeld door 3) aangeven op onze prive aangifte bij resultaat overige werkzaamheden? Of bij Winst uit onderneming? Of helemaal niet omdat we onszelf niks uitkeren.

- als bovenstaande wel het geval is is het dus zinvol om te investeren danwel onszelf uit te laten betalen, anders betalen we flink belasting over geld dat we zelf niet gebruiken, maar in onze VOF stoppen. 

- tot slot; wij betalen wel eens mensen die niet in loondienst zijn voor het mede organiseren van een uitje. Nou wordt het allemaal wat serieuzer en willen we dit ook structureler, en vooral op de juiste manier doen. Hoe werkt dat bij een VOF; moeten we dan mensen in dienst nemen, of kunnen we derden blijven betalen voor werk dat ze voor ons doen (als particulier). 

 

Alvast dank voor de antwoorden, hoop dat het een beetje duidelijk is!

 

Met hartelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Jelle,

 

Verwar "geld op de rekening" a.u.b. niet met "winst"! 

Dat zijn echt 2 totaal verschillende zaken. 

 

1 uur geleden, JelleDtje zei:

Stel; die 15k blijft op de rekening, wij keren onszelf niks uit. Moeten we dat dan wel (gedeeld door 3) aangeven op onze prive aangifte bij resultaat overige werkzaamheden? Of bij Winst uit onderneming? Of helemaal niet omdat we onszelf niks uitkeren.

 

Zeker als je ook investeert is winst iets totaal anders dan het saldo op de rekening.   Sterker nog: je kunt negatief staan, en toch veel (belastbare) winst gemaakt hebben, bijvoorbeeld omdat je het geld hebt uitgekeerd aan de vennoten, of omdat je er voorraad voor hebt gekocht. 

 

1 uur geleden, JelleDtje zei:

als bovenstaande wel het geval is is het dus zinvol om te investeren danwel onszelf uit te laten betalen, anders betalen we flink belasting over geld dat we zelf niet gebruiken, maar in onze VOF stoppen. 

 

Of je het geld nu wel of niet  aan jezelf uitkeert, de winst (en dus de belasting over de winst) verandert daardoor niet!

 

En het zelfde geldt tot op zekere hoogte ook voor investeringen en inkopen van voorraad: ook die verlagen de winst en dus de belastingen niet.

(Wat de winst wel verlaagt zijn de afschrijvingen op investeringen en bepaalde extra aftrekken voor investeringen, of investeringen die eigenlijk kosten zijn die direct ten laste van de winst gebracht mogen worden)

 

1 uur geleden, JelleDtje zei:

allereerst start ik met een boekhoudprogramma om 1 en ander makkelijker te krijgen.

 

Tip: doe het niet. A fool with a tool...is still a fool.

 

Zorg eerst dat je genoeg basiskennis van administratie hebt (wat is winst, wat zijn kosten, wat zijn investeringen, wat is een balans, wat is een winst- en verliesrekening) : lees een goed boek over administratie, doe een cursus of laat je in eerste instantie begeleiden door een administratie- of boekhoudkantoor. Nog beter: doe alle 3!   Een goed (en gratis!) boek is het handboek ondernemen (link)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Norbert,

 

Allereerst dank voor je duidelijke en uitgebreide antwoord. Met name dat handboek is super handig en kende ik nog niet, ga ik zeker doornemen. Even los van hoe het overkomt; ik heb een bachelor in Bedrijfseconomie ooit in een ver verleden (7 jaar terug) gehaald, waar ik tegenwoordig - en dat is te zien ;) - niks meer mee doe, dus enige achtergrond kennis heb ik wel. Misschien heb ik 1 en ander wel verkeerd verwoord. Ik probeer het nog wat te verduidelijken. 

 

De vraag ligt met name op het gebied van aangifte doen; ik weet dat VOF ieder individueel aangifte doen en - afhankelijk van het VOF contract - daar onderling een verdeling in toepassing. Stel, de W&V over 2019 komt uit op een winst van 3000 euro en ieder pakt 1/3de, dan geven wij alledrie een winst van 1000 aan over 2019, en betalen we daar inkomstenbelasting over in onze aangifte. Los van of we het geld op de rekening laten staan of niet. Klopt dit?

 

De daaropvolgende vraag is; op welke manier doen we dan aangifte. Zoals aangegeven de vorige 2 jaar onder 'resultaat uit andere werkzaamheden' onze (marginale) winst aangegeven, maar dit jaar zijn we dusdanig gegroeid dat we misschien wel ondernemer zijn voor de Belastingdienst en op een andere manier aangifte moeten doen. 

 

1) wordt dat door de Belastingdienst aangegeven dat wij ondernemer zijn voor de belastingdienst en dus anders belastingaangifte moeten doen, en wachten we daarop?

2) kunnen we het zelf al doen / is het verplicht om zelf te doen en op welke manier doe je dan aangifte, anders dan resultaat uit overige werkzaamheden invullen?

 

De losse vraag (die waarschijnlijk niet in dit topic hoort); wij betalen wel eens mensen die niet in loondienst zijn voor het mede organiseren van een uitje. Nou wordt het allemaal wat serieuzer en willen we dit ook structureler, en vooral op de juiste manier doen. Hoe werkt dat bij een VOF; moeten we dan mensen in dienst nemen, of kunnen we derden blijven betalen voor werk dat ze voor ons doen (als particulier). 

 

Je tip neem ik overigens absoluut ter harte, dank daarvoor, ik ga ook samen met een boekhoudkantoor hier naar kijken, maar wil er graag wel wat feeling over en zeker over 2019 ook het juiste doen en de juiste cijfers paraat hebben, inclusief eventuele vervolgacties. 

Link naar reactie
  • 0

Hierbij nog wat aanvullende antwoorden:

 

39 minuten geleden, JelleDtje zei:

De vraag ligt met name op het gebied van aangifte doen; ik weet dat VOF ieder individueel aangifte doen en - afhankelijk van het VOF contract - daar onderling een verdeling in toepassing. Stel, de W&V over 2019 komt uit op een winst van 3000 euro en ieder pakt 1/3de, dan geven wij alledrie een winst van 1000 aan over 2019, en betalen we daar inkomstenbelasting over in onze aangifte. Los van of we het geld op de rekening laten staan of niet. Klopt dit?

 

Ja, dat klopt.

 

42 minuten geleden, JelleDtje zei:

1) wordt dat door de Belastingdienst aangegeven dat wij ondernemer zijn voor de belastingdienst en dus anders belastingaangifte moeten doen, en wachten we daarop?

2) kunnen we het zelf al doen / is het verplicht om zelf te doen en op welke manier doe je dan aangifte, anders dan resultaat uit overige werkzaamheden invullen?

 

Eén van de eerste vragen in de aangifte is "Bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting"?
Wanneer deze vraag met "Ja " wordt beantwoord, wordt gevraagd om cijfers van de onderneming (VOF), zoals Verlies-en-winstrekening en Balans.
Daarna moeten nog wat cijfers worden ingevuld van de vennoot waar de aangifte betrekking op heeft.

 

Uiteraard moeten de cijfers van de VOF in de aangifte van elke vennoot hetzelfde zijn.
Stem die cijfers dus goed af of laat de 3 aangiftes door één (externe) partij verzorgen.

 

49 minuten geleden, JelleDtje zei:

De losse vraag (die waarschijnlijk niet in dit topic hoort); wij betalen wel eens mensen die niet in loondienst zijn voor het mede organiseren van een uitje. Nou wordt het allemaal wat serieuzer en willen we dit ook structureler, en vooral op de juiste manier doen. Hoe werkt dat bij een VOF; moeten we dan mensen in dienst nemen, of kunnen we derden blijven betalen voor werk dat ze voor ons doen (als particulier). 

 

Voor incidentele betalingen aan personen, die geen ondernemer en geen personeel zijn, is er de IB47-verklaring.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Alweer een stuk meer duidelijker, dank! 

 

Aanvullende vraag ten opzichte van het tweede; zijn we verplicht 'ja' of 'nee' te beantwoorden? Nee is makkelijker maar zorgt er ook voor dat we niet in aanmerkingen komen voor aftrekregelingen bijvoorbeeld. Maar is het verplicht? Ten tijde van het opstarten in 2016 waren wij geen onderneming voor de inkomstenbelasting, vorige 2 jaar ook niet schat ik in, dit jaar wel schat ik in. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-11-2019 om 12:05, JelleDtje zei:

Alweer een stuk meer duidelijker, dank! 

 

Aanvullende vraag ten opzichte van het tweede; zijn we verplicht 'ja' of 'nee' te beantwoorden? Nee is makkelijker maar zorgt er ook voor dat we niet in aanmerkingen komen voor aftrekregelingen bijvoorbeeld. Maar is het verplicht? Ten tijde van het opstarten in 2016 waren wij geen onderneming voor de inkomstenbelasting, vorige 2 jaar ook niet schat ik in, dit jaar wel schat ik in. 

 

Beste kenners. Nogmaals dank voor alle hulp. Hopelijk heeft men op bovenstaande nog een passend antwoord, dan kan ik helemaal los met mijn boekhouding #zinin. Dank!

Link naar reactie
  • 0

Als je deze vraag in de belastingaangifte eerlijk beantwoordt, heb je in feite geen keuze.
Zolang je winst maakt, is "Ja" voordeliger vanwege (in ieder geval) de MKB-vrijstelling.

 

Wanneer je administratie op orde is, is een ondernemersaangifte niet zo veel extra werk.

Dan zou je alle gevraagde bedragen zo moeten kunnen aflezen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jelle,

 

Als je zelf al boekhoudervaring hebt, kun je best zelf de boekhouding doen. Wat voor jouw het juiste boekhoudpakket is, kan ik niet bepalen. Het is afhankelijk van je eigen wensen en het type onderneming. Er staan verschillende topics over boekhoudprogramma's op Higherlevel. Ook zijn er verschillende websites met gebruikerservaringen. Mijn raad zou zijn: lees je in, zoek iets uit en maak goed gebruik van de gratis proefperiode (die er meestal wel bij zit). 

 

Op 6-11-2019 om 09:49, Norbert Bakker zei:

of laat je in eerste instantie begeleiden door een administratie- of boekhoudkantoor.

 

Dit lijkt me geen overbodige luxe. Jullie bedrijf is aan het groeien, de bedragen en belangen worden groter. En als je zelf al een goede boekhouding aanlevert, hoeft een belastingaangifte of belastingadvies niet zo duur te zijn. En als de kwaliteit goed is, betaalt het zich zelf terug. Vraag in je omgeving eens na of  er ondernemers zijn met goede betaalbare belastingadviseurs (niet zozeer een boekhouder, want de boekhouding doe je zelf al). 

 

Op 6-11-2019 om 09:10, JelleDtje zei:

Hoe word ik ondernemer volgens de Belastingdienst? Bepaalt de Belastingdienst dat en horen we dat, of moeten we dat zelf aangeven? 

 

Hier neem je zelf een standpunt over in. Als jij vindt dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, vul je 'ja' in. Anders vul je 'nee' in en wordt het resultaat overige werkzaamheden. De Belastingdienst en de ondernemerscheck bepalen niet of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. De Belastingdienst kan wel een tegenovergesteld standpunt innemen, maar dan is er altijd nog de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen of in een later stadium in beroep te gaan. In de jurisprudentie zijn er genoeg voorbeelden te vinden, waarbij de Belastingdienst in het ongelijk wordt gesteld op dit punt. Naast de informatie bij de ondernemerscheck kun je ook deze pagina bekijken:  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting 

 

Op 6-11-2019 om 11:09, JelleDtje zei:

Klopt dit?

 

Op 6-11-2019 om 12:00, Lex van Roode zei:

Ja, dat klopt.

 

Nog een kleine aanvulling hierop. Mochten jullie een andere winstverdeling hebben afgesproken (samenwerkingscontract), bijvoorbeeld 40-40-20, dan volg je die verdeling ook in de aangifte.

 

Ten slotte nog even over het uitbestede werk. Ben voorzichtig! Zorg dat er geen gezagsverhoudingen ontstaan, waardoor je als werkgever wordt gezien. 

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.