• 0

Lonen: Bijzonder Tarief - hogere kosten WG?

Situatie:

  • Werknemer in dienst; de hoogste euro's bruto salaris worden belast tegen 45,59% (inclusief loonheffingskorting en verrekeningspercentage loonheffingskorting). 
  • Werkgever (ik) wil bonus uitkeren aan het einde van het jaar en dit natuurlijk fiscaal zo gunstig mogelijk doen. Dus voor WG/WN houd ik rekening met de fiscale zaken.

 

Kosten werknemer (mijn veronderstelling)

  • Bonus wordt belast tegen bijzonder tarief, (56%), er wordt namelijk geen rekening gehouden met loonheffingskorting. Werknemer krijgt het verschil tussen percentage bijzonder tarief en het werkelijk verschuldigde percentage (afhankelijk van de schijf en dus het verrekeningspercentage LHK) terug bij zijn IB aangifte. Netto gaat dus de werknemer er ten opzichte van 'normale bruto maandelijks verloning' niet op achteruit.

 

Boekhouder zegt hierover: "Werknemer zal netto minder overhouden ivm bijzonder tarief. Het wordt zwaarder belast dus onder de streep blijft hier minder van over".

 

Kosten werkgever

  • Ik dacht dat de werkgever geen extra kosten heeft aan deze verloning ten opzichte van 'normale maandelijkse bruto verloning'. 

 

Boekhouder zegt hierover: "Normaliter betaal je loonheffing over het salaris, maar als er (de meest voorkomende) vakantiegeld wordt uitbetaald, betaald [sic] de werkgever dus ook het bijzonder tarief % aan loonheffing hierover." En verder zegt ze: "De werkgever moet als je iets uitbetaald tegen bijzonder tarief hier meer loonheffing over betalen. Dus in dit geval dus ook 43,25% over het bruto bedrag.".

 

Vragen:

  1.  Klopt het wat mijn boekhouder zegt en houdt mijn werknemer netto minder over van een 'bonus' dan wanneer dit gewoon maandelijks verwerkt zou zijn in een hoger loon? Of wordt dit gewoon via de IB aangifte verrekend en is het netto bedrag dus gewoon hetzelfde?
  2.  Klopt het wat mijn boekhouder zegt over de extra werkgeverslasten als er een 'bonus' of 'vakantiegeld' wordt uitgekeerd? Of is het zo dat dit gewoon verloond wordt tegen het normale tarief? Als het inderdaad zo is dat het 'extra belast' wordt, waarom zouden werkgevers dan kiezen voor een 'dertiende maand' i.p.v. gewoon een hoger salaris bieden? Dit klinkt mij erg gek in de oren namelijk.

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Uiteraard heb ik zelf al het nodige leeswerk / zoekwerk gedaan maar ik kom niet uit, dus vandaar dat ik een beroep doe op de expertise van Higherlevel.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

vraag 2. ik zou haast zeggen dat dit de gebruikelijke babelonische spraakverwarring is. De werkgever betaald niets aan de loonheffing, je moet afhankelijk van de (verplicht) toe te passen tabel meer of minder inhouden op de bruto bijzondere beloning. Dus de werknemer houd dan netto minder over op het moment van uitkeren. Maar die kan als de jaaraangifte wordt verwerkt mogelijk een deel weer terugkrijgen als dat op basis van zijn totale persoonlijke fiscale inkomen zo uitpakt.

daarmee beantwoord ik dus ook vraag 1. of de werknemer uiteindelijk meer betaald hangt dus af van zijn totale inkomen op zijn jaaraangifte. Jij moet voor bijzondere beloningen de tabel bijzondere beloningen toepassen en die is over het algemeen iets hoger o.a. omdat het effect van de heffingskortingen al opgebruikt zijn in het reguliere loon.

 

tot 2016 was er een voordeelregel waarbij je bij bijzondere beloning mocht kiezen voor gewone tabel of bijzondere tabel zie dit artikel, afhankelijk van wat het voordeligst was voor de werknemer (waar houdt hij netto meer aan over)

https://www.salarisnet.nl/2016/01/bijzondere-beloning-niet-meer-via-tabel-voor-regulier-loon/

 

Sinds 2016 is het verplicht de tabel bijzondere beloningen te gebruiken om te voorkomen dat door de WG te weinig wordt ingehouden en de WN later moet bijbetalen in de jaaraangifte.

 

Kortom het klinkt mij vooral als langs elkaar heen praten. Er is geen sprake duurder of goedkoper voor de een of de ander.

 

Loonheffing is een progressief tarief dus in principe is het zo dat hoe meer je verdient hoe minder je netto overhoud van elke 1000 euro die je meer verdient. Maar voor de WG maakt het niet uit die houd slechts in.

 

edit: wellicht helpt dit artikel ook nog in het snappen van het verschil en de effecten.
https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/loon-en-inkomstenbelasting/bijzonder-tarief

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.