Surprised66 Geplaatst: 6 november 2019 Surprised66 2 0 Geplaatst: 6 november 2019 Beste Higher Level gebruikers, Bij ons bedrijf maken we al jaren gebruik van een management fee vanuit de holding naar de werkmaatschappij. Tevens worden er vanuit een materieel bv materieel aan de werkmaatschappijen doorbelast, denk aan huur machines. Dit gaat momenteel via een journaalpost in de boekhouding. De bedrijven vallen allemaal in de fiscale eenheid voor de BTW en VPB. Weet iemand of het fiscaal nodig/gewenst is om de doorbelastingen via een management fee overeenkomst en huurovereenkomsten formeel te regelen? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62730-management-fee-overeenkomst-vereist/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Roel J Geplaatst: 6 november 2019 Roel J 7,6k 34 1498 Geplaatst: 6 november 2019 Ook tussen moeder, Dochter en zustermaatschappijen is het noodzakelijk zakelijke overeenkomsten op te stellen. In principe moet je hetzelfde handelen alsof je zaken doet met een willekeurige derden als het om opstellen van overeenkomsten gaat. Het gaat vooral over alle exacte voorwaarden waarop goederen worden verhuurd of mensen worden ingeleend. Dat is niet alleen fiscaal relevant maar ook juridisch en verzekeringstechnisch. Als er geen schriftelijke overeenkomst is waar uit blijkt wat is afgesproken ontstaan een bij calamiteiten problemen. Stel dat een gehuurde machine schade maakt. Als jij geen overeenkomst hebt waarin staat wie verantwoordelijk is voor schades kan het zijn dat - De verzekeringsmaatschappij van de Materieel bv niet uitkeert omdat de machine niet door materieel bv zelf werd gebruikt. - De verzekering van de werkmij niet uitkeert omdat gehuurde machines niet onder de aansprakelijkheidsdekking vallen. Dan kan het gebeuren dat de werkmij dus zelf voor de schade opdraait die vergoed moet worden. En zo zijn er vele situaties te bedenken waarbij er zonder overeenkomsten onduidelijkheid en zelfs geschillen kunnen ontstaan over wie de eigenaar is, wie verantwoordelijk is voor schade of andere claims. Als er geen duidelijke overeenkomsten zijn gaan juristen graven in het wetboek op zoek naar de in hun ogen juiste juridische titel waarop de overeenkomst is gebaseerd. Vraag het 3 juristen en je krijgt 5 meningen. Door zelf een goede overeenkomst op te stellen voorkom je een belangrijk deel van die discussie. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62730-management-fee-overeenkomst-vereist/#findComment-611713 Delen op andere sites More sharing options...
0 Surprised66 Geplaatst: 7 november 2019 Auteur Surprised66 2 0 Geplaatst: 7 november 2019 Bedankt voor je reactie, Juridisch zijn er een aantal goede argumenten meegegeven waar ik iets mee kan. Fiscaal mis ik nog de argumenten. Wellicht zijn die er niet omdat het binnen een fiscale eenheid valt, maar wellicht zijn hier nog tips in te geven? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62730-management-fee-overeenkomst-vereist/#findComment-611798 Delen op andere sites More sharing options...
0 Norbert Bakker Geplaatst: 7 november 2019 Norbert Bakker Moderator 18,2k 36 2026 Geplaatst: 7 november 2019 13 minuten geleden, Surprised66 zei: Fiscaal mis ik nog de argumenten. Nee, het zijn dezelfde. Alle genoemde juridische en verzekeringstechnische argumenten hebben een direct gevolg voor de fiscaliteit. Zodra onduidelijk is wie ergens eigenaar of belanghebbende van is en of een overeenkomst zakelijke genoeg is, heeft dat direct invloed op de fiscale behandeling van kosten en uitkeringen. Het is dus ook fiscaal nodig/gewenst dat die overeenkomsten er komen. Niet dat het verplicht is ( een overeenkomst is vormvrij) maar je doet vooral jezelf er een heel groot plezier mee. Andersom geredeneerd: wat zijn de argumenten om het niet te doen nu je weet wat de consequenties kunnen zijn? Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven. Vragen of offertes? → Contact Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62730-management-fee-overeenkomst-vereist/#findComment-611799 Delen op andere sites More sharing options...
Surprised66
Surprised66
Beste Higher Level gebruikers,
Bij ons bedrijf maken we al jaren gebruik van een management fee vanuit de holding naar de werkmaatschappij.
Tevens worden er vanuit een materieel bv materieel aan de werkmaatschappijen doorbelast, denk aan huur machines.
Dit gaat momenteel via een journaalpost in de boekhouding.
De bedrijven vallen allemaal in de fiscale eenheid voor de BTW en VPB.
Weet iemand of het fiscaal nodig/gewenst is om de doorbelastingen via een management fee overeenkomst en huurovereenkomsten formeel te regelen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62730-management-fee-overeenkomst-vereist/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag