• 0

Inbrengen privé computer na 2 jaar

(aangepast)

Dag allen, 

 

Ik heb sinds 2018 een eenmanszaak die voornamelijk in de buitenlucht zijn geld binnen bracht, echter zit ik per 2019 meer thuis achter mijn computer en gebruik ik mijn privé computer dus ineens zakelijk. 

De computer heb ik eind 2017 gekocht. 

 

Mijn computer gebruik ik nu dus voor ongeveer 80% zakelijk. 

 

Nu heb ik een telefoniste van de Belastingdienst gesproken en die gaf aan dat ik hier niks mee kan, aangezien ik dit dan in mijn starters jaar had moeten opgeven, maar ik vind dit nogal vreemd. Eerder was een computer voor mij zakelijk niet heel relevant, behalve de boekhouding af en toe. Nu gebruik ik hem dus veel meer en is de situatie dus compleet anders. 

 

De telefoniste twijfelde nog al dus vandaar dat ik dit aan jullie voorstel. 

 

Duidelijk lijkt mij dat de computer op economische waarde moet worden ingebracht van het heden en dan ook nog 80% aangezien 20% altijd wel privé zal blijven. 

 

Graag jullie antwoorden. 

 

Groet, 

Wessel

aangepast door Weppie19
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik twijfel er ook een beetje aan: Die computer had je toch prive al gekocht, ongeacht of je die later zakelijk zou gaan gebruiken of niet (dwz je had hem niet gekocht met de intentie hem in te brengen). Volgens die logica zou een inspecteur het kunnen afschieten. 

 

Vraag is ook een beetje over hoeveel geld het gaat: Ik weet niet of het iets heel bijzonders is, maar ik kan me voorstellen dat de economische waarde (dwz wat je ervoor zou krijgen als je hem marktconform zou verkopen) zodanig gering is dat het niet echt de moeite is. 

Link naar reactie
  • 0

Als het gebruik van een bedrijfsmiddel structureel wijzigt en die wijziging houdt onder andere in dat je hem in plaats van zakelijk, privé gaat gebruiken, of andersom, dan mag je hem niet alleen heretiketteren, volgens mij (even uit het hoofd) ben je dat dan zelfs verplicht.

 

Misschien dat dat bij computers wat raar aanvoelt, omdat het zulke generieke apparaten zijn. In tegenstelling tot bij een slaapkamer die je tot winkelruimte verbouwt, hoef je bij een computer niet een maand uit te trekken om hem zakelijk te maken. Dat kan bij wijze van spreken in een seconde.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Voor een tafel lijkt me dat wat overdreven. 

 

Met een prive aangeschafte computer zou je dat wel kunnen doen: de bestaande particulier verkopen, en vervolgens een nieuwe zakelijk aanschaffen. 

 

Pluspunt van die methode is dat je de BTW kunt terugkrijgen als je het zakelijk aanschaft, iets dat waarschijnlijk niet kan als je het al prive gekocht hebt en later nog probeert in te brengen in de onderneming. 

 

Of het loont hangt een beetje van de prijs af natuurlijk: voor iets van 500 euro lijkt het me nogal veel moeite, maar als het een systeem van 2000 euro is dat is die 400 euro BTW toch wel weer aantrekkelijk. 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Myrjam zei:

Ik hoorde van iemand die zijn privé tafel op marktplaats zette om hem vervolgens vanuit zijn bedrijf zelf weer aan te schaffen. Idee misschien?

 

Een EMZ kan niet iets van zichzelf kopen. Juridisch zijn de zaak en de ondernemer namelijk een en dezelfde persoon.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-11-2019 om 11:29, Branko Collin zei:

Als het gebruik van een bedrijfsmiddel structureel wijzigt en die wijziging houdt onder andere in dat je hem in plaats van zakelijk, privé gaat gebruiken, of andersom, dan mag je hem niet alleen heretiketteren, volgens mij (even uit het hoofd) ben je dat dan zelfs verplicht.

Een vermogensbestanddeel wordt verplicht ondernemingsvermogen als het voor 90 % of meer zakelijk wordt gebruikt.

Het vermogensbestanddeel is verplicht privévermogen als het voor minder dan 10 % zakelijk (en dus voor 90 % of meer privé) wordt gebruikt.
 

Jurisprudentie: ECLI:NL:RBNNE:2019:2939

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-11-2019 om 12:10, Weppie19 zei:

Mijn computer gebruik ik nu dus voor ongeveer 80% zakelijk. 

Duidelijk lijkt mij dat de computer op economische waarde moet worden ingebracht van het heden en dan ook nog 80% aangezien 20% altijd wel privé zal blijven. 

Ik zou daar meer dan 90% van maken ... daarmee komt de computer in aanmerking voor heretikettering tegen marktwaarde.

Ook het onderhoud en/of uitbreiding van de computer komt daarmee zakelijk in beeld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Branko Collin zei:

Een EMZ kan niet iets van zichzelf kopen. Juridisch zijn de zaak en de ondernemer namelijk een en dezelfde persoon.

 

Dat niet, maar wel goederen inbrengen in de onderneming, en vervolgens de waarde in geld onttrekken. Formeel gezien is dat niet 'kopen' maar het komt de facto wel op hetzelfde neer... althans, in dit geval wel gezien je de BTW toch niet meer terug kunt vragen. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:
5 uur geleden, Branko Collin zei:

Een EMZ kan niet iets van zichzelf kopen. Juridisch zijn de zaak en de ondernemer namelijk een en dezelfde persoon.

Dat niet, maar wel goederen inbrengen in de onderneming, en vervolgens de waarde in geld onttrekken. Formeel gezien is dat niet 'kopen' maar het komt de facto wel op hetzelfde neer... althans, in dit geval wel gezien je de BTW toch niet meer terug kunt vragen. 

Zelfs de waarde in geld onttrekken is niet noodzakelijk.


Zolang er geen fiscaal voordeel valt te behalen, mag je op elk moment geld of goederen naar de eenmanszaak overbrengen.  Aangezien je niets koop of verkoopt neemt daarmee het ondernemingsvermogen in waarde toe en laat de winst of verlies verder ongemoeid.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Niet noodzakelijk of verplicht, maar als je het zou willen kan je natuurlijk altijd geld aan je eenmanszaak onttrekken ongeacht de reden. 

 

Bij de belastingaangifte hoef je alleen de waarde van de computer te vermelden als prive-inbreng.

 

Het geld als prive-ontrekking, en dan klopt de balans als het goed is weer. 

 

Anderzijds vraag ik me af wat je er fiscaal mee opschiet gezien de inkomstenbelasting toch gaat over je winst/verlies en niet over inbreng of onttrekking, tenzij je onderhoud of upgrades aan de computer wilt doen die vervolgens wel als zakelijke kosten mogen worden opgevoerd en daarmee je winst drukken. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Bij de belastingaangifte hoef je alleen de waarde van de computer te vermelden als prive-inbreng.

Het geld als prive-ontrekking, en dan klopt de balans als het goed is weer. 

Zonder geld onttrekking klopt de balans ook ...

materiële vaste activa (activa) tegenover privé-inbreng als onderdeel van het eigen vermogen (passiva).

 

1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Anderzijds vraag ik me af wat je er fiscaal mee opschiet gezien de inkomstenbelasting toch gaat over je winst/verlies en niet over inbreng of onttrekking ...

Fiscaal schiet je er niets mee op ... en daarom mag het op elk moment.

De belastingdienst wordt immers niet benadeeld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 8-11-2019 om 12:26, Branko Collin zei:

 

Een EMZ kan niet iets van zichzelf kopen. Juridisch zijn de zaak en de ondernemer namelijk een en dezelfde persoon.

De enige oplossing zal zijn om deze computer (op papier) aan de plaatselijke computerboer te verkopen en gelijk weer weer terug te kopen. Dat zal dan hooguit een paar euro kosten voor de administratieve handeling (die computerboer moet ook wat verdienen), maar dan heb je wel een factuur die je kan invoeren.

Link naar reactie
  • 0

Tja, zoiets kan je doen, maar of het wat oplevert?

 

Voor de BTW waarschijnlijk niets: een dergelijke tweedehands zal via de margeregeling worden verkocht, dus dat levert je geen BTW teruggave op. Misschien wel om je winst wat te drukken voor de inkomstenbelasting, al denk ik dat het tamelijk doorzichtig is. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.