• 0

Tankpas-factuur hoger dan tankbon (pomp)

Sinds twee maanden tank ik voornamelijk LPG, alle tankpassen van ons al jaren ondergebracht bij tankpas-bedrijf x.

 

Nu is mij opgevallen bij het controleren van de facturen dat dit bedrijf hogere prijzen hanteert als de pompprijs.

 

Aan de pomp:

78,16 liter LPG a € 0,492 = € 38,45 incl. BTW

 

Op de factuur:

78,16 liter LPG a € 0,6273 = 49,03 excl. BTW
21% over € 49,03 = € 59,33 incl. BTW

 

Verschil tankbon & tankfactuur = € 20,88

 

Naast het feit dat ik nu enorm twijfel of dit voorgaande jaren wel goed is gegaan ( afname +- 25.000 liter diesel/benzine gecombineerd) 

 

Voor dit bericht heb ik gebeld met dit bedrijf, de beste medewerker vertelde mij dat hun met deze tanklocatie geen contract / kortingsafspraken hebben, dit kon ik direct weerleggen daar dit bedrijf maar op een beperkt aantal locatie überhaupt kan tanken in NL welke specifiek op hun website staan vermeld als ''station-locator''.

 

Momenteel sta ik er zo in dat de prijs welke je betaald nooit hoger kan zijn als de pompprijs/tankbon ( inclusief BTW etc. ) tankpas-aanbieders leven op de kortingsafspraken lijkt mij.

 

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt een beetje af van de pompt waar je tankt en het bedrijf waar je je tankpas hebt.

 

Als ik kijk op https://mkb-tankpas.nl/alle-tankpas-aanbieders/ dan zie ik dat er tankpas-bedrijven zijn die gewoon €0,10 korting geven op de adviesprijs. Maar er zijn tankstations die meer korting geven dan die €0,10. En als je dus daar tankt betaal je meer met je tankpas dan dat op je bon staat.

 

Kijk dus welke tarieven je tankpas-bedrijf hanteert (en welke adviesprijs daadwerkelijk van toepassing was op moment van tanken).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Prodat,

 

Dat hangt er vanaf wat je overeengekomen bent.

-Lijstprijs (met korting)

-Pomprijs

-Voordeligste van beide

-Voorkeurstation met afwijkende voorwaarden

 

Wat staat er in je overeenkomst?

 

5 minuten geleden, Prodat zei:

Voor dit bericht heb ik gebeld met dit bedrijf, de beste medewerker vertelde mij dat hun met deze tanklocatie geen contract / kortingsafspraken hebben, dit kon ik direct weerleggen daar dit bedrijf maar op een beperkt aantal locatie überhaupt kan tanken in NL welke specifiek op hun website staan vermeld als ''station-locator''.

Dat zegt niet zoveel. Uit de station-locator valt niet meer op te maken dat er een overeenkomst bestaat.

De condities kunnen verschillen per station/ ondernemer.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Prodat zei:

Momenteel sta ik er zo in dat de prijs welke je betaald nooit hoger kan zijn als de pompprijs/tankbon ( inclusief BTW etc. ) tankpas-aanbieders leven op de kortingsafspraken lijkt mij.

 

Ik zou de voorwaarden er eens op na slaan.. ik weet vrijwel zeker dat dat niet waar is.

Ik weet dat verschillende tankpas uitgevers in hun voorwaarden heeft staan dat de prijs via de pas kan afwijken van de prijs aan de pomp.

 

Dat heeft te maken met het feit dat elke pomphouder zelf zijn prijs aan de pomp bepaald en een tankpas is geen pinpas waarmee je het kassabedrag direct van je bank afschrijft.

Feitelijk betaal je met een andere betaalmethode waarbij de tankpasorganisatie specifieke (volume)afspraken heeft met diverse benzinemaatschappijen.

De prijzen worden meestal rechtstreeks afgeleid van de adviesprijs voor die dag minus de overeengekomen korting.

Door het hoge volume dat het tankpasbedrijf afneemt is dat in de meeste gevallen hoger dan de korting aan de pomp. Maar indien een benzinestation in directe concurrentie is met een prijsvechter kan het zijn dat de korting bij dat station meer is dan je via de tankpas krijgt.

Maar als er met een tankstation geen overeenkomst is kan het dus ook zijn dat je dan de adviesprijs betaald zonder enige korting en dan dus duurder uit bent.

 

Link naar reactie
  • 1

Wauw, ik snap dat dit kan, maar ben wel enigszins verbaasd.
Wij worden toch regelmatig gebeld door bedrijven die allerlei tankpassen aanbieden.
De hoge borg zorgde er voor mij voor dat we het niet doen. (Shell rekende zelfs 750 euro).

 

Nu krijgen mijn werknemers gewoon een gratis bankpas met een maximaal bestedingslimiet van 200 euro, de bon scannen ze meteen in via de app. (trifact)|
Mijn voorkeur is dat ze bij de makro tanken (vlak naast onze opslag), maar als dat niet kan mag een ander tankstation, zolang hij niet aan de snelweg zit ook.
Is dit wellicht een goede optie voor jou?

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarden / contract ga ik opzoeken of opvragen indien nodig.

 

Op 't zelfde station wanneer er auto's tanken met diesel/benzine van ons zijn de prijzen zoals aan de pomp.

Bij LPG lijkt dit dus fout te gaan.

 

Dank tot zover, ik laat jullie het weten.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, Prodat zei:

Bij LPG lijkt dit dus fout te gaan.

Zeker. Of in ieder geval gaat het niet fout maar is het ongunstig in jouw geval. Adviesprijs van LPG schommelt volgens mij al een paar maanden tussen de €0,75 en €0,85. Dus een prijs aan de pomp van €0,492 is ook wel heel erg goedkoop. Dat is absoluut geen 'normale' (advies)prijs.

 

https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/brandstofprijs-historie.asp

https://www.brandstof-zoeker.nl/adviesprijzen/lpg/

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Jasper S. zei:

Mijn voorkeur is dat ze bij de makro tanken (vlak naast onze opslag), maar als dat niet kan mag een ander tankstation, zolang hij niet aan de snelweg zit ook.

 

Maakt niks uit als je een tankpas hanteert die niet de pompprijs maar een adviesprijs als uitgangspunt neemt. Topicstarter betaalt schijnbaar al jaren een slordige 15 cent per liter extra, maal +/- 25.000 keer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Jasper S. zei:

Daarom zonder tankpas, maar met een pinpas, zie je meteen de prijs die je betaald, geen verrassingen achteraf.

Die borg heeft mij er ook van weerhouden.

750 euro kost het gebruik maken van je tankpas in feite, als je hier jarenlang gebruik van gaat maken.

 

Wel handig zijn de digitale bonnen, personeel raakt er jaarlijks wel enkele kwijt of vergeet het te vragen, is die 750 dan wellicht toch voordeliger op termijn. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Jasper S. zei:

Wij worden toch regelmatig gebeld door bedrijven die allerlei tankpassen aanbieden.
De hoge borg zorgde er voor mij voor dat we het niet doen. (Shell rekende zelfs 750 euro).

 

Zoveel aanbieders met allemaal hun eigen voorwaarden. Heb 3 tankpassen voor de auto's  en kan bijna overal tanken. Krijg 12 cent korting op de landelijke adviesprijs. Geen borg betaald. Zal ongetwijfeld niet goedkoop uit zijn (je betaald ook een bedrag per maand per pas. Voordeel is duidelijke factuur en nooit meer bonnetjes kwijt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bij Knab zijn extra rekening met een daarbij behorende bankpas inbegrepen in de maandprijs.
Je mag er eindeloos aanvragen, alleen voor het inloggen moet je wel extra betalen, maar dat vond ik verder niet nodig.
Bij ons scannen ze de bonnen meteen met een telefoon in. Kwijtraken heb ik tot nu toe nog geen last van gehad.
Het is alleen vervelend als het apparaat geen bon geeft, dan moet je de volgende dag terug voor een bon.

Mijn oplossing is niet ideaal, zeker niet, voor ons werkt het goed. Met de mobiel bankieren app, kost het mijn boekhouder ook niet extra werk t.o.v. pinnen van 1 rekening.
Ik gaf onze werkwijze alleen maar aan als eventuele oplossing voor de toeslagen die de TS nu moet betalen.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Jasper S. zei:

Kwijtraken heb ik tot nu toe nog geen last van gehad.
Het is alleen vervelend als het apparaat geen bon geeft, dan moet je de volgende dag terug voor een bon.

 

4 uur geleden, Jasper S. zei:

Met de mobiel bankieren app, kost het mijn boekhouder ook niet extra werk t.o.v. pinnen van 1 rekening.

Dat kost een veelvoud tov van €750 euro parkeren.. Tel daar het liquiditeits nadeel bij op.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat is onzin, we tanken wekelijks een aantal en die ene bon per jaar die je opnieuw moet aanvragen kost hoog uit een half uur extra.
Niet meer dan een poststuk dat kwijt raakt.

 

En het bankieren kost niets meer dan alles op 1 factuur, dat is juist het voordeel van het automatisch boeken. Met alleen een foto ben je klaar.

Ik heb toch liever die 750 euro op mijn bankrekening dan dat ik hem gratis uitleen aan een tankstation. 0% rente dat is nog slechter dan mijn spaarrekening lol.
Maar het is wel een beetje standaard geworden dat je het niet met mee eens bent toch ;-)
 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Drogargumenten.

Ik zet alle beschikbare middelen en tijd effectief en efficiënt in.

Doorgaans krijgt de brandstofleverancier meer van mij dan andersom. Gratis geld.

12 facturen pj, achteraf (netto ex Btw) betalen, automatisch zonder scannen/downloaden ingelezen met kostenplaatsen erbij.

Na een jaar krijg ik automatisch de accijns teruggestort.

 

Man man man bonnetjes inscannen, ophalen bij de pomp, direct betalen wat een energielek. Om €20 aan rente te besparen als je niet zou tanken.

 

Werkt jou boekhouder gratis?

 

Nb.

Yes, ik heb mijn mening over kruideniersmentaliteit en zeker als in vragende vorm bevestiging wordt gezocht.

Uit jou opmerking maak ik op dat mijn visie kennelijks haaks op de jouwe staat;-)

aangepast door logistieke dienstverlening
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Man man man bonnetjes inscannen, ophalen bij de pomp, direct betalen wat een energielek. Om €20 aan rente te besparen als je niet zou tanken.

Of €5.500 besparen in geval van TS.

25.000 liter maal €0,22 verschil in LPG prijs excl. BTW.

 

Nu zal dat in de praktijk wel wat lager liggen want er is niet gespecificeerd hoeveel LPG het was maar ook bij de diesel/benzine kan dit gebeuren. In ieder geval zul je dan dus wel moeten gaan shoppen voor een gunstige tankpas-aanbieder.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-11-2019 om 12:43, Prodat zei:

Aan de pomp:

78,16 liter LPG a € 0,492 = € 38,45 incl. BTW

 

Dat is wel heel goedkope LPG natuurlijk... welke pomp is dat?!

 

Qua kosten varieert het natuurlijk nogal, maar als je bij benzine bijvoorbeeld 12 cent/liter korting krijgt op de landelijke adviesprijs tank je zeker niet het goedkoopst, onbemande tankstations zitten er vaak 15 cent of meer onder... maar dan zit je wel weer met een bonnetje ;)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 6-11-2019 om 12:43, Prodat zei:

Nu is mij opgevallen bij het controleren van de facturen dat dit bedrijf hogere prijzen hanteert als de pompprijs.

 

De vraag was niet of een tankpas slimmer is dan een pinpas, maar of het vreemd is dat de betaalde prijs hoger is dan de pompprijs. Dat hangt dus van het businessmodel van de aanbieder af, en is uit het aanbod en algemene voorwaarden af te leiden. Er zijn immers ook tankpas-aanbieders die niet de daadwerkelijk pompprijs als uitgangspunt nemen, maar een 'landelijke adviesprijs' die hoger is.

 

Op zich is die wedloop Wie Tankt Het Slimst overigens best interesaant. Ik rijd ook graag een paar kilometer om voor een een paar cent minder.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bijna alle multi tankcards, kaarten waarbij je bij meerdere pompen kan tanken hanteren een korting op adviesprijs en doen niks met pompprijs. Daar zijn ook wel wat tv uitzendingen over geweest van consumentenprogramma's.

 

Alleen bij verschillende brandstofaanbieders zelf is het vaak een korting op de landelijke adviesprijs of de pompprijs als deze lager ligt dan de landelijke adviesprijs. Daarnaast kan er soms afspraken gemaakt worden voor bemand of onbemand tanken, spaarpunten en soms voor nog meer korting op geselecteerde pompen.

 

Vooral lokale brandstof aanbieders zijn redelijk toegankelijk in hun acceptteringsvoorwaarden, alleen kun je dat alleen lokaal tanken. Wij gebruiken in de basis een lokaal bedrijf, welk ook de hoogste korting bied. Voor nood is er nog de BP welk een standaard korting geeft, maar lage acceptatie heeft, nadeel is een dag en pas limiet waar je met meerdere voertuigen tegenaan kan lopen, maar als je een record opbouw zoals ze dat noemen kan dat makkelijker vergroot worden.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, TwaBla zei:

Op zich is die wedloop Wie Tankt Het Slimst overigens best interesaant. Ik rijd ook graag een paar kilometer om voor een een paar cent minder.

 

Tja, het is wat je wilt - 2 cent per liter scheelt ruim een euro op een volle tank, maar om daar nou een paar kilometer voor om te rijden?

 

Wellicht heb ik gewoon geluk en zitten er hier pakweg 3 discount pompstations min of meer langs de toevalswegen. De prijzen zijn niet exact gelijk maar ook niet echt de moeite om er specifiek eentje van te kiezen. Uiteraard zitten ze allemaal voor benzine wel ver onder de landelijke adviesprijs, als ik zou tanken voor het volle pond langs de snelweg zou dat een tientje op een volle tank duurder kunnen zijn. 

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:
20 uur geleden, TwaBla zei:

Op zich is die wedloop Wie Tankt Het Slimst overigens best interesaant. Ik rijd ook graag een paar kilometer om voor een een paar cent minder.

Tja, het is wat je wilt - 2 cent per liter scheelt ruim een euro op een volle tank, maar om daar nou een paar kilometer voor om te rijden?

Tanken langs de snelweg of in het dorp ... dat scheelt wel meer dan 2 cent per liter.

Is er ook nog iemand die de spaarzegeltjes/spaarpunten verzamelt ?


Na 22 reacties op zoiets simpels als een tankpas ... dan denk ik bij mijzelf ... hoe vergaat het een ieder verder met ondernemen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, JansenmeteenJ zei:

Komkommertijd?

Haantjesgedrag ?

 

13 minuten geleden, JansenmeteenJ zei:

We kunnen het ook anders bekijken, naar het verdien model van de multi tank card. Dat is wel mooi systeem klant korting op landelijke adviesprijs en zelf de pompprijs betalen....

Iedereen met een tankpas is niet verplicht om die overal en altijd te gebruiken ...

 

De tankpas diende/dient een adminstratief doel ... vroeger had de Belastingdienst moeite met al die naamloze kassabonnetjes en contante betalingen, later bespaarde het op kosten van de administratie/boekhouder.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.