• 0

Btw terugvragen van bedrijf met EU-btw-nummer gevestigd in de Verenigde Staten

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik zit met een korte vraag, maar wel eentje waar ik met google niet uit kom:

 

Ik heb een digitaal product afgenomen bij een bedrijf gevestigd in de UK, dit bedrijf laat de IDEAL betalingen verzorgen door het bedrijf 'fastspring.com'. Ik heb in euro's kunnen betalen en er is Nederlandse BTW in rekening gebracht. Fastspring heeft een EU BTW nummer omdat het gevestigd is in Californië, dit adres staat ook op de factuur.

 

Nu weet ik niet zeker, al denk ik van wel, of ik deze btw nu mag terugvragen, omdat er een Amerikaans adres op staat vermeld, normaal gesproken zou het bedrijf je geen BTW in rekening brengen en moet je deze zelf aangeven.

 

Quote

FastSpring's EU VAT Number EU826012240

Many companies have a VAT that begins with the two letter language ISO 639-1 code indicating where their company is located. FastSpring's VAT number is EU826012240. The number begins with "EU" because FastSpring is located in the United States, not in a European Union member state.

Our VAT number cannot be verified by the usual VAT validation services, but would have to be verified by the Mutual Assistance Office (a sub-department of the local VAT collection agency) in each EU country from a database available to those offices.

 

Iemand raad?

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
6 minuten geleden, Mart1250 zei:

Ik heb in euro's kunnen betalen en er is Nederlandse BTW in rekening gebracht.

Hoe weet je dat er 'Nederlandse BTW' in rekening gebracht is? Alleen het feit dat er 21% op staat wil niet betekenen dat het Nederlandse BTW is.

 

Aangezien er op de factuur geen NL-btw nummer staat lijkt mij ook niet dat je deze BTW bij de Nederlandse belastingdienst terug kunt vragen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je bericht.

 

Ik weet dat omdat ze zelf zeggen dat VAT rates per land verschillen: https://fastspring.com/tax-management/vat/

Quote

How is the value-added tax applied to online sales?

The VAT applies to all goods sold, regardless of whether or not these E.U. customers are purchasing a physical or digital product from an online store. Businesses must ensure that they are charging the correct amount on each transaction since VAT rates varying for each of the 28 E.U. countries. Digital businesses without a physical presence in the E.U. but sell to E.U. customers are still responsible for collecting and remitting the appropriate value-added taxes.

Prior to January 1, 2015 VAT rates were based on the location of the business facilitating the transaction. After January 1st, VAT rates are now determined by the location of the customer making the purchase. FastSpring’s full-service platform makes calculating and applying VAT easy by automatically detecting each customer’s location via IP Address and appending the right VAT amount to the purchase.

 

Oke, dat zou wel vervelend zijn. Dus een bedrijf met een EU BTW nummer, daar kan je nooit btw van terugvragen? In geen enkel EU land kan dit dus.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een dienst dus dan zal de BTW geheven worden in het land van de afnemer (allebei binnen de EU). Dat zou dan wel moeten betekenen dat ze via een systeem dus die Nederlandse BTW ook afdragen aan de Nederlandse belastingdienst. En in dat geval kun je de factuur wel gewoon boeken als Nederlandse factuur (met BTW aftrek dus).

 

Overigens raar dat ze bij fastspring dan geen mogelijkheid hebben om de BTW te verleggen als ze aan bedrijven leveren.

 

Volgens deze pagina zou je "Enter Valid VAT ID" kunnen doen waarna die Exemption Method regel zou gelden.

https://docs.fastspring.com/getting-started-with-fastspring/currencies-conversions-and-taxes/about-vat-and-sales-tax

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nu moet ik wel opmerken, en dat is denk ik mijn eigen schuld. Dat ik nergens mijn BTW nummer kon opgeven bij de bestelling. Als dit wel kon, dan had er volgens fastspring geen BTW in rekening worden gebracht.

 

Quote

1. Transactions between two EU VAT registered businesses with a valid VAT ID will be exempt.
FastSpring’s platform will automatically include the VAT ID on the invoice and ensure that no tax is collected.

 

Al vindt ik het toch vreemd. Want dat UK bedrijf staat niet op de factuur...

 

Edit: Ik ga nu pas je bericht lezen.

 

Reactie op jouw laatste bericht: Ja, oke, er is nu dus ten onrechte btw in rekening gebracht. Wat moet ik hier nu mee doen dan? In ieder geval niet terugvragen, dat zou niet correct zijn, lijkt me.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Mart1250 zei:

Want dat UK bedrijf staat niet op de factuur...

Nee, maar dus wel een EU-nummer. Als ze dan in alle landen de juiste BTW afdragen dan is die voor iedereen al betaald. En dan kun je dus als bedrijf die BTW wel weer als voorbelasting verrekenen. Als de BTW verlegd zou zijn dan moet je hem eerst zelf uitrekenen en opgeven (te betalen) en kun je hem ook weer als voorbelasting aftrekken. Nu is die dus al betaald dus hoef je alleen de voorbelasting op te geven.

 

(vandaar mijn eerste vraag of je zeker wist of de BTW ook daadwerkelijk in NL aangegeven zou zijn)

Link naar reactie
  • 0

Als een onderneming niet in de EU is gevestigd en digitale diensten levert aan een Nederlandse onderneming dan is deze dienst belast op grond van artikel 6 lid 1 Wet op de omzetbelasting 1968 in het land van de afnemer.

Op basis van de verleggingsregeling is de Nederlandse ondernemer de btw verschuldigd en dient in de aangifte omzetbelasting in rubriek 4a opgenomen te worden.

 

Zie ook pdf-download-link:

 http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/one-stop-shop-guidelines_nl.pdf#one_stop

 

"Bij de niet-Unieregeling kan de belastingplichtige (die de zetel van zijn bedrijfsuitoefening niet in de EU heeft gevestigd noch daar over een vaste inrichting beschikt, en ook niet in de EU geregistreerd is of anderszins geïdentificeerd moet zijn1) eender welke lidstaat kiezen als lidstaat van identificatie. Die lidstaat zal hem een individueel btw-identificatienummer toekennen (volgens het model EUxxxyyyyyz).
In beide gevallen (Unie- en niet-Unieregeling) kan de belastingplichtige slechts één lidstaat van identificatie hebben en moet hij alle telecommunicatie-, omroep- en langs elektronische weg verrichte diensten die hij levert aan niet-belastingplichtigen in een lidstaat waar hij niet is gevestigd, aangeven via het mini-éénloketsysteem voor zover hij voor het gebruik van dat systeem kiest."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, Mart1250 zei:

Dat EU-nummer is van Fastspring, gaat dit dan nog steeds op?

Ik weet niet precies wat de regels zijn voor een EU-nummer.

Voor elk ander bedrijf zou dat natuurlijk niet mogen.

Want dan heb je een ongeldige factuur (verkeerde bedrijfsnaam bij het EU-nummer).

 

Staat er nergens ook de naam van Fastspring op de factuur (dat zij degene zijn die de BTW afhandeling doen)?

 

6 minuten geleden, Cosara zei:

Op basis van de verleggingsregeling is de Nederlandse ondernemer de btw verschuldigd en dient in de aangifte omzetbelasting in rubriek 4a opgenomen te worden.

De BTW is niet verlegd in dit geval.

 

Tevens is hier sprake van een EU-nummer wat zou betekenen dat als het wel verlegd zou zijn, het als binnen EU beschouwd zou worden. Dus dan is het niet rubriek 4a maar 4b.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Cosara zei:

Als een onderneming niet in de EU is gevestigd en digitale diensten levert aan een Nederlandse onderneming dan is deze dienst belast op grond van artikel 6 lid 1 Wet op de omzetbelasting 1968 in het land van de afnemer.

Op basis van de verleggingsregeling is de Nederlandse ondernemer de btw verschuldigd en dient in de aangifte omzetbelasting in rubriek 4a opgenomen te worden.

 

Zie ook pdf-download-link:

 http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/one-stop-shop-guidelines_nl.pdf#one_stop

 

"Bij de niet-Unieregeling kan de belastingplichtige (die de zetel van zijn bedrijfsuitoefening niet in de EU heeft gevestigd noch daar over een vaste inrichting beschikt, en ook niet in de EU geregistreerd is of anderszins geïdentificeerd moet zijn1) eender welke lidstaat kiezen als lidstaat van identificatie. Die lidstaat zal hem een individueel btw-identificatienummer toekennen (volgens het model EUxxxyyyyyz).
In beide gevallen (Unie- en niet-Unieregeling) kan de belastingplichtige slechts één lidstaat van identificatie hebben en moet hij alle telecommunicatie-, omroep- en langs elektronische weg verrichte diensten die hij levert aan niet-belastingplichtigen in een lidstaat waar hij niet is gevestigd, aangeven via het mini-éénloketsysteem voor zover hij voor het gebruik van dat systeem kiest."

 

Ja, zo zou het normaal gaan, echter was er dus nergens een veld waar ik dat BTW (of VAT) nummer kon invullen, of te wel, dit is gewoon niet correct gegaan.

 

Wat moet ik hier nu mee dan? Rik zegt, gewoon terugvragen,  maar is dit dan wel correct als ik in eerste instantie (of die partij, die mij niet de mogelijkheid geeft dat in te vullen...) al de fout in ga.

 

Quote

Ik weet niet precies wat de regels zijn voor een EU-nummer.

Voor elk ander bedrijf zou dat natuurlijk niet mogen.

Want dan heb je een ongeldige factuur (verkeerde bedrijfsnaam bij het EU-nummer).

 

Staat er nergens ook de naam van Fastspring op de factuur (dat zij degene zijn die de BTW afhandeling doen)?

 

De BTW is niet verlegd in dit geval.

 

Normaal gesproken niet nee.

 

Er staat zowel het BTW-nummer als het adres van Fastspring op.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, Mart1250 zei:

(of die partij, die mij niet de mogelijkheid geeft dat in te vullen...)

Hoezo?? Dat kun je toch wel bij hun opgeven?

 

Quote

 

VAT / GST Refunds

In case a customer neglects or is unable to enter a VAT ID or GST ID at the time of the purchase, please instruct the customer to email us at orders@fastspring.com with the order reference / ID and the valid VAT ID or GST ID. Our buyer support team will promptly issue a refund for the tax that was collected on the order, back to the original payment method.

 

https://docs.fastspring.com/getting-started-with-fastspring/currencies-conversions-and-taxes/about-vat-and-sales-tax#AboutVATandSalesTax-VATandGSTExemption

 

Daarnaast is niet het UK bedrijf de leverancier, maar Fastspring.

 

Quote

FastSpring is a reseller. A side effect of this is that FastSpring becomes the merchant and seller of record for the sale of your products. We collect all applicable taxes from the customers, and we report and pay those tax to the appropriate taxation authorities. You do not need details of this reporting. The only thing that you need to do is record the payments we make to you as wholesale sales. 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Ik bedoel, het kan hun fout zijn, maar ook mijn fout. Net hoe je het bekijkt.

 

Quote

VAT / GST Refunds

In case a customer neglects or is unable to enter a VAT ID or GST ID at the time of the purchase, please instruct the customer to email us at orders@fastspring.com with the order reference / ID and the valid VAT ID or GST ID. Our buyer support team will promptly issue a refund for the tax that was collected on the order, back to the original payment method.

 

Wauw, dat is een oplossing, alleen dien ik dan nog wel een nieuw factuur te krijgen. Ik zal eens informeren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Rik · zei:
Quote

FastSpring is a reseller. A side effect of this is that FastSpring becomes the merchant and seller of record for the sale of your products. We collect all applicable taxes from the customers, and we report and pay those tax to the appropriate taxation authorities. You do not need details of this reporting. The only thing that you need to do is record the payments we make to you as wholesale sales. 

 

 

 

 

Dus als ik dit rond krijg dan moet ik dit gewoon aangeven onder 4a? (ze zijn immers gevestigd in US) Ongeacht of ze een EU BTW nummer hebben.

 

Edit: Ik had m'n bericht kunnen editen, sorry.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 1

Als je het niet voor elkaar krijgt zou ik het alleen bij voorbelasting invullen (omdat de btw al betaald is, en ook afgedragen door de 'seller' FastSpring).

 

Als je nog wel je BTW nummer op kunt geven en de BTW terug kunt krijgen dan zou je dit inderdaad bij leveringen van diensten uit het buitenland op moeten geven (als te betalen) en dan ook weer bij de voorbelasting. Ik denk echter dat in dit geval 4b gebruikt zou moeten worden omdat het gaat om een dienst van iemand met een EU-BTW-nummer.

 

Quote

 

FACTUUR UIT HET BUITENLAND VAN LEVERANCIER BUITEN DE EU, MAAR MET EU BTW-NUMMER

Als de leverancier gevestigd is buiten de EU, maar wel een Europees btw nummer heeft, dan gelden dezelfde regels als een buitenlandse leverancier die binnen de EU is gevestigd. Een EU btw nummer is te herkennen aan de eerste twee letters van het land, bijvoorbeeld DE voor Duitsland gevolgd door cijfers en daarna eventueel nog een letter zoals bij Nederland B.01 etc.

 

https://zzp-belasting.tips/factuur-uit-het-buitenland-btw-aangifte/

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rik voor je uitzoek werk! Ik waardeer het erg.

 

Dat antwoord is de spijker op z'n kop. Dan ga ik het onder 4b zetten als ik dit rond krijg.

 

Alleen zit ik nu te bedenken hoe ik dit verwerk in mijn boekhouding. Ik heb immers een factuur en een bijhorende afschrijving die ik niet zomaar weg tover!?

Link naar reactie
  • 1
36 minuten geleden, Mart1250 zei:

Alleen zit ik nu te bedenken hoe ik dit verwerk in mijn boekhouding. Ik heb immers een factuur en een bijhorende afschrijving die ik niet zomaar weg tover!?

Je krijgt dan je btw terug en een nieuwe factuur/invoice/bon. Dus dan zou het allemaal weer moeten kloppen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus je stelt voor om de oude factuur helemaal buiten de boekhouding te laten? Ik dacht dat facturen zodra uitgegeven altijd wettelijk geldig zijn, tenzij het proforma facturen zijn. Mag ik dit er dan zo uit laten? De afschrijvingen met de bank klopt natuurlijk ook niet meer dan, hoeft dat niet een op een te kloppen? (Al zal het per saldo niks uit gaan maken.) Normaal hang ik aan een factuur direct een afschrijving. Of moet ik het nieuwe factuur dat ik dan krijg gewoon zien als een rectificatie van het oude? Mag dat?

Link naar reactie
  • 1

Officieel behoor je van hun een creditnota te krijgen. Maar de kans bestaat dat ze daar moeilijk over doen (of misschien is de nieuwe factuur wel op hetzelfde factuurnummer). In dat geval zou ik de factuur met btw uit de boekhouding houden en de nieuwe factuur boeken tegen de betaling incl. btw en btw ontvangst.

 

Let op... "Uit de boekhouding" wil niet betekenen "Uit de administratie". Ik zou de factuur met btw dan n.l. opnemen met een opmerkingsblad dat dit gaat om een factuur die gecorrigeerd is. Zolang je dit soort dingen maar goed documenteert zullen ze er volgens mij ook niet zo'n punt van maken bij de BD.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Rik · zei:

 In dat geval zou ik de factuur met btw uit de boekhouding houden en de nieuwe factuur boeken tegen de betaling incl. btw en btw ontvangst.

 

 

Ik denk dat ik je snap. Omdat straks het factuurbedrag lager is dan de afschrijving ontstaat er een gat wat precies het BTW bedrag is, deze open post verwerk ik dan weer met de btw ontvangt. Right? Deze terugstorting van Fastspring, wat de BTW moet voorstellen, kan ik gewoon als een 'geld ontvangen' boeken, zolang het geen creditnota betreft, als ik het goed heb.

Bedankt voor je toelichting. Ik zal dit factuur wel in mijn administratie houden met een kladblok bestandje met toelichting. Ik hoop dat dat geen punt is inderdaad, zou niet weten hoe ik dit anders moet oplossen...

 

Eerst maar eens zien hoe Fastspring hiermee omgaat. :)

 

Edit: Ehm dat 'boeken tegen' gaat natuurlijk alleen maar alleen maar als je een creditnota hebt. Oops..

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

Je kunt de factuur gewoon crediteren/tegenboeken zonder dat je een creditnota hebt. Vandaar dat je dit goed moet documenteren. De betaling 'valt dan vrij' en je kunt de nieuwe factuur boeken tegen de betaling en latere btw ontvangst.

 

Maar misschien kan het zelfs nog makkelijker. Omdat je straks btw terug ontvangt kun je die als ontvangst gewoon direct tegenboeken op te vorderen voorbelasting. Want op 400 kosten heb je eigenlijk geen verandering. En bij het inboeken van de originele factuur heb je de btw op voorbelasting geboekt (en de ontvangst kun je dan direct corrigeren met die voorbelasting). Dit kun je natuurlijk alleen doen als je boekhoudprogramma dat toelaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Rik · zei:

Je kunt de factuur gewoon crediteren/tegenboeken zonder dat je een creditnota hebt. Vandaar dat je dit goed moet documenteren. De betaling 'valt dan vrij' en je kunt de nieuwe factuur boeken tegen de betaling en latere btw ontvangst.

 

Je bedoelt dat ik de factuur (btw teruggave van Fastspring) en het nieuwe factuur van Fastspring op een tegenrekening boek in de 4000 reeks? (dezelfde uiteraard). Dus oftewel, het nieuwe factuur boek je net als anders in en de btw teruggave als 'geld ontvangen' met tegen rekening dezelfde tegen rekening als van het nieuwe factuur?

Quote

Maar misschien kan het zelfs nog makkelijker. Omdat je straks btw terug ontvangt kun je die als ontvangst gewoon direct tegenboeken op te vorderen voorbelasting. Want op 400 kosten heb je eigenlijk geen verandering. En bij het inboeken van de originele factuur heb je de btw op voorbelasting geboekt (en de ontvangst kun je dan direct corrigeren met die voorbelasting). Dit kun je natuurlijk alleen doen als je boekhoudprogramma dat toelaat.

 

Dit kan ik helaas nog niet helemaal volgen. 400 kosten? Bedoel je de 4000 reeks? Originele factuur? De factuur waar de btw is in berekend?

 

Edit: Even mijn bericht corrigeren, het klopt niet.

Edit: Aangepast, volgens mij is dit wat ik bedoel. Het is avond...

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Mart1250 zei:

Je bedoelt dat ik de factuur (btw teruggave van Fastspring) en het nieuwe factuur van Fastspring op een tegenrekening boek in de 4000 reeks? (dezelfde uiteraard).

Ik bedoel dat je net alsof doet dat je een creditnota hebt ontvangen (incl. Btw) en die gewoon boekt zoals altijd. Dus tegenboek op kosten (kosten verlagen) en voorbelasting en tegenboeken op crediteuren. Dan is het alsof die eerste factuur nooit geboekt is. Daarna kun je de nieuwe factuur boeken op kosten en op crediteuren. Met btw doe je dan niets (want er staat geen btw op de nieuwe). De oorspronkelijke betaling incl. Btw en de terugontvangst van btw zijn dan gelijk aan de stand van de crediteur-post.

 

32 minuten geleden, Mart1250 zei:

Dit kan ik helaas nog niet helemaal volgen. 400 kosten? Bedoel je de 4000 reeks? Originele factuur? De factuur waar de btw is in berekend?

De andere methode zou gewoon zijn dat je alles laat zoals het is en de btw terugontvangst direct van voorbelasting-grootboek tegen boekt. Maar zoals gezegd moet je programma dat wel kunnen. In dat geval hoef je met de nieuwe factuur in de boekhouding niets te doen want die 'vervangt' de oude. De correctieboeking van bankontvangst btw en tegenboeking te vorderen voorbelasting heft het btw verhaal dan op.

 

Helemaal makkelijk zou zijn om de oude factuur (incl. boekingen) gewoon helemaal kunt verwijderen (en dan de nieuwe in te boeken). Maar dat kan in de meeste boekhoudprogramma's niet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

22 minuten geleden, Rik · zei:

Helemaal makkelijk zou zijn om de oude factuur (incl. boekingen) gewoon helemaal kunt verwijderen (en dan de nieuwe in te boeken). Maar dat kan in de meeste boekhoudprogramma's niet.

 

Wauw, ik zal je vertellen: Ik heb dat factuur nog helemaal niet ingeboekt! Maakt dat het makkelijker? Begrijpen wij elkaar verkeerd? :grinning-face:

 

Ik heb nog niks ingeboekt, het was voor mij puur het feit dat een factuur wettelijk geldt en of ik dit zomaar buiten de boekhouding mag laten. 

 

Ja het wordt helemaal makkelijk als ik gewoon dat nieuwe factuur inboek.. Als dat zou kunnen? Alleen hebben niet alle afschrijvingen of stortingen dan ook een bestaan in de boekhouding, immers het factuur incl.btw en de btw teruggave van Fastspring zul je niet terug kunnen vinden in de boekhouding. 

 

Uiteraard kan ik het wel bewaren in de administratie, maar de hoofdvraag is mag ik dit er überhaupt buiten de boekhouding laten in geval van een fout? Of moet ik dit er toch in verwerken en vervolgens alles gladstrijken. Ik hoooop zo van niet... Wat een ellende voor een factuur. :anxious-face-with-sweat:

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
35 minuten geleden, Mart1250 zei:

Wauw, ik zal je vertellen: Ik heb dat factuur nog helemaal niet ingeboekt! Maakt dat het makkelijker? Begrijpen wij elkaar verkeerd? :grinning-face:

Hahaha. Ja, dat maakt het een stuk makkelijker.

 

Je doet een notitie aan de oude factuur incl. btw met wat er gebeurd is en stopt die in de administratiemap.

 

Dan, als je de nieuwe factuur hebt (zonder btw), boek je die gewoon op kosten en te betalen crediteuren. Er wordt dus niets op btw geboekt.

 

De bankbetaling boek je op diezelfde crediteur en omdat die betaling te hoog was heeft die dus nog een negatief saldo van precies het btw. Wanneer je dan de btw terug ontvangt boek je die ook op de crediteur waarna die weer 0 is.

 

Het niet boeken van de oude factuur is geen probleem zolang je hem maar documenteert. Zo kun je altijd aantonen dat je intentie goed was en die factuur niet met klopte.

 

Als je wel een complete creditnota krijgt (van de factuur incl btw) plus nog een factuur zonder btw, dan zou je die oude factuur plus creditnota wel in kunnen boeken maar dat hoeft niet (saldo is toch nul). Zolang je beide oude factuur en creditnota bij elkaar houdt en documenteert zijn ze toch onderdeel van je administratie en dat lijkt mij het belangrijkste.

 

35 minuten geleden, Mart1250 zei:

Ja het wordt helemaal makkelijk als ik gewoon dat nieuwe factuur inboek.. Als dat zou kunnen? Alleen hebben niet alle afschrijvingen of stortingen dan ook een bestaan in de boekhouding, immers het factuur incl.btw en de btw teruggave van Fastspring zul je niet terug kunnen vinden in de boekhouding. 

Jawel, dat hebben ze wel. De betaling (incl. btw) plus terug ontvangen btw bedrag van Fastspring is exact gelijk aan de nieuw te ontvangen factuur zonder btw. Het inboeken van een oude factuur incl. btw en die dan weer crediteren (met of zonder fysieke geldige creditfactuur) zou de boel alleen maar compliceren.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Quote

Dan, als je de nieuwe factuur hebt (zonder btw), boek je die gewoon op kosten en te betalen crediteuren. Er wordt dus niets op btw geboekt.

 

Ik dacht dat ik dit gewoon boek met btw code: 'levering/diensten binnen EU 0%' Dat is die 4b. Waarom wordt er niks op hoog BTW geboekt? Het is toch dat dit geboekt wordt op zowel hoog BTW als voorbelasting. Dus per saldo € 0.

 

Verder begrijp ik je volledig! :grinning-face:

 

Morgen reageer ik op een eventuele reactie. Bedankt voor al je hulp! 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Mart1250 zei:

Ik dacht dat ik dit gewoon boek met btw code: 'levering/diensten binnen EU 0%' Dat is die 4b. Waarom wordt er niks op hoog BTW geboekt? Het is toch dat dit geboekt wordt op zowel hoog BTW als voorbelasting. Dus per saldo € 0.

Dat hangt van je boekhoud programma af. Als die een code "levering binnen eu 0%" heeft dan boek je de factuur inderdaad daar op (btw = €0).  Dan zal de grondslag (bedrag excl.) daarop verzameld worden en heb je bij de btw aangifte het juiste bedrag om op te geven (4b). Tevens zul je dat bedrag ook bij 5b opgeven/optellen. Of misschien gebeurd dat al automatisch in dat programma maar daar kan ik dus niets over zeggen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.