• 0

Btw terugvragen van bedrijf met EU-btw-nummer gevestigd in de Verenigde Staten

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik zit met een korte vraag, maar wel eentje waar ik met google niet uit kom:

 

Ik heb een digitaal product afgenomen bij een bedrijf gevestigd in de UK, dit bedrijf laat de IDEAL betalingen verzorgen door het bedrijf 'fastspring.com'. Ik heb in euro's kunnen betalen en er is Nederlandse BTW in rekening gebracht. Fastspring heeft een EU BTW nummer omdat het gevestigd is in Californië, dit adres staat ook op de factuur.

 

Nu weet ik niet zeker, al denk ik van wel, of ik deze btw nu mag terugvragen, omdat er een Amerikaans adres op staat vermeld, normaal gesproken zou het bedrijf je geen BTW in rekening brengen en moet je deze zelf aangeven.

 

Quote

FastSpring's EU VAT Number EU826012240

Many companies have a VAT that begins with the two letter language ISO 639-1 code indicating where their company is located. FastSpring's VAT number is EU826012240. The number begins with "EU" because FastSpring is located in the United States, not in a European Union member state.

Our VAT number cannot be verified by the usual VAT validation services, but would have to be verified by the Mutual Assistance Office (a sub-department of the local VAT collection agency) in each EU country from a database available to those offices.

 

Iemand raad?

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik verbaas me een beetje over dit geheen-en-weer over dit onderwerp. Nu kan ik het bij het verkeerde eind hebben, maar als een Amerikaans bedrijf een factuur stuurt met Nederlandse btw, dan moet je die factuur mijns inziens gewoon als een Nederlandse factuur inboeken. Oftewel: alsof het gestuurd werd door een Nederlands bedrijf. Voor de omzetbelasting is het een "nationale" levering. De in rekening gebracht btw trek je dan af onder rubriek 5b (Voorbelasting).

 

Op zich lijkt me dat ook logisch, want het Amerikaanse bedrijf heeft immers een btw-identificatienummer en draagt de Nederlandse btw af via een MOSS (Mini One Stop Shop) in een bepaalde lidstaat. En de MOSS in die lidstaat zorgt er weer voor dat de afgedragen btw terecht komt bij de desbetreffende landen waarin de afnemers zijn gevestigd (in dit geval Nederland). De door jou betaalde Nederlandse btw komt via het Amerikaanse bedrijf alsnog terecht bij de Nederlandse fiscus. En zo is de cirkel weer rond.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Rik · zei:

Dat hangt van je boekhoud programma af. Als die een code "levering binnen eu 0%" heeft dan boek je de factuur inderdaad daar op (btw = €0).  Dan zal de grondslag (bedrag excl.) daarop verzameld worden en heb je bij de btw aangifte het juiste bedrag om op te geven (4b). Tevens zul je dat bedrag ook bij 5b opgeven/optellen. Of misschien gebeurd dat al automatisch in dat programma maar daar kan ik dus niets over zeggen.

 

Dat gebeurt inderdaad allemaal al automatisch met e-boekhouden. Bedankt voor je toelichting.

 

8 uur geleden, prinsrachid zei:

Ik verbaas me een beetje over dit geheen-en-weer over dit onderwerp. Nu kan ik het bij het verkeerde eind hebben, maar als een Amerikaans bedrijf een factuur stuurt met Nederlandse btw, dan moet je die factuur mijns inziens gewoon als een Nederlandse factuur inboeken. Oftewel: alsof het gestuurd werd door een Nederlands bedrijf. Voor de omzetbelasting is het een "nationale" levering. De in rekening gebracht btw trek je dan af onder rubriek 5b (Voorbelasting).

 

Op zich lijkt me dat ook logisch, want het Amerikaanse bedrijf heeft immers een btw-identificatienummer en draagt de Nederlandse btw af via een MOSS (Mini One Stop Shop) in een bepaalde lidstaat. En de MOSS in die lidstaat zorgt er weer voor dat de afgedragen btw terecht komt bij de desbetreffende landen waarin de afnemers zijn gevestigd (in dit geval Nederland). De door jou betaalde Nederlandse btw komt via het Amerikaanse bedrijf alsnog terecht bij de Nederlandse fiscus. En zo is de cirkel weer rond.

 

Tja, dan weet ik het ook niet meer. Dat zou betekenen dat een ander bedrijf waar ik maandelijks een digitale dienst van afneem ook onterecht het naar mij verlegt. (het elektronische product waar het in dit topic over gaat is slechts eenmalig, gewoon een download)

 

Even vanuit het oogpunt van Fastspring:

 

De MOSS pagina van de belastingdienst lijkt te suggereren dat het alleen om particulieren gaat, terwijl in de eerste quote hieronder staat dat het niet uitmaakt:

Quote

Voor digitale diensten (telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten) gelden andere regels. Digitale diensten zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is. Er is 1 uitzondering, deze leest u bij 'let op' op deze pagina.

 

 

Quote

Het uitgangspunt is dat digitale diensten aan particulieren belast worden in het land waar uw klant woont. Met een 'particulier' bedoelen we in dit geval een klant die geen btw-identificatienummer heeft.

 

WACHT, ik snap het alweer. Die MOSS geldt alleen voor particulieren!

 

Quote

Met deze regeling kunnen ondernemers de btw over de digitale diensten die ze leveren aan particulieren aangeven via 1 EU-land.

 

Fastspring kan hier helemaal geen gebruik van maken. Dat het in beiden gevallen belast is in het land van de afnemer, klopt wel natuurlijk! Subtiel verschil, maar zorgt snel voor verwarring. :P Immers, ik betaal gewoon Nederlandse BTW over de verlegde digitale diensten.

 

Die MOSS is hier dus niet aan de orde.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

De uiteindelijke vraag is dus of Fastspring bij verkoop aan een onderneming gebruik mag maken van MOSS/Nederlandse BTW aangifte. (Zeker ook omdat het MOSS systeem bedoeld is voor BTW bij verkoop aan particulieren omdat deze bij ondernemers verlegd moet worden). Dus de vraag is ook... Is verleggen verplicht?

 

En indien dit wel mag via MOSS is het de vraag of de btw op die factuur (buitenlandse factuur met EU-nummer maar Nederlandse BTW) dan aftrekbaar is als voorbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

De uiteindelijke vraag is dus of Fastspring bij verkoop aan een onderneming gebruik mag maken van MOSS/Nederlandse BTW aangifte. (Zeker ook omdat het MOSS systeem bedoeld is voor BTW bij verkoop aan particulieren omdat deze bij ondernemers verlegd moet worden). Dus de vraag is ook... Is verleggen verplicht?

 

En indien dit wel mag via MOSS is het de vraag of de btw op die factuur (buitenlandse factuur met EU-nummer maar Nederlandse BTW) dan aftrekbaar is als voorbelasting.

 

 

Ik denk dat dat verplicht is, nu doe ik dat ook al met een andere digitale dienst. 

 

Zoals ik het lees mag dat niet omdat er expliciet gesproken wordt over particulieren. 

 

Nog even een vraag: Als ik straks dat nieuwe factuur inboek en het afschrift incl.btw er mee vereken dan blijft er dat btw bedrag over maar dan negatief. Als ik geen creditnota krijg van fastspring, moest ik dan netalsof doen dat ik wel dat creditfactuur gehad heb? Alleen dan kan ik de openpost selecteren waar het omgaat. Dat gaat niet als ik een 'geld ontvangen' boeking doe, dan kan ik alleen maar een tegenrekening kiezen.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Mart1250 zei:

Als ik straks dat nieuwe factuur inboek en het afschrift incl.btw er mee vereken dan blijft er dat btw bedrag over maar dan negatief.

Als je die nieuwe factuur krijgt dan is dat zonder btw. Dus inderdaad zal op de crediteur Fastspring staan dat er een negatief bedrag staat (ter waarde van de BTW). Dat is ook het bedrag dat je later nog van Fastspring teruggestort krijgt (staat ook in hun teksten). De terugstorting boek je dus ook op die crediteur en dan is het saldo weer precies 0.

 

2 minuten geleden, Mart1250 zei:

Als ik geen creditnota krijg van fastspring, moest ik dan netalsof doen dat ik wel dat creditfactuur gehad heb?

Dat gaat om de oude factuur die je NIET ingeboekt hebt. Officieel behoor je daar nog een creditnota van te krijgen. Maar omdat je deze oude factuur toch niet inboekt (en een eventuele creditnota ook niet) maakt dat niet zoveel uit. Pak de oude factuur. Schrijf er een opmerking bij en doe die in je administratiemap. Mocht je later alsnog een officiële creditnota krijgen met btw dan kun je die daar ook aan hechten (zonder in te boeken).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Rik · zei:

Als je die nieuwe factuur krijgt dan is dat zonder btw. Dus inderdaad zal op de crediteur Fastspring staan dat er een negatief bedrag staat (ter waarde van de BTW). Dat is ook het bedrag dat je later nog van Fastspring teruggestort krijgt (staat ook in hun teksten). De terugstorting boek je dus ook op die crediteur en dan is het saldo weer precies 0.

 

 

Aah, in feiten boek je dan slechts het nieuwe factuur in en verrekent dit met het bankafschrift van het OUDE factuur (MET btw) en het bankafschrift van de btw terugstorting. Ik heb dan geen creditnota nodig in feiten. Begrijp ik je zo goed? Dan snap ik het. Dan is het gewoon zaak dat ik dat nieuwe factuur krijg en dan is het klaar. En dan uiteraard even het oude factuur van commentaar voorzien.

 

Edit: 'nieuwe' vervangen door 'oude' en 'zonder' naar 'met'. Het moest precies andersom.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tjonge jonge zeg. Jullie zitten echt een potje moeilijk te doen. Factuur met NL btw vul je in in rubriek 5 en vraag je daar terug. Er wordt misschien over particulieren gesproken, maar het gaat dan over klanten die geen btw-nummer hebben doorgegeven. Geen probleem. Gewoon inboeken als binnenlandse factuur. Fastspring gebruikt een MOSS om de BTW bij de juiste Belastingdienst te krijgen.

 

In Nederland geef je toch ook je btw nummer niet door? En dan krijg je toch ook een factuur met NL BTW? En die BTW vraag je toch ook gewoon terug als voorbelasting? Met digitale diensten buiten de EU met NL BTW doe je hetzelfde.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, prinsrachid zei:

Tjonge jonge zeg. Jullie zitten echt een potje moeilijk te doen. Factuur met NL btw vul je in in rubriek 1. Er wordt misschien over particulieren gesproken, maar het gaat dan over klanten die heb btw-nummer hebben doorgegeven. Gewoon inboeken als binnenlandse factuur. Fastspring gebruikt een MOSS om de BTW bij de juiste Belastingdienst te krijgen.

 Als het zo is zoals jij zegt, waarom spreekt Fastspring dit dan zelf tegen? Er is niet voor niets de mogelijkheid je btw terug te krijgen.

 

Quote

Er wordt misschien over particulieren gesproken, maar het gaat dan over klanten die heb btw-nummer hebben doorgegeven

 

Er wordt heel duidelijk benadrukt dat het om particulieren gaat, dat volgt ook uit dit stuk:

 

Quote

Let op!

Levert u digitale diensten aan particulieren in andere lidstaten binnen de EU? En is uw omzet daarvan in 1 kalenderjaar, én het kalenderjaar ervoor, niet meer dan € 10.000? Dan moet u vanaf 1 januari 2019 btw over deze diensten aangeven en afdragen in Nederland. Wilt u tóch btw aangeven en afdragen in het EU-land van de particulieren waaraan u levert? Dat kan. Dat doet u door u in deze EU-landen te registreren, en btw-aangifte te doen volgens de regels van dat land. U kunt ook de MOSS-regeling gebruiken.

Wilt u zich registreren in een EU-land? Of gebruikmaken van de MOSS-regeling? Geef dat aan ons door met het formulier 'Keuze plaats van dienst digitale diensten'.

 

en zoals eerder gezegd:

 

Quote

Om te voorkomen dat u zich in elk EU-land waar u digitale diensten levert moet registreren, is de mini One Stop Shop-regeling (MOSS) ingevoerd. Met deze regeling kunnen ondernemers de btw over de digitale diensten die ze leveren aan particulieren aangeven via 1 EU-land. Meer informatie over de MOSS, leest u bij EU-btw-melding doen met MOSS.

 

en in het keuze formulier:

 

Quote

Levert u als ondernemer digitale diensten (e-commerce diensten, telecommunicatiediensten en omroepdiensten) aan particulieren in andere EU-landen? En is de omzet van deze diensten in een kalender jaar, én het kalenderjaar ervoor, niet hoger dan € 10.000 per jaar? Dan is (vanaf 1 januari 2019) Nederland de plaats van dienst. Dat betekent dat u Nederlandse btw over deze diensten moet berekenen en betalen. Deze btw geeft u aan op uw Nederlandse btw-aangifte.

 

Edit: Toch gelukt.

 

Moet ik dit dan zomaar naast mij neerleggen volgens jou?

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

Maar je zit allemaal informatie op te dissen vanuit de kant van Fastpring! Er valt dus helemaal niets naast je neer te leggen, want deze regels die je aanhaalt gelden voor het de leverende ondernemer in de VS! Deze regels zijn dus niet relevant voor jou als ontvangende klant.

 

Oftewel: dat bedrijf in de VS levert blijkbaar diensten aan particulieren, dús moeten ze aangifte van de btw doen in Nederland (ook als ze tévens aan ondernemers leveren). En om te voorkomen dat ze dat in iedere lidstaat hoeven doen, mogen ze dat doen via een MOSS in één lidstaat. En om te bepalen of iemand 'particulier' is, hoeven ze alleen maar te kijken of ze een btw-nummer nummer van je hebben. Hebben ze geen btw-nummer van je, dan behandelen ze je als een particulier en brengen ze Nederlandse btw in rekening, net zoals een Nederlands bedrijf dat zou doen. Ze geven die btw via het MOSS aan, zodat de in rekening gebrachte btw bij de Nederlandse fiscus terecht komt (net zoals dat het geval zou zijn als je iets van een Nederlands bedrijf zou hebben gekocht).

 

En net zoals je een factuur van een Nederlands bedrijf met Nederlandse btw inboekt, boek je deze factuur van Fastpring in als een binnenlandse factuur. En je krijgt dan je betaalde btw op die factuur gewoon terug via rubriek 5 (voorbelasting).

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, prinsrachid zei:

En net zoals je een factuur van een Nederlands bedrijf met Nederlandse btw inboekt, boek je deze factuur van Fastpring in als een binnenlandse factuur. En je krijgt dan je betaalde btw op die factuur gewoon terug via rubriek 5 (voorbelasting).

En dat vraag ik me dus af. Op de factuur staat geen NL-BTW nummer en het gaat om een niet Nederlands bedrijf als leverancier. Je moet er als ondernemer dan maar vanuit gaan dat die 21% ook echt NL-BTW is en dat de leverancier dit aangeeft.

 

Als verleggen verplicht is, waarom is dat dan? Waarom zou je niet altijd als leverancier dan via MOSS kunnen aangeven en de klant (lees ondernemer) zelf de BTW terug laten vorderen bij de belastingdienst? Ook als die wel een BTW-nummer heeft?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
48 minuten geleden, Rik · zei:

Als verleggen verplicht is, waarom is dat dan? Waarom zou je niet altijd als leverancier dan via MOSS kunnen aangeven en de klant (lees ondernemer) zelf de BTW terug laten vorderen bij de belastingdienst? Ook als die wel een BTW-nummer heeft?

 

 

Ik ben even wezen zoeken en vondt dit topic:

En daar zegt 'Roel J' het volgende:

 

Quote

verleggingsregeling binnen Nederland geld voor de bouw, scheepsbouw en schoonmaakbedrijven en heeft als achtergrond dat er in het verleden erg veel is gefraudeerd met inschakelen van ondernaannemers (koppelbazen) die na uitvoering van de werkzaamheden verdwenen of failliet gingen en geen btw en sociale lasten afdroegen. Om dit probleem op te lossen is gekozen de btw naar de hoofdaannemer te verleggen zodat deze verantwoordelijk word voor de afdracht en de fraudeconstructies niet meer werken.

 

Dit gaat dan wel over btw verlegging binnen Nederland, volgens mij. Dus of dit op gaat voor de EU weet ik niet.

 

Edit: Ik ben met een reactie bezig prinsrachid.

 

Quote

ook als ze tévens aan ondernemers leveren

 

Daar ben ik het dan niet mee eens, dat blijkt niet uit wat de belastingdienst zegt. Ik weet dat ik dit bekijk vanuit Fastspring hoor, daar gaat het juist om, Fastspring had die btw naar mij moeten verleggen, alleen omdat ik geen btw nummer kon opgeven (wiens schuld het is doet er even niet toe) is dat niet gebeurt.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat dus ja.

 

Ik ga het gewoon doen zoals jij zei, maar eerst maar eens wachten op een reactie van Fastspring... Tot op heden nog niks gehoord.

 

Deze uitleg van mij (op basis van die van jou) klopt neem ik aan?

 

Quote

Aah, in feiten boek je dan slechts het nieuwe factuur in en verrekent dit met het bankafschrift van het OUDE factuur (MET btw) en het bankafschrift van de btw terugstorting. Ik heb dan geen creditnota nodig in feiten. Begrijp ik je zo goed? Dan snap ik het. Dan is het gewoon zaak dat ik dat nieuwe factuur krijg en dan is het klaar. En dan uiteraard even het oude factuur van commentaar voorzien.

 

Ik vraag nu wellicht naar de bekende weg, maar ik denk maar: better safe than sorry.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

Yep. Nieuwe factuur boeken en verrekenen met de betaling en btw-bedrag teruggaaf van Fastspring.

Oude factuur (plus eventuele creditnota) goed documenteren en in de admin-map doen.

 

Top! Bedankt voor je bevestiging en al je moeite!

 

Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt met Fastspring.

 

 

Fijne dag nog! :grinning-face:

Link naar reactie
  • 2

Ik ging toch een beetje twijfelen, na Riks laatste bericht over verplichte verlegging. Ik ging daar niet vanuit, omdat de website van de Belastingdienst alleen spreekt over telecommunicatiediensten en niet over digitale diensten (waar telecommunicatiediensten weliswaar een onderdeel van zijn). Maar blijkbaar bedóelen ze digitale diensten!

 

En hoewel de redelijkheid me ervan ontgaat, is het dus zo dat een factuur die gestuurd is met btw én waarvan de btw is afgedragen door een buitenlands bedrijf aan Nederland, dat de ontvanger van deze factuur die zelfde btw niet als voorheffing mag terugvragen. Vreemd genoeg heb ik dat bij dergelijke facturen altijd wel gedaan en ook altijd terug gekregen, zelfs na expliciete boekencontrole door de Belastingdienst.

 

Het definitieve antwoord vond ik verstopt op pagina 52 in een document "Explanatory Notes" uit 2015 op de website van de Europese Commissie:

 

Quote

5.5.7. Kan een afnemer die een belastingplichtige is, maar door de dienstverrichter als een niet-belastingplichtige is behandeld, de btw terugkrijgen die de dienstverrichter hem heeft aangerekend?

Als de afnemer zijn btw-identificatienummer niet meedeelt, kan de dienstverrichter beslissen om hem als een eindafnemer te behandelen en btw aan te rekenen. De dienstverrichter zou die btw, onder normale omstandigheden, niet hebben mogen aanrekenen. In dit geval kan de afnemer de aangerekende btw terugkrijgen, maar niet van de belastingdiensten via een van de normale aftrek-/terugbetalingsprocedures. De afnemer moet in plaats daarvan bij de dienstverrichter gaan aankloppen om de situatie recht te zetten.

 

Oftewel: vervangende factuur zonder btw aanvragen en die inboeken als extracommunaitaire verwerving (rubriek 4) en voorbelasting (rubriek 5). Mocht je die vervangende factuur overigens niet krijgen, kun je de volledige factuur met btw alsnog als kosten inboeken. Je krijgt dan weliswaar niet de btw terug via de omzetbelasting, maar je mag de betaalde btw wel aftrekken als kosten voor de inkomstenbelasting als doekje voor het bloeden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Oftewel: vervangende factuur zonder btw aanvragen en die inboeken als extracommunaitaire verwerving (rubriek 4) en voorbelasting (rubriek 5). Mocht je die vervangende factuur overigens niet krijgen, kun je de volledige factuur met btw alsnog als kosten inboeken. Je krijgt dan weliswaar niet de btw terug via de omzetbelasting, maar je mag de betaalde btw wel aftrekken als kosten voor de inkomstenbelasting als doekje voor het bloeden.

 

Aha, interessant! Deze onthoudt ik! Dan moet ik wel even kijken hoe ik dat ga doen binnen e-boekhouden, mocht ik geen nieuwe factuur ontvangen. Standaard als ik een factuur inboek gaat dat ook automatisch naar de voorbelasting.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Mart1250 zei:

Aha, interessant! Deze onthoudt ik! Dan moet ik wel even kijken hoe ik dat ga doen binnen e-boekhouden, mocht ik geen nieuwe factuur ontvangen. Standaard als ik een factuur inboek gaat dat ook automatisch naar de voorbelasting.

 

ALs het goed is, zou je zo'n factuur dan inboeken als een factuur zonder btw. Stel dat je een factuur van 12,10 euro ontvangt, dan boek je normaal 10 euro kosten en 2,10 euro voorbelasting. Als je de btw niet terugvraagt via de omzetbelasting, dan is het feitelijk 'btw-vrij' (vergelijk het met het inboeken van postzegels of bepaalde verzendkosten). Je boekt dan 12,10 euro zonder btw. De btw worden onderdeel van de kosten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, prinsrachid zei:

Het definitieve antwoord vond ik verstopt op pagina 52 in een document "Explanatory Notes" uit 2015 op de website van de Europese Commissie:

 

5.5.7. Kan een afnemer die een belastingplichtige is, maar door de dienstverrichter als een niet-belastingplichtige is behandeld, de btw terugkrijgen die de dienstverrichter hem heeft aangerekend?

Als de afnemer zijn btw-identificatienummer niet meedeelt, kan de dienstverrichter beslissen om hem als een eindafnemer te behandelen en btw aan te rekenen. De dienstverrichter zou die btw, onder normale omstandigheden, niet hebben mogen aanrekenen. In dit geval kan de afnemer de aangerekende btw terugkrijgen, maar niet van de belastingdiensten via een van de normale aftrek-/terugbetalingsprocedures. De afnemer moet in plaats daarvan bij de dienstverrichter gaan aankloppen om de situatie recht te zetten

 

En de belastingdienst heeft dat op haar eigen website als volgt vertaald

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

zie op die pagina het laatste kopje "Verleggingsregeling ten onrechte niet toegepast"

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

 

En de belastingdienst heeft dat op haar eigen website als volgt vertaald

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

zie op die pagina het laatste kopje "Verleggingsregeling ten onrechte niet toegepast"

 

 

Bedankt. Wel vreemd dat er nergens wordt verteld dat je de btw kan terug krijgen via die dienstverlener.

 

1 uur geleden, prinsrachid zei:

 

ALs het goed is, zou je zo'n factuur dan inboeken als een factuur zonder btw. Stel dat je een factuur van 12,10 euro ontvangt, dan boek je normaal 10 euro kosten en 2,10 euro voorbelasting. Als je de btw niet terugvraagt via de omzetbelasting, dan is het feitelijk 'btw-vrij' (vergelijk het met het inboeken van postzegels of bepaalde verzendkosten). Je boekt dan 12,10 euro zonder btw. De btw worden onderdeel van de kosten.

 

Aah ok, in dat geval zou ik er wel een opmerking bij moeten zetten om vragen te voorkomen.

 

 

Echter, heb ik nieuws! Ik krijg binnenkort de BTW terug en een 'geupdated' factuur! :grinning-face: Als dit nou hetzelfde order-id is, maakt dat dan nog uit? (ben even aan het vooruit denken)

 

In principe kan ik nu gewoon de methode gebruiken die Rik, heeft verteld:

 

Quote

Yep. Nieuwe factuur boeken en verrekenen met de betaling en btw-bedrag teruggaaf van Fastspring.

Oude factuur (plus eventuele creditnota) goed documenteren en in de admin-map doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Mart1250 zei:

Bedankt. Wel vreemd dat er nergens wordt verteld dat je de btw kan terug krijgen via die dienstverlener.

 

De belastingdienst geeft algemene voorlichting over hoe je de regels moet toepassen, niet over hoe je na een fout dat weer kunt rechtzetten, die conclusies moet je zelf trekken. (of via je boekhouder te weten komen of vragen op een forum :winking-face:)
Er wordt door leveranciers ook verschillend mee omgesprongen. Microsoft zegt als je een Office 365 abonnement neemt en vergeet je BTW-id in te vullen "helaas pindakaas" je krijgt geen nieuwe factuur voor al verstreken termijnen. Pas vanaf het moment dat je je BTW id invult krijg je facturen met de btw verlegd.

Dat fastspring een gecorrigeerde factuur stuurt is dus netjes.


De verschillen in afhandelen komt door een verschil in interpretatie van diverse wetsartikelen in de BTW wetgeving en tot nu toe heeft niemand een proces aangespannen om te achterhalen wie gelijk heeft. Er spelen hier 2 regels

 

1. Er is een bepaling in de BTW wet dat indien een foutieve factuur is verstrekt de ondernemer verplicht is die fout te herstellen.
Hoe je de fout herstelt staat overigens vrij. Het is zowel toegestaan om de fout in de orginele factuur te herstellen. Als om de foutieve factuur te crediteren en een nieuwe factuur te verstrekken. De keuze laten leveranciers meestal afhangen van de (beperkingen) van hun facturatiesoftware en soms van het feit of een factuur al verwerkt is in een btw aangifte of niet.

 

2. Een leverancier die geen geldig BTW-id heeft mag de btw niet verleggen en moet gewoon btw rekenen.

 

Microsoft laat regel 2 prevaleren. zij hebben in hun aanvraag proces duidelijk een veld waar BTW-id wordt gevraagd, het is geen verplicht veld, maar als je het niet invult gaat men ervan uit dat je geen gebruik wilt maken van de verleggingsregeling. Men maakt het jou eigen verantwoordelijkheid.
Dus als jij het bestelproces hebt afgerond zonder btw-id krijg je facturen met btw.
Als je later je account wijzigt en een btw-id invult dan past men de facturen vanaf dat moment aan.

Fastspring lijkt regel 1 te laten prevaleren en is coulant, zij zien het niet tijdig opgeven van een BTW-id, als een fout die zij kunnen (en mogen) herstellen. Dus krijg jij een nieuwe facuur zonder btw.
 

Link naar reactie
  • 0

Een EU BTW nummer is onderdeel van MOSS systeem. Waarbij software op afstand wordt verkocht en BTW per EU lidstaat moet worden afgedragen. Om te voorkomen dat de verkoper opeens 27 BTW nummers heeft, met zo hun eigen regels en aangiftes, wordt er via Moss al scheiding per lidstaat (gebaseerd op vestigingsland van de afnemer) gemaakt en dus per lidstaat afgedragen. Het betreft dus deugdelijk Nederlands BTW en is ook gewoon aftrekbaar. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.