Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Estor

auto van de zaak of prive

Recommended Posts

Ik ben een startende ondernemer en heb een hoop vragen gelukkig vind ik een hoop antwoorden op deze site.

Behalve..

Ik blijf partime werken naast mijn onderneming. Als ik een auto van de zaak neem mag ik dan met deze auto ook naar mijn partime baan rijden? Of zijn dit dan prive kilometers?

het is me niet zo duidelijk wat nou voordeliger is. Ik rijd ongeveer 300 km per week voor mijn partime baan.

Beste Estor,

Natuurlijk mag je in je bedrijfsauto ook naar je part-time baan rijden.

Dit zijn dan wel prive-kilometers.

Als je niet meer dan 500 prive-kilometers per jaar in je bedrijfsauto rijdt, dan mag je alle kosten van je bedrijfsauto van je omzet aftrekken.

Dit gaat dan in jouw geval natuurlijk niet op, zie onderstaande quote.

Quote belastingdienst: "het prive-gebruik van een tot het ondernemingsvermogen behorende personenauto wordt vanaf 1 januari 2004 belast naar een (uniform) bijtellingspercentage van 22 als op jaarbasis meer dan 500 kilometer voor prive-doeleinden wordt gereden.

De bijtelling bedraagt nihil als uit een rittenregistratie of anderszins blijkt dat de personenauto voor niet meer dan 500 kilometer op jaarbasis voor prive-doeleinden wordt gebruikt."

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Groeten,

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Bedankt voor je reactie Niels.

Volgens Excel document (gevonden ergens in het forum) ben ik toch ook met bijtelling goedkoper uit met een zak. auto.

[edit]titel even veranderd van 'bedankt' naar de originele titel[/edit]

Hoe streng is de belastinginspecteur wat betreft de noodzaak van iedere zakelijke rit?

Ik wil bijvoorbeeld om de week naar familie(pa), die in belgie woont. Ik ga daar in principe enkel naar toe om te praten over zaken en advies.

Zoals gesteld zijn alle kilometers die je voor je eigen onderneming rijdt zakelijk en alle overige prive. Bij gemengde ritten zullen deze bijna altijd als prive worden aangemerkt.

De auto is keuze vermogen en je mag dus kiezen zaak of prive. Als je de auto voor ongever 30% zakelijk gebruikt zijn er geen problemen. Wordt het zakelijk gebruik minder dan blijft de keuze nog steeds in stand (jurisprudentie gaat uit van minimaal 10% zakelijk mag), maar de belastingdienst kan het bijtelingspercentage verhogen. Al hoewel dit niet vaak voorkomt. Overigens ligt de bewijslast als je 22% in je aangifte hebt meegenomen, vervolgens bij de belastingdienst.

Je hoeft overigens als eenmanszaak nooit meer bij te tellen dan de werkelijk gemaakte kosten.

Succes,

Fred Londema, administratiekantoor frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.