• 0

auto van de zaak of prive

Ik ben een startende ondernemer en heb een hoop vragen gelukkig vind ik een hoop antwoorden op deze site.

Behalve..

Ik blijf partime werken naast mijn onderneming. Als ik een auto van de zaak neem mag ik dan met deze auto ook naar mijn partime baan rijden? Of zijn dit dan prive kilometers?

het is me niet zo duidelijk wat nou voordeliger is. Ik rijd ongeveer 300 km per week voor mijn partime baan.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Estor,

 

Natuurlijk mag je in je bedrijfsauto ook naar je part-time baan rijden.

Dit zijn dan wel prive-kilometers.

Als je niet meer dan 500 prive-kilometers per jaar in je bedrijfsauto rijdt, dan mag je alle kosten van je bedrijfsauto van je omzet aftrekken.

Dit gaat dan in jouw geval natuurlijk niet op, zie onderstaande quote.

 

Quote belastingdienst: "het prive-gebruik van een tot het ondernemingsvermogen behorende personenauto wordt vanaf 1 januari 2004 belast naar een (uniform) bijtellingspercentage van 22 als op jaarbasis meer dan 500 kilometer voor prive-doeleinden wordt gereden.

De bijtelling bedraagt nihil als uit een rittenregistratie of anderszins blijkt dat de personenauto voor niet meer dan 500 kilometer op jaarbasis voor prive-doeleinden wordt gebruikt."

 

Hoop dat je hier wat aan hebt!

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals gesteld zijn alle kilometers die je voor je eigen onderneming rijdt zakelijk en alle overige prive. Bij gemengde ritten zullen deze bijna altijd als prive worden aangemerkt.

De auto is keuze vermogen en je mag dus kiezen zaak of prive. Als je de auto voor ongever 30% zakelijk gebruikt zijn er geen problemen. Wordt het zakelijk gebruik minder dan blijft de keuze nog steeds in stand (jurisprudentie gaat uit van minimaal 10% zakelijk mag), maar de belastingdienst kan het bijtelingspercentage verhogen. Al hoewel dit niet vaak voorkomt. Overigens ligt de bewijslast als je 22% in je aangifte hebt meegenomen, vervolgens bij de belastingdienst.

Je hoeft overigens als eenmanszaak nooit meer bij te tellen dan de werkelijk gemaakte kosten.

 

Succes,

 

Fred Londema, administratiekantoor frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.