• 0

Bedrijfsuitje zakelijke kosten opvoeren en aftrekbaar?

(aangepast)

In oktober zijn we naar Walibi geweest met personeel (een personeelsuitstapje). Ik heb de facturen ontvangen en betaald.

Ik heb de avondeten ook betaald met zakelijke bankpas. Nu moet ik het inboeken maar ik kon niet veel vinden hierover, zakelijke kosten of het aftrekbaar is? Valt het onder representatie met 80% aftrekbaar? Hoe zit eigenlijk verder met BTW?

 

aangepast door franske84
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn een aantal mogelijkheden, maar het ligt een beetje aan het zakelijke karakter van je uitje en de locatie.

 

1. Als het bedrijfsuitje op de eigen werkplek is, dan heeft het een nihilwaardering. Tenzij je zelf de uitbater van Walibi bent, is dit niet van toepassing in jouw geval.

 

2. Als het bedrijfsuitje overwegend zakelijk (bijvoorbeeld dmv programma's voor teambuilding) is, dan is er een gerichte vrijstelling. Is het voor minder dan 90% zakelijk, dan moet je even opsplitsen. Het niet-zakelijke deel kun je dan alsnog in de vrije ruimte van de WKR laten vallen. Het kan alleen lastig zijn om aan te tonen dat een uitje naar Walibi voor het onderhouden en verbeteren van de kennis en vaardigheden is die nodig zijn voor het werk.

 

3. Als het bedrijfsuitje wordt georganiseerd en voor 50% of meer betaald door de personeelsvereniging dan is de werkgeversbijdrage (minder dan 50%) een onbelaste verstrekking.

 

4. Als het bedrijfsuitje niet onder één van de bovenstaande zaken valt, dan mag je het in de vrije ruimte van de WKR laten vallen. Als je kosten meer dan 1,2% (2019) van de totale loonsom is, dan moet je inderdaad 80% eindheffing betalen. Je betaalt overigens geen 80% over het hele bedrag, maar alleen over het gedeelte dat bóven de 1,2% uitkomt. En dat bedrag aan eindheffing mag je vervolgens weer van de winst aftrekken. Hoewel contra-intuitief kan het soms toch interessant zijn om de eindheffing voor je rekening te nemen. Het is simpelweg even de twee scenario's uitrekenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, franske84 zei:

Dus ik heb besloten om dit uitstapje naar mijn prive rekening.

 

Dat klinkt nobel, maar ik weet niet of het een oplossing is. Of je het nu privé betaalt of zakelijk, het is een vorm van loon in natura die de werknemer krijgt op grond van zijn dienstbetrekking.  Volgens het Handboek Loonheffingen 2019 maakt het niet uit van wie de werknemer het loon krijgt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.