Jump to content

Recommended Posts

Mag je voor oa PR doeleinden zelfgemaakte foto's van je product gebruiken waarbij ook niet unieke zaken opstaan van derden?

 

Het hoofdonderwerp van de foto is mijn product en in de marge zijn er zaken (geen personen) van derden te zien?

 

 


Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mag een toeleverancier foto's maken van events waarop zijn dienstverlening te zien is? Buffetten, discoshow, acrobaat, podiumbouwer...

 

Is dat de vraag? Gebruik beelden als toeleverancier?

 

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 uur geleden, TwaBla zei:

 

Mag een toeleverancier foto's maken van events waarop zijn dienstverlening te zien is? Buffetten, discoshow, acrobaat, podiumbouwer...

 

Is dat de vraag? Gebruik beelden als toeleverancier?

 

Ja, dat is de vraag!


Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat mag,

Het is natuurlijk wel netjes dat even met de opdracht gever te overleggen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Op grond waarvan is het te verbieden? Je hebt als leverancier een gerechtvaardigd belang bij het tonen van je werk, en als je daar geen groter belang mee schaadt is er niets in te brengen tegen openbaring. Zoek wel even naar discussies over event-fotografie onder het nieuwe privacy-regiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er mensen op de foto staan, kun je met portretrecht te maken krijgen. De twee pijlers daarvan zijn: is het uiterlijk van de persoon verzilverbaar (prominent een BN-er in beeld suggereert dat hij of zij het product aanbeveelt)? En: is er een verwachting van privacy? 

 

Wat auteursrecht betreft, daarover zegt de auteurswet: "Artikel 18a. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de incidentele verwerking ervan als onderdeel van ondergeschikte betekenis in een ander werk." Waar dit wel eens mis wil gaan is als een krantenfotograaf de directeur van een groot bedrijf voor een prominent schilderij op zijn kantoor fotografeert, en de schilder vervolgens een factuur met drie keer opslag aan de krant stuurt.

 

Over merk- en modelrechtelijke aspecten zou ik niets durven zeggen.

 

Om eens een voorbeeld te noemen; je bent een prijsstuntende drogist die zich vooral richt op de laagste inkomens. Je hebt een speels idee: je laat in een advertentie een omgevallen handtas zien waar schijnbaar wat producten zijn gerold die in jouw winkel te koop zijn: zakdoekjes, pepermunt, tampons, een kam enzovoort. Maar in plaats van een 'merkloze' tas gebruik je een Louis Vuittontas, oftewel van een merk dat zichzelf niet alleen als een luxemerk ziet, maar dat zoals bekend ook enorm triggerhappy advocaten in dienst heeft.

 

Mag dat?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vanuit gaande dat je je tent prominent op de voorgrond fotografeert, waarom maak je de achtergrond dan niet wazig (blur). Er zijn zat handige apps voor je telefoon (bijvoorbeeld Pixelmator) waarmee dat een fluitje van een cent is. Kun je zonder de twijfel of het mag of niet,  de foto van je tent op een evenement gebruiken.

Edited by De Ketchupmaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn allemaal acties in de sfeer van 'problemen vermijden' en dat is soms de meest verstandige koers. Maar je wordt op een gegeven moment ook doelwit van bullies bij een event-orgamisatiebureau die alles gaan verbieden. Terwijl jij graag op je referentielijst noemt: wij waren toeleverancier van Event A en Festival B. Geïllustreerd met foto's om te laten zien waartoe je in staat was. 

 

Als daar mensen op staan, kan de AVG van toepassing zijn - maar die is genuanceerd - zie Charlotte's Law en de NVJ die bedrijfsbelang als gerechtvaardigd gebruik zien.

 

Quote

Onder gerechtvaardigd belang valt je bedrijfsbelang. <> Er moet steeds een afweging plaatsvinden met de gerechtvaardigde belangen van de betrokkene, de persoon op de foto. Gegevenswerking voor bedrijfsdoeleinden is alleen dan rechtmatig als zij voor dat doel noodzakelijk is en het belang of de fundamentele rechten van de betrokkene niet zwaarder weegt.  Er dient dus een belangenafweging plaats te vinden tussen jouw bedrijfsbelang en de privacybelangen van de persoon op de foto.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je geen privacy/portretrechten schendt (waarbij AVG echt wel ruimt biedt om mensen in beeld te hebben), geen financiële belangen of reputaties schaadt is er doorgaans geen probleem.

Dit is geen juridisch sluitend antwoord, maar common sense gebaseerd op meer dan een decennium ervaring als professionele commercieel beeldmaker

Edited by WalterBrokx

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept