• 0

Vergunningen/Licenties voor online tour- en activiteiten marktplaats?

Dag allen,

 

Ik ben van plan volgend jaar als V.O.F. een Online Tour en Activiteiten Marktplaats te lanceren. Dit doe ik samen met twee anderen. Vergelijkbare bestaande bedrijven zijn bedrijven als Viator en GetYourGuide. 


Wij zullen via een website en een app tours en activiteiten aanbieden van lokale tour operators in heel Europa. 

 

Weet iemand op dit forum wat voor een vergunningen/lictenties ik hiervoor moet hebben? Op de KVK website en andere dergelijke sites kan ik voor dit type bedrijf niets vinden. 

 

Bedankt voor het lezen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste OuweJoop,

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

37 minuten geleden, OuweJoop zei:

Weet iemand op dit forum wat voor een vergunningen/lictenties ik hiervoor moet hebben?

 

Het hangt allemaal af van één vraag: bied je pakketreizen aan? 

 

Een pakketreis is een combinatie van minimaal 2 van de volgende componenten met minimaal 1 overnachting en een duur van minimaal 24 uur:

  1.   personenvervoer, vlieg-boot-,bus- of treinreis 
  2.   accommodatie, hotelkamer, appartement of groepsaccommodatie
  3.   motorvoertuigenverhuur zoals auto’s, motoren of campers
  4.   activiteiten zoals tours, workshops, rondleidingen, wellness behandelingen, attractieparken & tickets voor sportwedstrijden of    concerten

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 hour ago, Norbert Bakker said:

Beste OuweJoop,

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

 

Het hangt allemaal af van één vraag: bied je pakketreizen aan? 

 

Een pakketreis is een combinatie van minimaal 2 van de volgende componenten met minimaal 1 overnachting en een duur van minimaal 24 uur:

  1.   personenvervoer, vlieg-boot-,bus- of treinreis 
  2.   accommodatie, hotelkamer, appartement of groepsaccommodatie
  3.   motorvoertuigenverhuur zoals auto’s, motoren of campers
  4.   activiteiten zoals tours, workshops, rondleidingen, wellness behandelingen, attractieparken & tickets voor sportwedstrijden of    concerten

 

Beste Norbert Bakker,

 

Bedankt! En ook bedankt voor de reactie.

 

Wij zullen enkel tours en activiteiten aanbieden, dus geen accommodatie/overnachtingen. Wel zullen accommodaties ons product promoten aan hun gasten, maar met onze app/website zelf zullen hotels etc niet geboekt kunnen worden. 

 

EDIT: met tours bedoel ik een tour zoals bijvoorbeeld een tour van een stad met een gids en dergelijke. Geen verre busreizen. Maar waarschijnlijk dus wel weer daguitjes met de bus, bijvoorbeeld zoals in Nederland veel toeristen vanuit Amsterdam een dag uitje Zaanse Schans doen met de bus. 

 

Wij presenteren tours en activiteiten in onze app. Hiervoor zullen wij samenwerken met kleine lokale touroperators. Ook zal er via onze app een ticket voor deze tours en activiteiten geboekt kunnen worden.

 

 

Quote

 

 

aangepast door OuweJoop
Link naar reactie
  • 0

Beste Joop,

 

Omdat je 2 compontenten aanbiedt (tours en activiteiten) en er mogelijk wél een overnachting bijzit (maar dan niet via jou geboekt) twijfel ik of dit pakketreizen zijn en zo ja of je wel of geen reisorganisator/touroperator bent. Mijn advies is dat na te vragen bij de VvKR, de vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties.

 

Mocht je namelijk wel pakketreizen aanbieden en daardoor een reisorganisator/touroperator zijn ,  dan komt daar ook een aantal wettelijke verplichtingen bij kijken waaronder verplichte aansluiting bij een reisgarantieregeling en een verplichte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor het afdekken van de (verregaande!) aansprakelijkheid van reisorganisatoren/touroperators. 

 

Er zijn 2 opties: ofwel VvKR bevestigt dat je geen reisorganisator/touroperator bent, in dat geval heb je verder ook geen wettelijke verplichtingen, of VvKR bevestigt dat je het wel bent. In dat geval kan VvKR je ook de benodigde vereiste zaken bieden. 

 

Voor nadere informatie zie:

Nieuwe Richtlijn en Wet pakketreizen van kracht

 

En dan specifiek dit citaat:

Quote

Onderuit komen?
Het reisbedrijf (de handelaar) dat gewoonweg stelt dat zij geen pakketreis aanbiedt terwijl de reis zich wel kwalificeert als een pakketreis, komt hier niet mee weg. Als de reis volgens de wet aangemerkt mag of kan worden als een pakketreis, dan is de handelaar ‘reisorganisator’ met alle rechten en plichten vandien en geniet de reiziger de beoogde bescherming.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, OuweJoop zei:

Ik ben van plan volgend jaar als V.O.F. een Online Tour en Activiteiten Marktplaats te lanceren.

 

Soms helpt het om niet alleen een eigen merknaam te bedenken, maar ook een duidelijke omschrijving van het werkterrein. De categorie, of de productgroep. Viatour biedt diensten aan aan travel planners en tour operators die lokale rondleidingen en activiteiten willen opnemen in hun aanbod. Het lijkt dat jullie meer op consumenten gericht zijn, en meteen internationaal. Een duidelijke omschrijving vergt wat extra inspanning. Noem het bv de Dutch Destination & Day Tour Guide (of Catalogue) en overweeg een curated extensie die vooruit kijkt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
34 minutes ago, Norbert Bakker said:

Beste Joop,

 

Omdat je 2 compontenten aanbiedt (tours en activiteiten) en er mogelijk wél een overnachting bijzit (maar dan niet via jou geboekt) twijfel ik of dit pakketreizen zijn en zo ja of je wel of geen reisorganisator/touroperator bent. Mijn advies is dat na te vragen bij de VvKR, de vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties.

 

Mocht je namelijk wel pakketreizen aanbieden en daardoor een reisorganisator/touroperator zijn ,  dan komt daar ook een aantal wettelijke verplichtingen bij kijken waaronder verplichte aansluiting bij een reisgarantieregeling en een verplichte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor het afdekken van de (verregaande!) aansprakelijkheid van reisorganisatoren/touroperators. 

 

Er zijn 2 opties: ofwel VvKR bevestigt dat je geen reisorganisator/touroperator bent, in dat geval heb je verder ook geen wettelijke verplichtingen, of VvKR bevestigt dat je het wel bent. In dat geval kan VvKR je ook de benodigde vereiste zaken bieden. 

 

Voor nadere informatie zie:

Nieuwe Richtlijn en Wet pakketreizen van kracht

 

En dan specifiek dit citaat:

 

 

Norbert, u bent geweldig!

 

Ik ga het navragen bij de VvKR. Van wat ik tot nu toe lees lijkt erop dat ons bedrijf niet onder de reisorganisators/touroperators zal vallen. Mocht dit het geval zijn, zouden wij dus geen wettelijke verplichtingen hebben en geen vergunningen of dergelijken nodig hebben?

 

Erg bedankt!

Link naar reactie
  • 0
20 minutes ago, TwaBla said:

 

Soms helpt het om niet alleen een eigen merknaam te bedenken, maar ook een duidelijke omschrijving van het werkterrein. De categorie, of de productgroep. Viatour biedt diensten aan aan travel planners en tour operators die lokale rondleidingen en activiteiten willen opnemen in hun aanbod. Het lijkt dat jullie meer op consumenten gericht zijn, en meteen internationaal. Een duidelijke omschrijving vergt wat extra inspanning. Noem het bv de Dutch Destination & Day Tour Guide (of Catalogue) en overweeg een curated extensie die vooruit kijkt.

 

Goedenavond TwaBla,

 

Dat klopt, wij richten ons direct op de consument. U noemt interessante punten wat betreft het omschrijven van wat wij doen. Kunt u mij misschien helpen begrijpen wat u bedoelt met een curated extensie? Ik heb het gegoogled maar het is me niet duidelijk. 

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
2 uur geleden, OuweJoop zei:

Kunt u mij misschien helpen begrijpen wat u bedoelt met een curated extensie? Ik heb het gegoogled maar het is me niet duidelijk. 

 

Jullie marktplaats is een plek waar veel data (content over dagtripjes en activiteiten) gecombineerd worden. Ik neem aan dat u de leveranciers aanmoedigt zelf content te uploaden. Misschien werkt u samen met een team dat content-leveranciers (musea, theaters en andere toeristen-bestemmingen) werft en begeleidt. 

 

Met die zoekbare database als basis kan aan content curation gedaan worden, oftewel een kleine redactie combineert interessante zaken in een blog of webzine format. Het woord curatie kennen we uit de museum-wereld: de samensteller van een tentoonstelling.

 

In een reisgids (gekoppeld aan een marktplaats) verwacht ik selecties op bijvoorbeeld thema (natuur, kunst, muziek, culinair, folklore), op lokatie en eventueel op tijdsperiode (volgend weekend, volgende maand, volgend kwartaal), aansluitend bij de manier waarop consumenten hun reisjes plannen.

 

Wehkamp en IKEA doen dat ook met hun catalogie! De ANWB Kampioen is een-en-al curatie..

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, OuweJoop zei:

Norbert, u bent geweldig!

 

Ik ga het navragen bij de VvKR. Van wat ik tot nu toe lees lijkt erop dat ons bedrijf niet onder de reisorganisators/touroperators zal vallen. Mocht dit het geval zijn, zouden wij dus geen wettelijke verplichtingen hebben en geen vergunningen of dergelijken nodig hebben?

 

Erg bedankt!

 

Graag gedaan :smiling-face-with-sunglasses:

En inderdaad: als je geen reisorganisator/touroperator bent zijn er verdere geen wettelijk verplichtingen  of vergunningen waar je aan moet voldoen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
On 07/11/2019 at 22:45, TwaBla said:

 

Jullie marktplaats is een plek waar veel data (content over dagtripjes en activiteiten) gecombineerd worden. Ik neem aan dat u de leveranciers aanmoedigt zelf content te uploaden. Misschien werkt u samen met een team dat content-leveranciers (musea, theaters en andere toeristen-bestemmingen) werft en begeleidt. 

 

Met die zoekbare database als basis kan aan content curation gedaan worden, oftewel een kleine redactie combineert interessante zaken in een blog of webzine format. Het woord curatie kennen we uit de museum-wereld: de samensteller van een tentoonstelling.

 

In een reisgids (gekoppeld aan een marktplaats) verwacht ik selecties op bijvoorbeeld thema (natuur, kunst, muziek, culinair, folklore), op lokatie en eventueel op tijdsperiode (volgend weekend, volgende maand, volgend kwartaal), aansluitend bij de manier waarop consumenten hun reisjes plannen.

 

Wehkamp en IKEA doen dat ook met hun catalogie! De ANWB Kampioen is een-en-al curatie..

 

 

Dag TwaBla,

 

Ja precies, dit hadden wij inderdaad al in gedachten, alleen nu weet ik ook nog hoe het heet! Erg bedankt voor uw bericht en het meedenken, ik stel het zeer op prijs. 

Link naar reactie
  • 0
On 08/11/2019 at 08:34, Norbert Bakker said:

 

Graag gedaan :smiling-face-with-sunglasses:

En inderdaad: als je geen reisorganisator/touroperator bent zijn er verdere geen wettelijk verplichtingen  of vergunningen waar je aan moet voldoen.

 

 

 

Nou dan hoeven we ons daar geen zorgen over te maken! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.