• 0

Wettelijke rente en btw

Hallo,

 

kan iemand mij vertellen of de 'wettelijke rente' in het geval van een factuur die te laat betaald wordt, berekend wordt over het factuurbedrag inclusief BTW of exclusief BTW?

Ik vind op veel websites uitleg over de wettelijke rente, met voorbeeldberekeningen, maar nergens wordt duidelijk over welk bedrag de rente berekend wordt. Men gebruikt woorden als 'factuurbedrag', 'hoofdsom', 'producten geleverd voor bedrag x'.

Het gaat in dit geval om facturen waar de wettelijke rente voor handelstransacties van toepassing is, zakelijke klanten dus.

Zie bijvoorbeeld https://ondernemersplein.kvk.nl/betalingstermijn-incassokosten-en-wettelijke-rente/

 

Ik ben wel ergens tegengekomen dat de rente zelf vrijgesteld is van BTW, net als de standaard vergoeding van 40 euro. Klopt dit inderdaad?

 

 

En meteen een tweede vraag: volgens Ondernemersplein (bovenstaande link) heb je bij een te laat betaalde factuur recht op:

  • een standaard vergoeding van minimaal 40,-
  • een vergoeding voor gemaakte kosten zoals juridische kosten of incassokosten
  • rente over de periode dat uw klant niet betaalt nadat de betalingstermijn is verlopen

 

Opvallend is dat hier woord 'en' niet bij staat. Hoe moet ik dit lezen? Heb je recht op 40 euro + de wettelijk rente? Op 40 euro, zolang de wettelijk rente minder dan 40 euro is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Rente wordt berekend het factuurbedrag incl btw. Dat is ook logisch want doordat de debiteur niet betaald moet de schuldeiser ook die btw (voor)financieren en maakt daar dus ook kosten voor.

 

Dus daarom rente bereken je over het totale factuurbedrag.

19 minuten geleden, jeroen h zei:

En meteen een tweede vraag: volgens Ondernemersplein (bovenstaande link) heb je bij een te laat betaalde factuur recht op:

  • een standaard vergoeding van minimaal 40,-
  • een vergoeding voor gemaakte kosten zoals juridische kosten of incassokosten
  • rente over de periode dat uw klant niet betaalt nadat de betalingstermijn is verlopen

 

 

Het is wat huiselijk omschreven op die site. Als ik het wat ruimer omschrijf en uitleg

- de 40 euro vergoeding refereert naar de incassokosten uit zin twee. voor incassokosten geldt een richtlijn van max 15% van de hoofdsom met een minimum van 40 euro. Voor consumenten is er een verplicht te volgen staffel voor hoeveel kosten je mag berekenen. 

Je mag bij kleine vorderingen ook minder dan 40 euro berekenen, maar wettelijk heb je recht op minimaal 40 euro. Voor die kosten hoef je niet te specificeren of je ze ook daadwerkelijk gemaakt hebt.

zie ook https://www.rechtspraak.nl/Voor-advocaten-en-juristen/Reglementen-procedures-en-formulieren/Civiel/Paginas/Staffel-Buitengerechtelijke-Incassokosten.aspx
 

Voor juridische kosten geldt dat bij zakelijke transacties het afhangt van je leveringsvoorwaarden wat je kunt of mag doorbelasten. Als je niets in je voorwaarden hebt staan dan gelden de normen die de wet op de incassokosten stelt voor consumenten.
Hierbij gaat het vaak wel om werkelijk gemaakte kosten, ook wel buitengerechtelijke kosten genoemd, daarbij kun je denken aan de kosten van een deurwaarder die een dagvaarding gaat betekenen bij de debiteur, uren die een advocaat besteed.

 

De rente wordt normaal berekend over de hoofdsom (totaalbedrag van alle openstaande facturen),

ik weet niet zeker of je ook rente mag berekenen over de andere kosten

 

Je mag inderdaad in elk geval altijd de incassokosten én wettelijke rente berekenen.
Meer dan de normatieve incassokosten berekenen bij zakelijke transacties kan alleen als dat in je voorwaarden is opgenomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.